Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikenne- ja viestintäministeriö hoksasi, ettei erästä autoilijoiden elämää helpottavaa "etua" veroteta lainkaan – ainakaan siis vielä

0:22Porsche-kuskin vaarallinen ohitus oli koitua Petrin kohtaloksi
Julkaistu 29.08.2018 10:39

Ville Järveläinen

Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisemassa kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen tähtäävässä ohjelmassa huomautetaan, ettei työnantajan tarjoama parkkipaikka autoileville työntekijöilleen ole minkään sortin verotuksen piirissä, vaikka sen rahallinen arvo työntekijälle voi olla hyvinkin suuri.

Pääkuvan video

Porsche-kuskin vaarallinen ohitus oli koitua Petrin kohtaloksi

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalla halutaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa sekä tukea liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja kansanterveyden parantamista Suomessa. Näin suunnitelmaa kuvailee liikenne- ja viestintäministeriö, jonka kynästä kyseinen paperi on lähtöisin.

Ohjelman mukaan pyöräily- ja kävelymatkojen lisääminen 30 prosentilla eli noin 450 miljoonalla matkalla vuodessa vaatii henkilöauton käyttöön ohjaavien kannustimien purkamista.

Lue myös!

poliisi ratsia
Shutterstock

Muuttuuko laki? Poliisi voisi keskeyttää matkanteon, vaikka promilleraja ei ylittyisi

Työnantajan tarjoama vapaa pysäköintietu on ministeriön mukaan yksi merkittävimmistä työntekijän kulkutapaan vaikuttavista eduista. Työnantajan tarjoamaa pysäköintietua ei tällä hetkellä ole kuitenkaan lainkaan määritelty verotuksessa, vaikka pysäköintiedun rahallinen arvo voi olla kaupunkialueilla hyvinkin suuri.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kaupallisen pysäköinnin kuukausihinnat vaihtelevat noin 33 eurosta kuukaudessa korkeimmillaan jopa 300 euroon kuukaudessa. 

– Työntekijä, jolle työnantaja tarjoaa ilmaisen pysäköinnin, ei helposti vaihda kulkutapaansa henkilöautosta pyörään, ministeriö toteaa ohjelmassaan.

Muutoksia myös työmatkoista tehtäviin verovähennyksiin?

Toinen työmatkan pituuteen ja sitä kautta työntekijän kulkutapavalintaan vaikuttava käytäntö on asunnon ja työpaikan välisen matkan verovähennysoikeus. Tällä hetkellä vähennysoikeus on suurin henkilöautolle (0,24 e/km), kun taas pyöräilijä voi vähentää verotuksessaan vain 85 euroa vuodessa. 

Suomen ympäristökeskus on esittänyt kodin ja työpaikan välisten matkojen verovähennyksen yksinkertaistamista malliin, jossa vähennys määräytyisi suoraan asunnon ja työpaikan välisen etäisyyden perusteella kulkutavasta riippumatta

– Kilometripohjainen verovähennys lisäisi pyörä- ja joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja yksinkertaistaisi verotusta. Rajoittamalla korvaustasoa nykyisin joukkoliikenteen käytöstä maksettavien korvausten tasolle, valtio voisi myös säästää jopa satoja miljoonia euroja.

Pyöräilyä voisi liikenne- ja viestintäministeriön mukaan edistää myös Hollannista mallia ottamalla. Pyöräilyn mallimaassa polkupyörien ja niiden tarvikkeiden hankinnoista koituneita kustannuksia voi vähentää ansiotuloverotuksessa.

LVM:n ohjelmasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Artikkelia muokattu 29.8. klo 14.30: Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole ehdottanut työnantajan työntekijöilleen tarjoamien parkkipaikkojen verottamista, vaan ainoastaan todennut, ettei toimintaa tällä hetkellä veroteta huolimatta sen usein suurestakin rahallisesta hyödystä autollaan töihin kulkevalle.

Lisää aiheesta:

Töihin ajavien kustannukset voivat nousta sadoilla euroilla, vaikka bensavero laskee: Katso esimerkkilaskelmatMinisteriö löysi jotain, mistä suomalaista autoilijaa ei veroteta, mutta kanta on selvä: "Tulisi muuttaa veronalaiseksi luontoiseduksi"Tuore tutkimus patistaisi pyörän selkään muuttamalla työpaikan pysäköinnin veronalaiseksi eduksi: Ministeriltä ei kommenttiaMinisteriön työryhmä väläyttää työpaikkapysäköinnin verottamista – Vanhanen jyrähti: "Minulta ei ole edes kysytty"Vanhentaako hallitus Suomen autokantaa entisestään? – "Verot valuvat yrityksille ja byrokratiaan"Keskustan hallituskumppanit nihkeinä sähköpyörätuelle: "Tukisoppa ei saa tyylipisteitä"
Autoilun kustannuksetPysäköintiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoilun kustannukset
  • 5.10.15:55
    Talous

    Bensapumpuille ehkä hintahelpotusta – öljyvirtaa lisätään hieman

  • 5.10.06:38
    Sähköautot

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"

  • 22.9.00:01
    Vakuutukset

    Suomalaisten kiinnostus vapaaehtoisiin vakuutuksiin hiipunut

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"