Pitkän linjan diplomaatti varoittaa: Yhteinen raideleveys Venäjän kanssa vakava uhka Suomelle

Venäjä syyttää Ukrainaa patonsa sabotaasista, iskenyt jälleen Kiovan sähköverkkoon – tämä sotatilanteesta tiedetään 14:21
Venäjä syyttää Ukrainaa patonsa sabotaasista, iskenyt jälleen Kiovan sähköverkkoon – Ilmari Käihkö kertoo, mitä sotatilanteesta tiedetään

Ulkoasiainministeriössä pitkän uran diplomaattina tehnyt historioitsija Jukka Seppinen varoittaa, että Suomen sama raideleveys Venäjän kanssa voi olla Suomelle tulevaisuudessa turvallisuuspoliittinen uhka.

Jukka Seppinen ottaa asian esille Uuden Suomen Puheenvuoro-blogissaan.

Seppinen muistuttaa Venäjän sotilasdoktriinin perustuneen rautateihin jo aikaisemmin.

– Rautateihin perustunut hyökkäysstrategia on toteutunut sotilaallisesti monta kertaa, Seppinen kirjoittaa. 

– Suomen punaisten raaka vallankumousyritys sai tukea bolshevikeiltä rautateitse keväällä 1918. Suuriruhtinaanmaassa olleiden venäläisjoukkojen huolto ja poiskuljetuskin sujuivat näppärästi samalla junakalustolla alusta loppuun.

Puna-armeija ylitti rajan myös rataa pitkin

Seppinen toteaa talvisodan tuoneen saman sotilaallisen menettelytavan koko itärajalle. 

– Leningradin (Pietarin) – Muurmanskin rata oli keskeinen väylä valmistella hyökkäystä Suomeen syksyllä 1939. Siitä erkani pistoraiteita kohti Suomen rajaa. Puna-armeija ylitti rajan sodan aluksi 13 eri paikassa.

– Rata oli strateginen uhkatekijä koko länsimaisen Suomen olemassaololle.

Seppinen korostaa, että sama raideleveys Venäjän kanssa merkitsee samaa uhkaa myös nyt ja tulevaisuudessa.

– Presidentti Vladimir Putinin menettelytavat ovat samaa perua kuin edellä olen kuvannut. Rautatiet ovat erittäin tärkeä sodankäynnin väline Venäjälle tänään Ukrainassa. Putin yrittää nyt palata menneisyyteen. Hän yrittää rikkoa sääntömääräistä kansainvälistä menoa kaikin mahdollisin keinoin.

Suomessa eri raideleveys kuin muualla Euroopassa

Euroopan komissio ehdotti heinäkuussa TEN-T-verkon raideleveyden yhtenäistämistä niin, että Suomessakin uudet raideyhteydet rakennettaisiin eurooppalaisen standardin raideleveyteen. 

Yleiseurooppalainen standardi on 1435 mm, kun Suomen rataverkon raideleveys on 1524 mm. Suomi on kuitenkin yrittänyt saada vaatimuksesta poikkeuksen ja liikenneministeriö on pyrkinyt valmistelun aikana vaikuttamaan siihen, että raideleveyttä koskeva vaatimus ei koskisi Suomea.

Jukka Seppisen mukaan liittyminen mannereurooppalaiseen raideleveyteen olisi turvallisuusratkaisu vuosikymmeniksi, jopa vuosisadoiksi.

– Se helpottaa ylipäätään liikkuvuutta saari-Suomesta EU:hun, muuallekin. Se olisi iso hanke, mutta se on syytä aloittaa. Liittyminen antaa Venäjälle perustavaa laatua olevan lisäviestin, että Suomi haluaa kaikissa oloissa elää kiinteässä kontaktissa samanhenkisten maiden kanssa lännessä, hän sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat