Veturinkuljettajien lakon taustalla on pitkälti kiista työvuorojärjestelyistä ja vapaiden järjestelyistä. Lakko on pysäyttänyt junaliikenteen koko maassa, ja lakko on voimassa toistaiseksi.
Tutkimusprofessori Mikko Härmä Työterveyslaitoksesta kertoo, että monien muiden ammattiliikenteen alojen tapaan veturinkuljettajilla on hyvin epäsäännöllinen työaika.
– Siellä mennään sen liikenteen asiakkaiden ehdoilla, aika usein työajat alkavat yöllä tai päättyvät aikaisin. Ei ole sellaista selvää rytmiä työssä, joka varmaan on haaste terveydelle ja ehkä työn ja muun elämän yhdistämiselle, hän arvioi.
– Tämä on yksi toimialoista, joissa on yksi kuormittavimmista työaikamalleista juuri tuon epäsäännöllisyyden vuoksi, hän toteaa.
Jutun alussa olevalla videolla Härmä arvioi, että esimerkiksi toive perhe-elämän vieton mahdollistamisesta on veturinkuljettajien vaatimusten taustalla. Kuljettajat vaativat työviikkonsa pisimmän viikkovapaan lisäämistä nykyisestä 56 tunnista. Päivätyötä tekevillä viikkovapaa on 64 tuntia, eli esimerkiksi viikonloppuna perjantain iltapäivästä maanantaiaamuun.
Lue myös: Junaliikenteen pysähtyminen ei aiheuttanut kaaosta maanteillä eikä lentoliikenteessä, osa matkustajista kävi kuumana – MTV seuraa junalakkoa
Myös sotesektorilla painitaan vuorotyön haasteiden kanssa
Härmä kertoo, että koko sotesektori käy myös esimerkkinä alasta, jonka työntekijät painivat vastaavien haasteiden kanssa. Vaikka teollisuudessa on myös paljon esimerkiksi yötyötä, auttaa sen alan työntekijöitä sopeutumisessa se, että vuorot ovat yleensä säännöllisiä.
