Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

”Mukaan toppatakki ja super-DAS” – F1-tallit saavat varautua äärioloihin klassikkoradan palatessa sarjaan

ullstein bild - GASPA/ All Over Press
Julkaistu 24.07.2020 17:03
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-sarja teki perjantaina odotetun ilmoituksen, kun se lisäsi poikkeuskauden kalenteriinsa lokakuulle kisat Nürburgringin, Portimaon ja Imolan radoilla. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tuntee näistä jokaisen omakohtaisesti.

Saksan Nürburgringillä on ajettu ennenkin varsin myöhään syksyllä, mutta kysymys on silti aiheellinen: millainen sää läntisen Saksan vuoristoalueella on 11. lokakuuta, jolloin kisa on tarkoitus ajaa.

Ossi Oikarinen antaa suoralta kädeltä listan asioita, joihin tiimien tulee radalla varautua.

– Toppatakki, sumua, kosteaa ja kylmää, Oikarinen listaa.

– Kymmenen astetta on ehkä se tyypillisin lämpötila tuohon aikaan vuodesta. Mersulla pitää olla super-DAS, että se saavat renkaat lämpöisiksi, hän jatkaa.

Mercedes on tällä kaudella ottanut käyttöön DAS-nimeä kantavan järjestelmän, jossa etupyörien aurauskulmia ratista muuttamalla kuskit pystyvät vaikuttamaan renkaiden lämpötilaan ja kulumaan. Tästä on erityisesti hyötyä viileissä olosuhteissa, joissa renkaita on vaikea lämmittää.

Tuulinen Portimao

Nürburgring on kuitenkin tuttu rata tiimeille, ja myös monille kuskeille. Viimeksi siellä on ajettu kilpaa vuonna 2013. Sen sijaan Portugalin Portimaossa ei ole koskaan ajettu F1-osakilpailua – joitain yksittäisiä testejä kylläkin.

Rata sijaitsee lomaparatiisi Algarven lähettyvillä.

– Portimaon haaste on se, että se on niin lähellä rannikkoa, että siellä on usein hyvin tuulista. Olemme käyneet testaamassa siellä, ja se on ollut hyvin hankalaa juuri sen tuulisuuden takia, Oikarinen tietää.

LUE MYÖS: Lähde: Sebastian Vettelin siirrossa ratkaisu käsillä – viikonloppuna edessä tärkeä käänne

Radalla on paljon korkeuseroja ja erityyppisiä mutkia. Puutetta on kuitenkin hyvistä ohituspaikoista. Tiimit pystyvät kuitenkin valmistautumaan uusille radoille käymällä läpi vanhaa dataa, jota radasta on olemassa.

– Jos siellä on joku ajanut Formula 3:lla tai Formula 4 -autoilla, he pyrkivät käyttämään sitä sotasimulointiinsa. Ei muuta kuin ladulle, Oikarinen arvioi.

Imola erittäin vaativa jarruille

Italian Imola on puolestaan ollut viimeksi kisakalenterissa vuonna 2006, joten nykykuskeista sillä on ajanut F1-kisoja vain Kimi Räikkönen. San Marinon GP:tä pitkään isännöinyt rata on odotettu palaaja.

– Imola on hyvä kuskirata. Siellä on muutama hyvä paikka ohittamiseen. Mäen päällä on tiukka shikaani, ja rata on tiukkojen jarrutusten takia erittäin kova jarruille.

– Se on klassikkorata. Kivaa, että se tulee nyt takaisin kalenteriin, Oikarinen pohtii.

Lisää aiheesta:

Tähtikuljettaja haukkui viikonlopun F1-näyttämön lyttyyn vain viikkoja sitten – talleilla edessään poikkeuksellinen haaste: "Voi olla aika montakin yllätystä tiedossa"Kisajärjestäjältä paljastus ensi viikon F1-näyttämöstä – tekee mielenkiintoisen vertauksen muihin ratoihinEnsi F1-viikonloppuna on luvassa kammottavat olosuhteet – asiantuntija maalaa hyvin mahdollisen kauhuskenaarion: "Onkin aika paljon ohjelmaa"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytPitääkö hurja väite F1:n uutuuskisasta paikkansa? Ossi Oikarinen: "Ei ehkä niskat poikki, mutta…"Kimi Räikkönen kaipaisi hiekka-ansoja radalle: vinkkaa tarkkailemaan Ranskan kolmossektoria
F1Saksan GPF1-kalenteriUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • to17:20
    Max Verstappen

    Max Verstappen täräytti fanille: "Olet idiootti"

  • to10:38
    Toyota

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • ke18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia