”Mukaan toppatakki ja super-DAS” – F1-tallit saavat varautua äärioloihin klassikkoradan palatessa sarjaan

Saksan Nürburgringillä on ajettu ennenkin varsin myöhään syksyllä, mutta kysymys on silti aiheellinen: millainen sää läntisen Saksan vuoristoalueella on 11. lokakuuta, jolloin kisa on tarkoitus ajaa.

Ossi Oikarinen antaa suoralta kädeltä listan asioita, joihin tiimien tulee radalla varautua.

– Toppatakki, sumua, kosteaa ja kylmää, Oikarinen listaa.

– Kymmenen astetta on ehkä se tyypillisin lämpötila tuohon aikaan vuodesta. Mersulla pitää olla super-DAS, että se saavat renkaat lämpöisiksi, hän jatkaa.

Mercedes on tällä kaudella ottanut käyttöön DAS-nimeä kantavan järjestelmän, jossa etupyörien aurauskulmia ratista muuttamalla kuskit pystyvät vaikuttamaan renkaiden lämpötilaan ja kulumaan. Tästä on erityisesti hyötyä viileissä olosuhteissa, joissa renkaita on vaikea lämmittää.

Tuulinen Portimao

Nürburgring on kuitenkin tuttu rata tiimeille, ja myös monille kuskeille. Viimeksi siellä on ajettu kilpaa vuonna 2013. Sen sijaan Portugalin Portimaossa ei ole koskaan ajettu F1-osakilpailua – joitain yksittäisiä testejä kylläkin.

Rata sijaitsee lomaparatiisi Algarven lähettyvillä.

– Portimaon haaste on se, että se on niin lähellä rannikkoa, että siellä on usein hyvin tuulista. Olemme käyneet testaamassa siellä, ja se on ollut hyvin hankalaa juuri sen tuulisuuden takia, Oikarinen tietää.

Radalla on paljon korkeuseroja ja erityyppisiä mutkia. Puutetta on kuitenkin hyvistä ohituspaikoista. Tiimit pystyvät kuitenkin valmistautumaan uusille radoille käymällä läpi vanhaa dataa, jota radasta on olemassa.

– Jos siellä on joku ajanut Formula 3:lla tai Formula 4 -autoilla, he pyrkivät käyttämään sitä sotasimulointiinsa. Ei muuta kuin ladulle, Oikarinen arvioi.

Imola erittäin vaativa jarruille

Italian Imola on puolestaan ollut viimeksi kisakalenterissa vuonna 2006, joten nykykuskeista sillä on ajanut F1-kisoja vain Kimi Räikkönen. San Marinon GP:tä pitkään isännöinyt rata on odotettu palaaja.

– Imola on hyvä kuskirata. Siellä on muutama hyvä paikka ohittamiseen. Mäen päällä on tiukka shikaani, ja rata on tiukkojen jarrutusten takia erittäin kova jarruille.

– Se on klassikkorata. Kivaa, että se tulee nyt takaisin kalenteriin, Oikarinen pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat