Lakkoilevat veturikuskit haluavat lisää yhtäjaksoista vapaata viikkoonsa – asiantuntija kertoi MTV:lle, onko toive kohtuullinen ja kuinka kuormittavaa kuskien työ on

Veturikuskit lakossa parempia työaikoja puolesta – näin raskaiksi tutkija arvioi kuljettajien nykyvuorot 3:20
Veturinkuljettajan tehtävässä on yksi kuormittavimmista työaikamalleista sen epäsäännöllisyyden vuoksi, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä kertoi MTV:lle.

Veturinkuljettajien lakon taustalla on pitkälti kiista työvuorojärjestelyistä ja vapaiden järjestelyistä. Lakko on pysäyttänyt junaliikenteen koko maassa, ja lakko on voimassa toistaiseksi.

Tutkimusprofessori Mikko Härmä Työterveyslaitoksesta kertoo, että monien muiden ammattiliikenteen alojen tapaan veturinkuljettajilla on hyvin epäsäännöllinen työaika. 

– Siellä mennään sen liikenteen asiakkaiden ehdoilla, aika usein työajat alkavat yöllä tai päättyvät aikaisin. Ei ole sellaista selvää rytmiä työssä, joka varmaan on haaste terveydelle ja ehkä työn ja muun elämän yhdistämiselle, hän arvioi.

– Tämä on yksi toimialoista, joissa on yksi kuormittavimmista työaikamalleista juuri tuon epäsäännöllisyyden vuoksi, hän toteaa.

Jutun alussa olevalla videolla Härmä arvioi, että esimerkiksi toive perhe-elämän vieton mahdollistamisesta on veturinkuljettajien vaatimusten taustalla. Kuljettajat vaativat työviikkonsa pisimmän viikkovapaan lisäämistä nykyisestä 56 tunnista. Päivätyötä tekevillä viikkovapaa on 64 tuntia, eli esimerkiksi viikonloppuna perjantain iltapäivästä maanantaiaamuun.

Myös sotesektorilla painitaan vuorotyön haasteiden kanssa

Härmä kertoo, että koko sotesektori käy myös esimerkkinä alasta, jonka työntekijät painivat vastaavien haasteiden kanssa. Vaikka teollisuudessa on myös paljon esimerkiksi yötyötä, auttaa sen alan työntekijöitä sopeutumisessa se, että vuorot ovat yleensä säännöllisiä.

Veturinkuljettajien työn kuormittavuutta lisää se, että työntekijöillä ei ole juurikaan vaikutusmahdollisuutta omaan työhön työpaikan tai ajan osalta, sillä junien tulee kulkea minuutilleen.

Jutun alussa olevalla videolla Härmä kertoo, kuinka lyhyt veturinkuljettajien viikkolepo on verrattuna muiden alojen työntekijöihin. Hän myös arvioi osaltaan sitä, miten perusteltuja kuljettajien lakolla pönkittämät vaatimukset ovat.

– En ota kantaa siihen, että ovatko työolot siellä kovin erilaisia kuin jollain muilla vuorotyöaloilla.

Veturinkuljettajat pysäyttivät liikenteen työaikojen vuoksi – tutkija arvioi, miten raskaita kuljettajien työajat ovat 10:19
Katso Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmän haastattelu videolta. Videolla hän muun muassa kertoo, millaisille moninaisille terveysriskeille epäsäännöllinen työaika ja erityisesti yötyö altistavat. Hän kertoo muun muassa tutkimuksesta, jossa selvitettiin millaisia vuororytmiin liittyviä terveyshaasteita veturinkuljettajilla havaittiin.

Sopua tuskin luvassa tiistaina

Veturinkuljettajien työriidan osapuolet ovat tänään pyrkineet ratkomaan työriitaa keskenään. Työntekijäpuolta edustavan Rautatiealan Unionin (RAU) puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo STT:lle, että sopuun ei ole mahdollista tänään päästä.

Palvelualojen työnantajat Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto sanoi kello kolmen aikaan iltapäivällä tekstiviestitse, että osapuolet neuvottelevat edelleen. Hänen mukaansa sovun mahdollisuutta on vaikea ennakoida.

–  Toki tavoittelemme mahdollisimman nopeaa ratkaisua, Aarto viestitti.

Työriitaa ratkotaan huomenna valtakunnansovittelijan luona kello 14 alkaen.

–  Tilanne elää jatkuvasti, tähdätään nopeaan ratkaisuun, valtakunnansovittelija kirjoitti eilen Twitterissä.

Veturinkuljettajien maanantaina alkanut lakko on pysäyttänyt koko Suomen junaliikenteen. RAU on ilmoittanut lakon jatkuvan toistaiseksi.

Korjattu otsikkoa ja jutusta yksityiskohtaa veturinkuljettajien viikkovapaasta kello 16.32.

Lue myös:

    Uusimmat