F1-sarja teki perjantaina odotetun ilmoituksen, kun se lisäsi poikkeuskauden kalenteriinsa lokakuulle kisat Nürburgringin, Portimaon ja Imolan radoilla. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tuntee näistä jokaisen omakohtaisesti.
Saksan Nürburgringillä on ajettu ennenkin varsin myöhään syksyllä, mutta kysymys on silti aiheellinen: millainen sää läntisen Saksan vuoristoalueella on 11. lokakuuta, jolloin kisa on tarkoitus ajaa.
Ossi Oikarinen antaa suoralta kädeltä listan asioita, joihin tiimien tulee radalla varautua.
– Toppatakki, sumua, kosteaa ja kylmää, Oikarinen listaa.
– Kymmenen astetta on ehkä se tyypillisin lämpötila tuohon aikaan vuodesta. Mersulla pitää olla super-DAS, että se saavat renkaat lämpöisiksi, hän jatkaa.
Mercedes on tällä kaudella ottanut käyttöön DAS-nimeä kantavan järjestelmän, jossa etupyörien aurauskulmia ratista muuttamalla kuskit pystyvät vaikuttamaan renkaiden lämpötilaan ja kulumaan. Tästä on erityisesti hyötyä viileissä olosuhteissa, joissa renkaita on vaikea lämmittää.
Tuulinen Portimao
Nürburgring on kuitenkin tuttu rata tiimeille, ja myös monille kuskeille. Viimeksi siellä on ajettu kilpaa vuonna 2013. Sen sijaan Portugalin Portimaossa ei ole koskaan ajettu F1-osakilpailua – joitain yksittäisiä testejä kylläkin.

