Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moottorijarrutus – osaatko hidastaa oikein?

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 08.03.2016 17:59

MTV LIFESTYLE

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, miten auton vauhtia kuuluu oikeaoppisesti hidastaa erilaisissa tilanteissa.

Moottorijarrutus kannattaa tehdä niin, että hyvissä ajoin nostaa kaasupolkimen ylös vaihteen ollessa päällä ja kytkinpolkimen ylhäällä. Mikäli kyseessä on automaattivaihteinen auto, nostetaan vain kaasu ylös.

Näin toimien polttoaineen syöttö katkeaa ja auto "rullaa" moottorijarrutuksella ilmaiseksi eteenpäin hyvinkin pitkiä matkoja. Tämä toimintatapa luonnollisesti edellyttää kuljettajalta hyvää ennakointi- ja liikenteenlukutaitoa. Lisäksi näin toimittaessa jarrutusenergian talteenotolla varustetuissa autoissa laturi tehostaa lataustaan hyödyntäen auton olemassa olevaa liike-energiaa.

– Tämä varautunut energia hyödynnetään seuraavassa kiihdytyksessä kytkemällä laturi kiihdytyksen ajaksi pois toiminnasta. Näin säästetään polttoainetta myös kiihdytettäessä, Vesalainen valistaa.

Vesalaisen mukaan osa kuljettajista tekee moottorijarrutuksen käyttämällä pieniä vaihteita suuressa nopeudessa. Näin toimien hidastuvuus on suurempi, mutta nollakulutus- ja latausjaksoista tulee lyhyempiä. Liike-energiaa siis menee hukkaan.

– Tämän toimintatavan kannattamattomuutta lisää myös se tosiasia, että jos energiaa ei hidastettaessa saada talteen riittävästi, ottaa laturi oman osansa moottorin voimantuotosta myös kiihdytyksessä, Vesalainen muistuttaa.

Lisää aiheesta:

Kuinka pitää auto hanskassa, jos joutuu jarruttamaan liukkaalla tiellä? Lue tämä, mikäli omat taidot arveluttavatBensafirman mainos kehottaa ajamaan suurella vaihteella – vaarana moottorivaurioTasainen jarrutus – osaatko hidastaa oikein?Kevyt jarrutus – osaatko hidastaa oikein?Hätäjarrutus – osaatko hidastaa oikein?Kahdeksan vinkkiä: Näin säästät rahaa joululiikenteessä
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 22.11.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • 21.11.19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 21.11.16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • 21.11.09:32
    Katsastus

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?