Lukijat kertovat: Rukoillessani olen yhteydessä armoon ja rakkauteen

Kannattaako rukoileminen, vai onko moinen vain yliluonnolliseen uskomista? Helmi kysyi lukijoiltaan, rukoilevatko nämä usein. Lue lukijoiden kertomuksia!

Helmi kysyi lukijoiltaan, rukoilevatko he. Kyselyyn saapui yli 2900 vastausta!

Helmen lukijoista 44 prosenttia kertoi rukoilevansa usein, 32 prosenttia taas satunnaisesti. Yli kolme prosenttia lukijoista rukoili ainoastaan kirkossa. 19 prosenttia vastanneista ei rukoillut koskaan.

Miten lukijat perustelivat vastauksiaan? Lue tarinoita alta!

"Rukoileminen on heikkojen ihmisten tapa"

"Uskominen ja rukoileminen on heikkojen ihmisten tapa paeta ongelmia ja vaikeuksia." Jamo

"En ole kristitty, joten rukoilu tuntuisi naurettavalta. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö voisi pyrkiä yhteyteen itseni, luonnon ja kaikkeuden kanssa, mutta rukoilu viittaa jo sanana liikaa kristinuskoon." mop

"Perus-pakanana olen ihan itse vastuussa omista tekemisistäni ja tekemättä jättämisistäni. Asiat ja pahat sanat eivät korjaannu sillä, että anoisin onnea tai anteeksiantoa joltain yliluonnollisesta voimalta. Olen oman onneni seppä ja kykenen nöyrtymään anteeksipyyntöön tarvittaessa ihan kasvokkain." sarg

"En usko taikatemppuihin. Hei haloo! 2000-luku?" Ateisti

"Lapsena luin aina opitun iltarukouksen ja vielä nuorena aikuisenakin luin iltaisin jonkinlaisen rukouksen, jossa pyysin suojelua itselleni ja läheisilleni ja oikeastaan koko maailmalle. Sitten tajusin, että kyseessä oli jonkinlainen "pakkoneuroosi". Olin ajatellut, että jotakin pahaa tapahtuu, ellen lue iltarukousta. Yli kahteenkymmeneen vuoteen en ole enää rukoillut, ja oloni on vapautunut. En kuulu enää edes kirkkoon." pakana

"En usko, että kukaan rukouksia kuuntelee ja minulla on parempaakin tekemistä. Ja oikeastaan vaikka tietäisin varmasti että joku monista jumalolennoista niitä kuulee, tuntuisi rukoilu vähän huijaukselta. Pärjätään tässä omin neuvoinkin ja sitä rataa." TM

"En usko jumalaan, en ole kuulunut kirkkoon varmaan pariin vuoteen. Viimeksi olen rukoillut muistaakseni rippileirillä joskus viisi vuotta sitten. " eiejs

"Jumala on yllättänyt vastaamalla rukoukseen"

"Liitän jokailtaiseen iltarukoukseen lapseni ja läheiseni. Rukoilen heille enkeleitä ympärille jokaiseen päivään. Uskon että arjessa on ns. ihmisenkeleitä keskellämme meitä auttamassa." Mami

"Jumala on yllättänyt monesti vastaamalla rukoukseen. Vastaus on toisinaan myös "EI"..." Johanna

"En niin sanotusti rukoile-rukoile, mutta pyydän hartaasti jos jokin ei toimi, että se toimisi. Yllättävää kyllä, se auttaa ja usein ne toimimattomat asiat alkaa toimia. Tosin jumalaan en usko." Siis..

"Enpä ole vielä niin viisaaksi päässyt, että ilman rukousta selviäisin esim. yön hiljaisista hetkistä, kun uni ei tule silmään ja elämän huolet painavat. Paljon on myös aihetta kiittää tästä elämästä." Ukki

"Kiitän iltaisin rukoillen kuluneesta päivästä ja pyydän siunausta lähimmäisilleni. Nukahdan tuolloin levollisena. Rukouksen voima vahvistui elämässäni saattohoidettuani äitini pari vuotta sitten." Seikku

"Suvussamme kulkee perinne että vanhemmat lasten kanssa lausuu tai laulaa iltarukouksen ennen lasten nukkumaanmenoa. Iltarukouksen lausuminen on minulle niin vahva nukkumaanmenorutiini, etten saa unta, jos se jää tekemättä." Mamman tyttö

"Olen saanut ylhäältä apua, kun olen sitä pyytänyt. On lohdullista, kun vaikeissakin asioissa on joku, jonka puoleen voi kääntyä." Rukoilusta voimaa

"Rukoilen joka ilta, lapsuudesta opittu tapa. En tiedä uskonko Jumalaan, mutta kiitän kaikesta saamastani ja pyydän siunausta läheisilleni ja kaikille sitä tarvitseville. Olen kokenut paljon vastoinkäymisiä elämässäni, enkä mielestäni ole saanut vastausta rukouksiini. Niin syvässä tuo tapa on, etten pysty olemaan rukoilematta iltaisin, vaikka olen joskus yrittänyt. " Miina

"Rukoilu on minulle ajattelemista kohti Jumalaa, huokailuja, hiljaisia hetkiä, joilla on merkitys. Tunnen olevani yhteydessä armoon, rakkauteen, siis Jumalaan, jolla on nämä ominaisuudet. Rukous on välillä hätää jonkun puolesta ja murheen jättämistä Isompiin käsiin. Yöllä valvoessani puhun Jumalalle, jos mieleni kiertää rasittavia uria. Uskon, että Jumala ymmärtää minua aina." Liisa

"Lapsuudesta mukana kulkenut iltarukous kuuluu jokaiseen iltaan. Haluan myös liittää siihen kiitoksen kuluneesta päivästä. En ole uskovainen sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta jonkinlainen lapsenusko minulla on. Joku on, joka pitää meistä huolen." lapsenusko

Lue myös:

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat