Kysy liikenneturvallisuudesta: Miten jarrutan oikein liukkaalla tiellä?

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi

Kysymys: Miten jarrutan oikein liukkaalla tienpinnalla?

Vastaus: Nopeuden hiljentäminen syytä aloittaa ajoissa, jolloin kuljettaja selviää kevyellä jarrupolkimen painalluksella. Mikäli kuljettaja joutuu jarruttamaan niin voimakkaasti, että ABS-jarrut kytkeytyvät päälle, hän on tehnyt ennakointivirheen. Jarrujärjestelmästä kuuluva rutina ja jarrupolkimen värinä jalan alla ovat kuljettajalle merkkejä ABS-järjestelmän kytkeytymisestä.

Vanhemmissa ABS-jarruttomissa autoissa, renkaat lukkiutuvat voimakkaassa jarrutuksessa, jolloin autoa ei voi ohjata. Ohjattavuus voidaan palauttaa pitämällä kytkin pohjassa ja nostamalla jarru ylös.

Hätäjarruta

Ennakointivirheen seurauksena kuljettaja saattaa joutua vaaratilanteeseen, jossa joudutaan turvautumaan hätäjarrutukseen. Hätäjarrutus tehdään painamalla kytkin, jos autossa sellainen on, ja jarru voimakkaasti pohjaan.

Väistä

Aina tehokaskaan hätäjarrutus ei takaa auton pysähtymistä ennen estettä, jolloin sitä pitää yrittää väistää. ABS-jarrullisella autolla voi jarruttaminen ja väistäminen onnistuu yhtä aikaa. Mitä aikaisemmin väistöliike aloitetaan, sitä pienemmällä ohjausliikkeellä selvitään.

Mikäli väistämien tapahtuu autolla, jossa ei ole ABS-jarruja, on jarrupoljin nostettava ylös ennen väistöä. Kytkin jää pohjaan, jos autossa sellainen on. Ohjauksen osalta pätevät samat ohjeet kun ABS-jarrullisellakin autolla.

Kuinka ajaa kaarteessa liukkaalla?

Kaarteessa vauhtia on hiljennettävä ja vaihteita on vaihdettava tarvittaessa pienemmälle hyvissä ajoin. Nopeus olisi syytä pitää tasaisena ja kiihdyttäminen sekä isommalle vaihteelle vaihtaminen on järkevää tehdä vasta kaarteen jälkeen.

Ajettaessa autolla, jossa ei ole lukkiutumattomia ABS-jarruja, kaarteessa jarruttaminen on astetta haasteellisempaa. Jos kuljettaja jarruttaa pyörät lukkoon, puskee auto ojaan tai vastaantulevien kaistalle. Tämä on vältettävissä jaksoittaisella jarrutuksella, jossa kytkin, mikäli autossa sellainen on, pohjassa tehdään lyhyitä ja tehokkaita jarrutuksia. Jarrutusten välissä renkaiden on annettava pyöriä niin pitkään, että auto ehtii kääntymään haluttuun suuntaan.

Lue myös:

    Uusimmat