Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ukrainan rautatieyhtiö on pyytänyt Suomea luovuttamaan sille neljä Allegro-junaa – pyyntö esitettiin Marinille Kiovassa, VR sai tiedon tänään

Allegro-junat omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiön RZD:n omistama Karelian Trains -yhtiö.
Allegro-junat omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiön RZD:n omistama Karelian Trains -yhtiö.Anna Egutkina
Julkaistu 14.03.2023 12:13

MTV UUTISET – STT

Ukrainan rautatieyhtiö on pyytänyt Suomea luovuttamaan sille neljä Allegro-junaa. Maan rautatieyhtiö Ukrzaliznytsjan toimitusjohtaja Oleksandr Kamyshin kertoo tavanneensa pääministeri Sanna Marinin (sd.) henkilökohtaisesti tämän vieraillessa perjantaina Kiovassa.

VR sai tiedon luovutuspyynnöstä valtion omistajaohjausyksikön kautta eli valtioneuvoston kansliasta tänään aamupäivällä.

Valtioneuvoston kansliasta kerrotaan MTV Uutisille, että pääministerin vierailun ohjelmassa ei ollut tapaamista Ukrainan rautatieyhtiön edustajien kanssa, eikä pääministeri ole käynyt keskustelua Allegro-junista Kiovan vierailun yhteydessä. 

Yhtiön edustajat olivat luovuttaneet pääministerille vetoomuksen koskien Allegro-junia Kiovan asemalla. Valtioneuvoston kanslia kertoo, että asia on toimitettu asianmukaisiin ministeriöihin arvioitavaksi. 

Sopisivat käytettäväksi Ukrainassa

Pyydetyt suurnopeusjunat ovat valmistuneet Helsinki–Pietari-reitille vuonna 2010 ja ne sopisivat Ukrainan raideleveydelle.

– Ne olisivat todella hyödyllisiä ihmisten kuljettamiseen miehityksestä vapautetuilla alueille ja sieltä pois, kertoo STT:lle Ukrzaliznytsjan matkustajayhtiön varajohtaja Oleksandr Shevtshenko.

– Tietojemme mukaan Allegro-junat lopettivat liikennöinnin 27. maaliskuuta 2022 ja elokuussa 2022 VR-konserni kirjasi ne alas.

VR on viime vuoden tilinpäätöksessä alaskirjannut kokonaisuudessaan Allegro-junakaluston ja varaosat. Idänliikenteen lopettamiseen liittyvät alaskirjaukset ja muut kertaluonteiset kulut olivat yhteensä 50,2 miljoonaa euroa vuonna 2022.

Lue myös: VR kirjasi alas idän Allegro-liikennöintiin liittyvän kaluston ja varaosat – kokonaistulos raskaasti tappiolle

VR ei voi tehdä päätöstä itse

Allegro-junat omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiön RZD:n omistama Karelian Trains -yhtiö, joka on perustettu vuonna 2006. Suomen valtion omistama VR omistaa yhtiöstä puolet ja Venäjän federaation omistama RZD toisen puolikkaan. Lisäksi yhtiöllä on suomalaisia rahoittajia. Karelian Trains on vuokrannut junat liikennöitsijöille eli VR:lle ja RZD:lle.

VR ei siis voi luovuttaa junia tai tehdä ylipäätään yksinään päätöksiä Allegro-junien tulevaisuudesta, VR:n kaupunkiliikennejohtaja Topi Simola sanoo STT:lle.

– Meillä on ollut neuvottelut RZD:n ja yhtiön rahoittajien kesken siitä, mitä tälle yhtiölle ja junille tulevaisuudessa tapahtuu.

Simolan mukaan keskustelu kolmikannassa on ollut jo jonkin aikaa hyvin aktiivista.

Lue myös: VR vähentää kymmeniä työtehtäviä – syynä idän liikenteen loppuminen

VR vastaa valtion omistajaohjaukselle luovutuspyyntöön tänään.

– Tilanne on VR:n kannalta sikäli aika yksinkertainen, että junien kohtalo vaatii Karelian Trainsin omistajien yksimielisyyttä, Simola sanoo.

Simolan mukaan on ennenaikaista pohtia, miten junien luovutus käytännössä tapahtuisi tai pitäisikö VR:lle maksaa junista jotain, jos ne lähtisivät Ukrainaan, koska neuvottelut koko Karelian Trainsin tulevaisuudesta ovat kesken.

