Mainos

Myytit oliiviöljystä hämmentävät – lue faktat!

Oliiviöljyn terveyshyödyistä kohistaan usein, mutta hämäävätkö termit käyttäjää? Lue faktat myyttien takaa!

Ruoanlaittoon kehotetaan usein käyttämään rypsiöljyn sijaan terveydelle hyödyllistä oliiviöljyä. Oliiviöljyyn liittyy paljon eri termejä ja ihmeellisiä myyttejä, mutta mitkä ovat faktat?

Myytti #1: Jos ekstra-neitsytoliiviöljy jähmettyy jääkaapissa, se on "oikeaa tavaraa"

North American Olive Oil Associationin varatoimitusjohtaja Eryn Balchin mukaan tämä ei välttämättä ole totta. Monet öljyt hyytyvät kylmässä ja se, hyytyykö joku tietty ekstra-neitsytoliiviöljy, riippuu sen rasvahappokoostumuksesta. Koostumukseen vaikuttaa esimerkiksi se, millaisia oliiveja on käytetty ja milloin niiden sadonkorjuu on ollut.

Myytti #2: Käyttäessäsi ruoanlaittoon oliiviöljyä, käytä aina ekstra-neitsytoliiviöljyä

Monessa reseptissä kehotetaan käyttämään nimenomaan ekstra-neitsytoliiviöljyä ja se sopii hyvin, jos teet salaatinkastiketta tai leivot. Jos kuitenkin olet aikeissa ruskistaa, grillata tai paistaa ruokaa, tämä on todella huono neuvo. Ekstra-neitsytoliiviöljyn savuamispiste on noin 190 asteessa ja jos sen yli mennään, ruokasi menettää kaikki hyvät antioksidanttinsa ja tilalle tulee ikäviä kemikaaleja.

Käytä siis mieluummin jalostettua oliiviöljyä, jossa on korkeampi savuamispiste.

Myytti #3: Et voi paistaa ruokaa oliiviöljyn kanssa

Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa oliiviöljyä käytetään paljonkin ruoan paistamiseen. Mutta kuten sanottu, ei ekstra-neitsytoliiviöljy ole oikea valinta, vaan jalostettu oliiviöljy, jonka savuamispiste on noin 240 asteessa.

Myytti #4: Kevytoliiviöljyissä on vähemmän kaloreita kuin muissa oliiviöljyissä

Light- ja extra light -termit viittaavat öljyn makuun, joka on neutraalimpi kuin muissa oliiviöljyissä. Se ei siis anna viitteitä öljyn kalorimääristä. Kaikissa ruokaöljyissä on noin 120 kilokaloria per ruokalusikallinen.

Myytti #5: Puhdistettu oliiviöljy on parempaa kuin ekstra-neitsytoliiviöljy

Puhdistetusta oliiviöljystä on eri menetelmin poistettu hajuja ja makuja. Siitä katoaa tällöin rasvahappoja ja antioksidantteja, joita ekstra-neitsytoliiviöljy on puolestaan pullollaan. Puhdistettu oliiviöljy ei maultaan houkuttele, mutta sopii kuitenkin ruoan paistamiseen paremmin korkeamman savuamispisteensä vuoksi.

Myytti #6: Palkittu oliiviöljy on varma valinta

Vaikka oliiviöljypullo olisi täynnä palkinnoista kertovia merkkejä, ei kyseinen öljy välttämättä ole nimenomainen palkinnon saaja. Ainoastaan Mario Solinasin nimellä markkinoitu öljy kertoo luotettavasti, että kyseessä on laadukas öljy.

Myytti #7: Vihreä oliiviöljy on huonoa

Oliiviöljyn väri vaihtelee sen mukaan, milloin oliivit on noukittu ja minkä tyyppistä oliivia on käytetty. Vihreissä öljyissä on voimakkaampi ja kitkerämpi maku, mutta ne ovat täysin käyttökelpoisia.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.