Näin paljon sähköautolla pitää ajaa, että se kuittaa myös valmistuksesta koituneet päästöt polttomoottoriautoon verrattuna

Asiantuntija vastaa ikuisuuskysymykseen: Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa uudempaan? 2:57
KATSO MYÖS: Asiantuntija vastaa ikuisuuskysymykseen: Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa uudempaan?

Kysyimme asiantuntijalta, kuinka ympäristöystävällinen sähköauto on, kun huomioidaan myös sen valmistuksesta koituneet päästöt.

Sähköauto on huomattavasti pienipäästöisempi kuin fossiilisilla polttoaineilla käyvä polttomoottoriauto, vaikka mukaan lasketaan auton koko elinkaaren aikaiset päästöt, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

– Elinkaaren aikaisiin päästöihin luetaan auton valmistuksesta ja akun valmistuksesta aiheutuvat päästöt, Kallio sanoo.

Elinkaaren aikaisiin päästöihin ynnätään luonnollisestikin mukaan myös ajon aikana syntyvät päästöt.

Kallion mukaan sähköauto kuittaa valmistuksesta aiheutuvat päästöt vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna 40 000 ajetun kilometrin kohdalla.

– Sen jälkeen sähköauto on keskipäästöltään enää 18 grammaa kilometriltä, kun käytettyjen bensiinikäyttöisten autojen keskipäästö pyörii 170 gramman paikkeilla.

Uusilla bensiinikäyttöisillä autoilla keskipäästö oli viime vuonna 123 grammaa kilometriltä.

Bensiinikäyttöisellä autolla ajetaan Suomessa nyrkkisäännön mukaan kaikkiaan noin 300 000 kilometriä.

– Näyttäisi siltä, että sähköautoilla tullaan ajamaan suurin piirtein saman verran elinkaaren aikana. Aika toki sen vielä näyttää, Kallio toteaa.

Katso yllä olevalta videolta asiantuntijan kommentti: Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa uudempaan?

Lue myös:

    Uusimmat