Hallituksessa riittää luottoa siihen, että tavoite liikenteen päästöjen vähentämisestä on toteutumassa kovaa vauhtia, vaikka asiantuntijat muun muassa Valtion taloudellisesta tutkimuslaitoksesta ja Ilmastopaneelista pitivät hallituksen eilen julkistamia linjauksia riittämättöminä.
Ilmastopäätöksiä tänään esitelleiltä ministereiltä kysyttiin, mistä liikenteen päästövähennyksiä voitaisiin jatkossa saada, jos reunaehtona on keskustan vaatimus polttoaineiden hinnankorotusten välttämisestä.
Liikenne- ja viestintäministerin Timo Harakan (sd.) mukaan uusia toimia ei välttämättä tarvita.
– Ei ehkä ihan kaikille ole valjennut, miten odotettua nopeammin olemme edenneet siihen suuntaan, että tämä liikennepäästöjen merkittävä vähentyminen tapahtuu, Harakka sanoi.
Hänen mukaansa ennakoitua nopeampaan vauhtiin liikenteen päästöjen vähentämisessä on päästy etenkin sen takia, että liikenne on sähköistynyt odotettua nopeammin ja tehokkaammin.
– Meillä on uusista ajoneuvoista jo 30 prosenttia ladattavia. Jos tämä kehitys tästä vielä näiden tukien ja kannusteiden myötä kiihtyy niin kuin toivomme, pääsemme tilanteeseen, jossa Suomen teillä kulkee 600 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiautoa vuonna 2030, hän kertoi.
Toinen tärkeä asiaan vaikuttanut seikka on edellisen hallituksen toteuttama merkittävä biopolttoaineen sekoitevelvoitteen lisääminen.
– Tässähän Suomi on jo Euroopan ja maailman ykkösenä, Harakka sanoi.