Missä nopeudessa turvavyön käyttämättä jättäminen voi olla kuolemaksi?

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Kuinka kovaa pitää ajaa, että turvavyön käyttämättä jättäminen voi olla kuolemaksi?

Vastaus: Turvavyö on auton tärkein turvalaite ja sitä on syytä käyttää aina, kun auto liikkuu.

Törmäysvoimat pysäyttävät vain auton – ilman turvavyötä oleva kuljettaja tai matkustaja jatkaa matkaansa eteenpäin. Turvavyö pyrkii onnettomuuden sattuessa pitämään ihmisen auton sisällä ja estämään häntä kolhimasta itseään auton sisäosiin tai lentämästä päin muita autossa olevia. Esimerkiksi takapenkillä ilman turvavyötä matkustavat paiskautuvat päin edessään istuvia moninkertaistaen myös heidän loukkaantumis- ja kuolemanriskinsä. 

Äkkipysähdyksen kolme vaihetta

Äkkipysähdys on aina kolmeosainen: Ensin pysähtyy auto, sitten pysähtyy ihminen ja viimeisenä ihmisen sisäelimet. Turvavyön joustavan rakenteen ansiosta äkkipysähdystä saadaan pehmennettyä. Näin sisäelimiin kohdistuvat voimat ja niiden aiheuttama sisäelinten heilahdus ovat pienempiä. Sisäelinten heilahduksista saattaa aiheutua esimerkiksi vakavia sisäisiä verenvuotoja.

Erilaisia ihmisiä

Aikuinen ihminen saattaa kyetä vielä kävelyvauhdilla tapahtuvassa kolarissa käsillään estämään iskeytymisensä auton sisäosiin. Ihmisiä on kuitenkin hyvin erilaisia. Heidän käsivoimansa eivät ole keskenään samanlaisia eikä kukaan varmasti ole koko aikaa varautunut törmäykseen, kädet valmiiksi jännitettyinä.

Myös ihmisten kehot kestävät ulkoista väkivaltaa vaihtelevasti. Useimmiten iäkkään ihmisen keho on hauraampi kuin nuoremman. Yksiselitteisen vastauksen antaminen otsikossa esitettyyn kysymykseen on näin ollen mahdotonta.

Käytä oikein

Turvavyö on kytkettävä aina ennen liikkeellelähtöä – myös lyhyissä auton siirroissa pysäköintialueella tai vastaavalla. Parkkipaikkaonnettomuudet ovat hyvin yleisiä ja kuten muuallakin liikenteessä, ei onnettomuuteen joutuminen ole kiinni pelkästä omasta toiminnasta.

Usein näkee, että turvavyö laitetaan kulkemaan kainalon alta. Tällöin törmäysvoimia kohdistuu hauraisiin kylkiluihin, jotka eivät kestä vaan katkeavat ja saattavat samalla aiheuttaa vakavia sisäisiä vammoja. Turvavyön tulisikin kulkea aina hartian yläpuolelta, mahdollisimman läheltä kaulaa. Tällöin törmäysvoimat kohdistuvat kestävämmille kehon osille.

Turvavyön korkeussäätöä ei saa unohtaa. Liian alas jätetty turvavyö saattaa luiskahtaa olkapäältä, jolloin se ei estä ylävartalon heilahdusta suunnitellusti. Tällöin on vaarana, että kuljettaja tai matkustaja kolhii itseään auton sisäosiin. Mikäli turvavyö pääsee luiskahtamaan edellä kuvatulla tavalla, myös törmäysvoimia kohdistuu suunniteltua alemmas, kylkiluille – siis vastaavaan tapaan kuin turvavyön kulkiessa kainalon alta.

Vaikka nykyauto on varustettu myös turvavöiden kiristimillä, on myös turvavyön käyttäjän huolehdittava siitä, että vyö tulee riittävän kireälle kehoa vasten. Parhaiten tämä onnistuu riisumalla paksu toppatakki pois päältä ennen autoon istahtamista. Toppatakin alle ja toppauksiin jää paljon ilmaa, minkä vuoksi vyö jää helposti todella löysälle.

Arjen realismia kuitenkin on, että auto on kylmä eikä takista tee mieli luopua. Takki on tällöinkin syytä avata ja pujottaa turvavyö kulkemaan takin alla. Myös takin liepeet on muistettava vetää pois lannevyön alta. Näiden toimenpiteiden jälkeen turvavyön kiristäminen onnistuu vetämällä sen vinosta osasta yläviistoon.

Turvavyö pelastaa ihmishenkiä

Liikenneturva kertoo verkkosivuillaan onnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioineen, että vuosina 2012–2014 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa turvavyötä käyttämällä noin joka kolmas olisi pelastunut. Onnettomuustietoinstituutin vuosiraportit kertovat myös, että turvavyön käyttö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja neljällä viidestä.

Turvavyön ansiosta saatat selvitä hengissä tai loukkaantumatta sellaisesta onnettomuudesta, jossa ilman turvavyötä kuolisit tai vammautuisit. Samalla parannat myös kanssamatkustajiesi selviytymismahdollisuuksia. 

Artikkelia muokattu 23.1. klo 10.20: Onnettomuusinstituutti korjattu Onnettomuustietoinstituutiksi.

Lue myös:

    Uusimmat