Muutkin kuin tietomurron kohteeksi joutuneen Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaat ovat huolissaan omien potilastietojensa luottamuksellisuudesta.
Esimerkiksi psykoterapiapalveluja tarjoavaan Väestöliiton Terapia- ja kotipalveluihin on tullut perjantain jälkeen lähemmäs kolmekymmentä yhteydenottoa huolestuneilta asiakkailta. Asiakkaita on askarruttanut se, miten potilastietoja säilytetään.
– Ihmiset ovat halunneet tarkistaa, millainen potilastietojärjestelmä meillä on käytössä ja onko se riittävän turvallinen, sanoo johtava psykoterapeutti Tarja Santalahti.
Hänen mukaansa potilaat eivät ole ainakaan toistaiseksi peruneet vastaanottoaikojaan Vastaamoon kohdistuneen tietomurron vuoksi.
– Vastaanotolle on edelleenkin turvallista tulla, ja olen aika vakuuttunut siitä, että jokainen meistä ammatti-ihmisistä huomioi nyt entistäkin tarkemmin sen, että asiakkaan kanssa käydään kunnon keskustelu siitä, mitä tietoja hänestä kirjataan ylös ja mihin rekisteriin tiedot menevät.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ryhmäpäällikön Kaisa Rialan mukaan erilaisia psykoterapiapalveluja käyttäviltä asiakkailta ei ainakaan vielä ole tullut erityisen paljon huolestuneita yhteydenottoja viraston neuvontapuhelimeen.
– Olettaisin kuitenkin, että kyllä näitä rupeaa tulemaan, terveydenhuollon valvontaosastolla työskentelevä Riala sanoo.