Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ministeriö selvitti: Suomen ei kannata siirtyä eurooppalaiseen raideleveyteen

Suomen tärkeimpien raideyhteyksien muuttaminen eurooppalaiselle raideleveydelle ei olisi kannattavaa, vaan kustannukset olisivat hyötyihin nähden huomattavan korkeat, toteaa asiaa selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriö. Kuvassa junaliikennettä ratapihalla Helsingissä 2. tammikuuta 2019.
Suomen tärkeimpien raideyhteyksien muuttaminen eurooppalaiselle raideleveydelle ei olisi kannattavaa, vaan kustannukset olisivat hyötyihin nähden huomattavan korkeat, toteaa asiaa selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriö. Kuvassa junaliikennettä ratapihalla Helsingissä 2. tammikuuta 2019.Lehtikuva
Julkaistu 12.04.2023 13:29(Päivitetty 12.04.2023 17:19)

MTV UUTISET – STT

Suomen keskeisten raideyhteyksien muuttaminen eurooppalaiselle raideleveydelle ei olisi kannattavaa, vaan kustannukset olisivat hyötyihin nähden huomattavan korkeat, toteaa asiaa selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriö (LVM).

Ajatuksen taustalla on EU-komission ehdotus, jonka mukaan uudet Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) raideyhteydet pitäisi rakentaa eurooppalaisen standardin mukaisiksi. Suomessa on käytössä 1 524 millimetrin raideleveys, kun taas muualla Euroopassa yleinen standardi on 1 435 millimetriä.

Ehdotuksen käsittely on EU:ssa vielä kesken, ja Suomi on suhtautunut siihen varsin kriittisesti. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) luonnehti viime kesänä vaatimusta raideleveyden vaihdosta Suomen kannalta kohtuuttomaksi. Suomi on katsonut, että raideleveyden osalta pitäisi olla mahdollista käyttää kansallista harkintaa.

Lue myös: Diplomaatti: Yhteinen raideleveys Venäjän kanssa vakava uhka Suomelle

Uusi runkoyhteys Helsingistä Tornioon tuottaisi suurimmat hyödyt

Selvityksessä laskettiin, miten kustannukset ja hyödyt vaihtelisivat eri vaihtoehdoissa. Laskelmiin otettiin runkoyhteyden rakentaminen pääradan rinnalle Helsingistä Tornioon, uusien hankeyhtiöiden eli Suomi-radan, Turun tunnin junan ja Itäradan ratojen rakentaminen eurooppalaisella raideleveydellä sekä TEN-T-verkon ratojen muuttaminen eurooppalaiselle rataleveydelle.

Helsinki–Tornio-vaihtoehdon arvioitiin tuottavan laajimmat hyödyt ja pienimmät haitat. Myös hankeyhtiöiden ratojen rakentamista eurooppalaisella leveydellä kannattaisi selvittää tarkemmin. Koko TEN-T-verkon muuttaminen aiheuttaisi enemmän haittaa kuin hyötyä ja vaikuttaisi muun muassa raakapuun kuljetuksiin.

Mikään vaihtoehdoista ei kuitenkaan olisi kustannustehokas. Kahden eri raideleveyden käyttäminen samalla raiteella ei ole Suomen oloissa teknisesti mahdollista, todetaan selvityksessä, jota tekemässä oli Proxionin, Destian ja Ubigun asiantuntijoita.

Raideleveysesityksen käsittely jatkuu EU:ssa TEN-T-verkoston osalta. Suomi jatkaa työtään sen puolesta, että kansallinen harkintavalta raideleveyden osalta säilyy myös lopullisessa asetuksessa.

Lue myös: Ukrainan rautatieyhtiö on pyytänyt Suomea luovuttamaan sille neljä Allegro-junaa – pyyntö esitettiin Marinille Kiovassa, VR sai tiedon samana päivänä

Lisää aiheesta:

Arvio: Kapeampien raiteiden rakentaminen laajalle Suomeen tulisi kalliiksi ja kestäisi pitkäänSelvitys vireille eurooppalaisen raideleveyden jatkamisesta Suomen puolelleSelvitys: Suuret ratahankkeet eivät kannata taloudellisestiPitkän linjan diplomaatti varoittaa: Yhteinen raideleveys Venäjän kanssa vakava uhka SuomelleSelvitys: Helsingin ja Tampereen välinen suurnopeusrata toisi suurimmat hyödyt – vauhti jopa 250 km/h, rakentaminen halkoisi arvokkaita kulttuuriympäristöjä EU-komissio vaatii Suomea rakentamaan uudet junaradat eri raideleveydellä – ministeri Harakka torjuu: "Suomi ei hyväksy muutoksia"
JunatVRJulkinen liikenneEURahaTalousPolitiikkaTimo HarakkaEduskuntaHelsinkiTornioKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 06:50
    Iso-Britannia

    Ainakin 10 ihmistä loukkaantunut junapuukotuksessa Britanniassa

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • pe05:17
    Lulu Ranne

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • to13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian