Miksi kapteenilla ei ollut univormua? – Kahdeksan kysymystä loistoristeilijäturmasta

Italialaislaiva Costa Concordian ympärillä pyörii paljon huhuja ja väitteitä. Hurjimmissa väitteissä kapteenia syytetään mustan laatikon sabotointiyrityksistä ja kömpelöistä navigointivirheistä. Laivan uskotaan tehneen kunniakumarrusta läheiselle saarelle, minkä takia se osui karikkoon ja vajosi puoliksi mereen.

Mikä meni pieleen? Asiantuntija vastaa MTV3 Uutisten kahdeksaan mieltä askarruttavaan kysymykseen. Kaikkia faktoja turmasta ei ole vielä saatu, joten Kymenlaakson ammattikorkeakoulun koulutuspäällikkö Timo Alava muistuttaa, että vastaukset ovat vielä enemmän tai vähemmän spekulaatiota.

Eikö laivoilla pitäisi olla selkeä reititys?

Alavan mukaan laivoilla pitäisi olla selkeä reittisuunnitelma lähtösatamasta tulosatamaan. Kun laiva oli näinkin lähellä rantaa, ei hänen mukaansa reittisuunnitelmaa ole voitu noudattaa.

Oliko rannan läheltä seilaaminen kapteenin päähänpisto?

On huhuttu, että yksi stuerteista olisi kotoisin Giglion saarelta, ja päällystö olisi tämän takia halunnut tehdä niin sanotun kunniakumarruksen saarelle. Italialaislehden mukaan kaikki työntekijät eivät olleet mukana päällystön esityksessä. MTV3:n Huomenta Suomessa vieraillut Timo Alava tietää kunniakumarruskäytännön.

– Näytöstarkoituksessa on joskus ajettu läheltä joitain nähtävyyksiä, kun niitä on haluttu näyttää matkustajille, miksei sitten myös miehistölle tässä tapauksessa.

Ketkä olivat turman aikaan komentosillalla?

Alavan mukaan komentosillalla ovat turman aikaan olleet luultavasti ainakin perämies tai aluksen päällikkö, ruorimies ja tähystäjä.

– Ruorimies ottaa vahtipäälliköltä käskyt reitistä, Alava kertoo käytännöistä.

Oliko merikorteissa virheitä?

Kapteeni on puolustautunut sanomalla, että merikorteissa olisi ollut virheitä. Koulutuspäällikkö Alavan mukaan nykyisin on käytössä sähköiset merikartat.

– Onko sitten ollut lisäksi paperikartat mukana, en tiedä. Uskomattomalta kuulostaa.

Kapteeni antoi lausunnon heti turman jälkeen villapaita päällä, missä univormu?

Kapteeni antoi Italian televisiolle lähes heti turman jälkeen lausunnon villapaidassa. Alavan mukaan varsinkin hätätilanteissa henkilökunnan tulisi käyttää virallista univormua.

– Univormua käyttäessä henkilökuntaa uskotaan ja totellaan hätätilanteissa. Siihen perustuu koko virkapukujen käyttö.

Erikoista: Kapteeni evakuoinnissa kärkipäässä?

Huhujen mukaan laivan kapteeni jätti uppoavan laivan etupäässä. Alavan mukaan koko evakuointitilanne oli käsittämätön, eikä kenelläkään tuntunut uutiskuvien mukaan olleen ohjia käsissään.

– Kapteenin tulisi johtaa ja ohjata evakuointia, hän muistuttaa.

Miten aluksissa harjoitellaan evakuointia?

Lain ja määräysten mukaan matkustajalaivoilla tulee harjoitella kerran viikossa pelastautumista. Lisäksi, jos matka kestää yli 24 tuntia, tulee pelastautumista harjoitella myös matkustajien kanssa. Onko Costa Concordialla harjoiteltu asianmukaisesti pelastautumista, sitä ei Alava tiennyt.

Minkälainen oikeudenkäynti asiasta on tulossa?

Oikeudenkäynnistä tulee luultavasti salainen, ja siinä vastuullista haetaan koko järjestelmästä.

– Tapaus menee varmasti onnettomuustutkintaan, ja asia selvitetään varustamon ylintä johtoa myöten.

Katso Kymen ammattikorkeakoulun koulutuspäällikköTimo Alavan haastattelu: (Huomenta Suomi 17.1.2012)

Lue myös:

    Uusimmat