Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi kukaan haluaisi sähköautonsa tekevän näin? Valmistajilla erikoisia patentteja

1:13Hyundain uusi sähköautobrändi Ioniq esitteli ensimmäisen mallinsaTältä näyttää Hyundai Ioniq 5, joka tarjoaa juuri niin tasaista menoa kuin sähköautolta voi odottaakin. Tulevaisuudessa asia voi olla toisinkin Hyundain tuoreesta patenttihakemuksesta päätellen.
Julkaistu 15.04.2022 11:01

Ville Järveläinen

Jos jäät kaipaamaan polttomoottoriautojen "luonnetta" sähköautojen aikakaudella, voivat aasialaisvalmistajien ratkaisut olla juuri sitä mitä tarvitset. Patenttihakemukset paljastavat kaksi eri tapaa, kuinka sähköauton ajokokemuksesta halutaan tehdä tutumpi heille, jotka vieroksuvat niiden muuten tasaisempaa kyytiä.

Moni pitää sähköautojen hiljaisuutta ja tasaisen tärinätöntä etenemistä hyvinä ominaisuuksina. Vaikka laki määrääkin nykyisin uudet sähköautot pitämään ääntä hiljaisella nopeudella liikuttaessa, eivät futuristiset huminat ja ujellukset riitä kaikille.

Osa polttomoottorifaneista kuvailee sähköautoja "sieluttomiksi" johtuen murisevan moottorin puutteesta johtuen.

Autojen monipuolisemmille äänivaihtoehdoille on ilmeisesti kysyntää, sillä markkinoilla on asialle omistautuneita yrityksiä, kuten esimerkiksi yhdysvaltalainen EngineVox, jonka tuotteesta – keinotekoisista moottoriäänistä – löydät videon alta.

Lue myös: Sähköautolle voi antaa millaisen äänen tahansa, ja yksi valmistaja on näemmä päätynyt tällaiseen korvia raastavaan ujellukseen – kuuntele itse

Lievemmissä tapauksissa, ja ihan polttomoottoriautoissa, pakoääniä ohjataan matkustamoon mikrofonien ja kaiuttimien avulla, jotta auton äänet kuulostaisivat matkustajien korvaan paremmalta.

Hyundai ja Kia ovat kuitenkin hakeneet patenttia järjestelmälle, joka tärisyttää sähköautoa keinotekoisesti matkiakseen polttomoottorin tärinää. Maaliskuussa jätetyssä hakemuksessa todetaan, että polttomoottoriautoihin tottunut henkilö voi pitää sähköautoja tylsinä.

Tärinän taajuus ja voimakkuus riippuisi muun muassa auton nopeudesta sekä siitä, onko tarkoituksena matkia ahdetun vai vapaasti hengittävän moottorin värinää.

Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, milloin toiminto voisi olla kaupallisessa käytössä – tai siitä, aiotaanko se todella tuoda kuluttajamarkkinoille.

Myös Toyotalla on villi idea

Hyundain ja Kian ideassa on vähän samanlaista henkeä kuin Toyotan keinotekoiseen vaihdelaatikkoon liittyvässä patenttihakemuksessa, joka on tehty jo viime kesänä.

Vaikka manuaalivaihteistojen päivät ovat luetut, on japanilaisvalmistaja on tutkinut mahdollisuutta saada sähköauto matkimaan vaihteenvaihtoja manuaalivaihteisen auton tapaan.

Toyotan feikkivaihteistolla varustetussa autossa voisi olla myös kytkin ja vaihdekeppi. Vaikka sähköautoissa ei olekaan vaihteita samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissa, Toyotan patentissa sähkömoottori säätäisi tehoa ja vääntöä sen perusteella, mikä kuvitteellinen vaihde on valittuna, jotta kuljettajalle välittyisi tuntemus manuaalisesta vaihteistosta.

Lue myös: Uuteen töpseli-Skodaan laitettiin turvallisuussyistä erikoinen nappi – tässä tilanteessa sitä on painettava

Lähteet: The Drive, Carscoops

Lisää aiheesta:

Sähköautoilu ei ole rakettitiedettä – paitsi silloin, kun rakettiprofessori kehittää systeemin, jolla akku latautuu ajon aikanaMaistiainen odotetusta uutuudesta: Polestar 2 saapui SuomeenSähköautolle voi antaa millaisen äänen tahansa, ja yksi valmistaja on näemmä päätynyt tällaiseen korvia raastavaan ujellukseen – kuuntele itseAutovalmistajilla erikoinen ongelma: Ensin haluttiin äänettömiä autoja ja niitä saatiin, nyt EU kieltää liian hiljaisuudenTämä ääni kääntää päitä – ja niin on tarkoituskin: Jaguarin sähköautot tunnistaa jatkossa tästä ujelluksestaAutovalmistajilla kinkkinen tilanne: Kukaan ei tiedä, millaista ääntä sähköautojen tulisi pitää
SähköautotHyundaiKiaToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö