Michael Finkel: Mestarivaras – maailman röyhkeimmän taidevarkaan tositarina (Atena 2024). Suomentanut Heli Naski.
Maailman röyhkeimmän taidevarkaan koti olisi varmasti ollut näkemisen arvoinen.
Kymmenen vuoden aikana taidevarkaan pieneen ullakkoasuntoon oli koottu useita satoja taide-esineitä ja tauluja, jotka oli varastettu kirkoista ja museoista.
Kirjan kuvailun mukaan kaikki pöydät ja muut tasot olivat täynnä mitä moninaisimpia taide-esineitä: rannekelloja, kuvakudoksia, olutkannuja, piilulukkopistooleja, käsin sidottuja vanhoja kirjoja ja lisäksi paljon norsunluuesineitä.
Seinät olivat lattiasta kattoon täynnä tauluja etenkin 1500- ja 1600-luvuilta. Ne olivat myöhäisrenessanssin ja varhaisbarokin taidonnäytteitä: muotokuvia, maa- ja merimaisemia, asetelmia, allegorioita, talonpoikaiskuvauksia, paimenidyllejä.
Monia suuria teoksia oli kuitenkin mahdotonta laittaa pienille seinille, joten ne oli pakko pitää rullalla piilossa. Lopulta taidetta oli kaikkialla, myös pyykkikasojen päällä.
Parikymppiset taidevarkaat
Ranskalainen Stéphane Breitwieser aloitti taidevarkaudet tyttöystävänsä Anne-Catherine Kleinklausin kanssa parikymppisenä 1990-luvun alkupuolella.

