Legendaarinen työkalu uudistuu: Toyota pitää uutta Hiluxia niin voittamattomana, että kyseinen sana koristaa sen perälautaakin

Tässä on Suomessa syntynyt ja testattu Toyota GR Yaris 0:38
Tältä näyttää Suomessa syntynyt ja kehitetty Toyota GR Yaris.

Uusi Toyota Hilux saapuu Suomeen loppusyksystä. Japanilaisvalmistaja kertoo pyrkineensä luomaan auton, joka toimii niin työkaluna kuin perhekuljettimenakin.

Toyota Hilux on ollut markkinoilla vuodesta 1968 lähtien. Mallin historiasta löytyy sellaisia huippuhetkiä kuin molempien napa-alueiden valloitus sekä Dakar-rallin voitto viime vuonna.

Toyota on laittanut Hiluxin keulailmeen uuteen uskoon aiempaa räväkämmällä etumaskilla ja etupuskurilla. Uutta ilmettä täydentävät LED-valot niin edessä kuin takanakin sekä uudet vannemallit ja ulkovärit.

Sisätiloissa uutta on muun muassa mittaristo sekä mediakeskuksen 8-tuumainen kosketusnäyttö. Saatavissa on niin Apple CarPlay kuin Android Autokin, joilla puhelimen toiminnot saa tuotua auton näytölle.

Hiluxin yli tuhannen kilon kantavuus ja 3,5 tonnin vetomassa jarrulliselle perävaunulle ovat saatavissa kumpaankin Suomeen tuotavaan korimalliin eli Extra Cabiin sekä Double Cabiin.

Moottoriksi on valittavissa joko 2,4- tai 2,8-litrainen diesel. Kumpikin kone on saatavissa kumpaankin korimalliin, ja kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston lisäksi kuusivaihteinen automaattivaihteisto on jatkossa saatavilla niin ikään kummankin korimallin yhteyteen.

Maastoon mennään edelleen

Hiluxin uudistuksen yhteydessä Toyotan tavoitteena oli säilyttää maastoajo-ominaisuudet, mutta lisätä entisestään maantieajon mukavuutta. Uusi Hilux rakentuu edelleen jäykälle erillisrungolle, joka on itsekantavaa koriratkaisua parempi vaihtoehto maastoajoa ajatellen.

Mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia on parannettu niin ohjausta kuin jousitustakin hinkkaamalla. Jousitus on kokenut muutoksia muun muassa takalehtijousien uudesta toteutustavan ja iskunvaimennuksen hienosäädön kautta sekä edessä että takana.

Joutokäyntinopeuden madaltaminen 850 minuuttikierroksesta 680 kierrokseen helpottaa valmistajan mukaan ryömintäajoa vaihteiston hitaalla alueella. Lisäksi ajonvakautusjärjestelmää on päivitetty, ja kuljettajalla on käytettävissään pyörien kääntökulmanäyttö.

Lähde: Toyota

Lue myös:

    Uusimmat