Allegro-junat ovat seisseet Helsingissä siitä lähtien, kun liikenne keskeytettiin viime vuonna. Simolan mukaan junat ovat olleet minimiylläpidossa ja vaatisivat niin sanotun käynnistyshuollon ennen kuin ne voitaisiin ottaa uudestaan liikenteeseen.

Ukrainan rautatieyhtiön Ukrzaliznytsjan kanssa VR on ollut yhteyksissä Venäjän aloittaman laajamittaisen sodan alusta asti, mutta konkreettista, virallista pyyntöä junista ei Ukrzaliznytsjan kautta ole tullut, Simola sanoo.

3:12Toistaiseksi viimeinen Allegro-juna saapui juuri Pietarista Helsinkiin – MTV vastassa Pietarista saapuviaToistaiseksi viimeinen Allegro-juna saapui juuri Pietarista Helsinkiin – MTV vastassa Pietarista saapuvia.

Allegron matka tyssäsi pakotteisiin

Allegrolla pääsi kulkemaan Helsingin ja Pietarin välillä joulukuusta 2010. Junan neitsytmatkalle osallistuivat Suomen silloinen presidentti Tarja Halonen Venäjän presidentin Vladimir Putinin kanssa.

Maaliskuussa 2022 VR tiedotti keskeyttävänsä Allegro-junaliikenteen. Päätös liikennöinnin lopettamisesta oli VR:n hallituksen ja toimivan johdon vastuulla, mutta ennen päätöstään VR kuitenkin pyysi valtiota ottamaan päätökseen kantaa.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) sanoi tuolloin VR:lle toimitetussa kirjeessään valtion edellyttävän, että VR noudattaa tarkasti kaikkia EU:n ja muiden länsimaiden Venäjälle ja sen kansalaisille asettamia pakotteita. STT:n näkemän kirjeen mukaan Karelian Trains oli tuolloin lisätty Yhdysvaltojen OFAC-pakotelistalle ja Suomen valtio katsoi, että OFAC-pakotteiden vuoksi VR:n riski syyllistyä "tahtomattaan" pakoterikkomukseen kasvoi merkittävästi.

VR Groupin silloinen toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoi myöhemmin STT:lle, että Karelian Trains -yhteisyritys itsessään ei ole OFAC-pakotelistalla, mutta Venäjän rautatieyhtiön RZD:n rahoittaminen on pakotteiden vastaista.

Lue myös: Toistaiseksi viimeinen Allegro-juna saapui Suomeen – Liubava Shatokhina hyvästeli perheensä itkien: "Tämä on hyvin surullista"

Juttua päivitetty kello 15.21: Valtioneuvoston kansliasta kerrotaan MTV Uutisille, että pääministerin vierailun ohjelmassa ei ollut tapaamista Ukrainan rautatieyhtiön edustajien kanssa, eikä pääministeri ole käynyt keskustelua Allegro-junista Kiovan vierailun yhteydessä. 

Lisää aiheesta:

Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteestä ison siivun – nyt kaksi toimijaa karuissa vaikeuksissaVenäjän rautateiltä syytös VR:lle Allegro-junistaVR: Venäjältä takavarikoidut Allegrot Suomen-liikenteeseenAktivistit pysäyttivät venäläisen hiilijunan matkalla Hangon satamaan – katso kuvat VR luopuu Venäjän tavaraliikenteestä – alasajo kestää kuitenkin kuukausia: "Pitkä ja vaikea prosessi"Toistaiseksi viimeinen Allegro-juna saapui Suomeen – Liubava Shatokhina hyvästeli perheensä itkien: "Tämä on hyvin surullista"
UkrainaVRJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Ukraina
  • 10:33
    Ukrainan sota

    Putinin Trump-muistio vuodettiin – tutkija: "Uhkapeliä"

  • 09:19
    Ukrainan sota

    Reuters: Venäjä hyökännyt Ukrainaan kohutuilla 9M729-risteilyohjuksilla

  • 07:46
    Ukrainan sota

    Putin ehdottaa "minitulitaukoa" – Venäjälläkin ihmetellään

  • Eilen20:00
    Räjähdykset

    Kiovan postissa räjähti

  • Eilen19:52
    Teboil

    Teboil ei kommentoi mahdollista omistajanvaihdosta: "Seuraamme tilannetta"