Tältä hallituksen yhteinen sopu kuulosti keskustan ja vihreiden äänellä: "Bensavero ei nouse", vannoi Saarikko – "Ilmastokriisi ei häviä", vastasi Ohisalo

Ilmastokysymykset jumittivat budjettineuvottelut – näin niistä lopulta päätettiin 3:48
Budjettiriihi saatiin päätökseen – näin sisäministeri Ohisalo kertoi tuoreeltaan neuvottelun tuloksista.

Vihreiden ja keskustan välejä kiristänyt ilmastopaketti sisältää molemmille puolueille tärkeitä asioita, korostivat ministerit Annika Saarikko ja Maria Ohisalo hallituksen tiedotustilaisuudessa iltapäivällä.

Hallitus on sopinut budjettiriihessään mittavista ilmastotoimista, jotka vähentävät päästöjä noin 14–15 megatonnia vuoteen 2035 mennessä. Pääministeri Sanna Marinin (sd) mukaan hallitus on jopa ylittänyt tavoitteet päästövähennystoimissa.

Saarikko: Voisiko vihreässä taloudessa olla Suomen uusi Sampo?

Valtiovarainministeri Annika Saarikko korosti hallituksen infossa sitä, että ympäristöpaketin takia ei ole jouduttu esimerkiksi kiristämään bensaveroa.

– Me vahvistamme fossiilittoman liikenteen tiekartan toimia, koska se on kestävä tapa myös ilmastonmuutoksen torjuntaan. Paljon kestävämpi kuin se, joka johtaisi vaikkapa bensaveron korotukseen. Bensan tai muitakaan polttoaineiden veronkorotuksia tai lämmitysöljyjen veronkorotuksia hallituksen esitys ei sisällä.

Kestävä kasvu on Saarikon mukaan hallituksen budjettiriihen pääviesti. Siihen liittyvät myös ilmastonmuutoksen torjumiseen tehtävät ratkaisut.

–Teknologiassa ja suomalaisessa yrityselämässä ilmastonmuutos torjunta on talouskasvun vahvistaja. Voisiko vihreässä taloudessa jopa olla Suomen uusi Sampo, Saarikko kysyi. 

– Osaamista, päteviä yrityksiä ja edelläkävijöitä meillä on paljon.

Annika Saarikko kommentoi ilmastokysymyksiä – uusi paketti ei sisällä polttoaineveron korotuksia 3:53
Annika Saarikko kommentoi ilmastokysymyksiä – uusi paketti ei sisällä polttoaineveron korotuksia.

Ohisalo: Ilmastokriisi ei häviä

Sisäministeri Maria Ohisalo totesi esityksessään, että ilmastokriisin vaikutukset näkyvät ihmisten arjessa tulevaisuudessa entistä enemmän.

– On tärkeää, että hallitus on päättänyt laittaa lukuisia ilmastotoimia liikkeelle. Vihreille on tärkeää myös se, että pakettia tullaan katsomaan yhdessä tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa ja että hallitus on sitoutunut tekemään tarkastelun perusteella mahdollisesti tarvittavat lisäpäätökset ilmastopakettiin, niin taloudellisesti kuin lainsäädännöllisestikin.

Talousarviossa on Ohisalon mukaan varattu ”historialliset” puoli miljardia euroa ilmastotoimien vauhdittamiseen. Rahalla tuetaan muun muassa öljylämmityksestä luopumista ja sähköautojen hankintaa.

– Lisäämme lainsäädäntöön muun muassa velvollisuuden laatia ilmastosuunnitelmat kunta-, seutu- tai maakuntatasolla. Maatalouden päästöjä vähennetään muun muassa kosteikkoviljelyä lisäämällä. Ensi vuonna alkaa kauan odotettu isojen lämpöpumppujen veroale. Toteutamme vähintään yhden merituulivoimalan demohankkeen, laitamme euroja kiertotalouteen ja tuemme monin tavoin kotitalouksien energiaremontteja öljylämmityksestä luopumiseen. Myös sähköautojen hankinnalle tulee veroale, Ohisalo listasi.

Ohisalo kertoi vielä, että Suomessa otetaan kaivosvero käyttöön vuoden 2023 alusta lähtien. 

Ilmastokysymykset jumittivat budjettineuvottelut – näin niistä lopulta päätettiin 3:48
Ilmastokysymykset jumittivat budjettineuvottelut – näin niistä lopulta päätettiin.

Poimintoja hallituksen ilmastopaketista

  • Hallitus ehdottaa talousarvioesityksessään yhteensä 35 miljoonan euron määrärahaa öljystä luopumisen avustuksiin pientaloille, kunnille, seurakunnille sekä yhdistyksille. 
  • Sähköautojen latausinfraverkoston laajentamiseen ja kaasutankkausverkkoon ehdotetaan yhteensä 23,3 miljoonaa euroa.
  • Sähköistämisen edistämiseksi täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöönotettuja täyssähköautoja.
  • Hallitus on sitoutunut toteuttamaan kansallisten ja EU:n ilmastotavoitteiden vaatimat päästövähennystoimet. Ilmastotavoitteiden pitkäjänteisen ja suunnitelmallisen toimeenpanon tueksi perustetaan parlamentaarinen seurantaryhmä.
  • Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmalla vähennetään liikenteen, maatalouden, erillislämmityksen, työkoneiden, F-kaasujen ja jätteiden eli niin sanotun taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöjä.
  • Liikenteen päästöt vähintään puolitetaan vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä fossiilittoman liikenteen tiekartan toimilla. 
  • Fossiilisen öljyn käytöstä lämmityksessä luovutaan asteittain 2030-luvun alkuun mennessä. Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimeenpanoon ehdotetaan kaikkiaan noin 75 miljoonaa euron määrärahakohdennuksia vuodelle 2022. 
  • Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ehdotetaan 4 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2022. Joukkoliikenteen tukemiseen ehdotetaan 40,9 miljoonan euron määrärahaa.


Lue myös:

    Uusimmat