Sähköauton keinotekoisen äänen on tarkoitus helpottaa äänettömän ajoneuvon havaitsemista. Jutun lopussa on ääninäyte verkkokauppajätin sähköpakun äänestä.
Heinäkuusta 2019 lähtien kaikkien EU:n alueella myytävien uusien sähköautojen on täytynyt pitää ääntä vähintään 56 desibelin voimakkuudella matalissa nopeuksissa.
Korkeammissa nopeuksissa renkaat ja ilmanvastus aiheuttavat sen verran ääntä, että havaitseminen onnistuu ilman keinotekoisia ääniefektejä.
AVAS-järjestelmä (Acoustic Vehicle Alert System) on tarkoitettu helpottamaan lähestyvän auton havainnointia. Esimerkiksi näkövammaisten voisi olla käytännössä mahdotonta havaita hitaalla vauhdilla liikkuvaa sähköautoa ilman keinotekoista ääntä.
LUE MYÖS: Tämä ääni kääntää päitä – ja niin on tarkoituskin: Jaguarin sähköautot tunnistaa jatkossa tästä ujelluksesta
Tältä kuulostaa Amazonin sähköpaku
Vastaavia vaatimuksia on otettu käyttöön myös Yhdysvalloissa. Michiganilaisen sähköautovalmistaja verkkokauppajätti 10 000 täyssähköistä pakua vuoteen 2022 mennessä ja peräti 100 000 vuoteen 2030 mennessä.