Kysely: Matelijat ärsyttävät liikenteessä

Studio55.fi kysyi lukijoiltaan, mikä liikenteessä ärsyttää. Hidastelu tuntui aiheuttavan ihmisille huomattavasti enemmän päänsärkyä kuin ylinopeudet.

Jos pelkää liikenteen normaalia yleisvauhtia ja ajaa alinopeutta yleisillä teillä, olisi syytä miettiä, luovuttaako kortin pois.

Letkankerääjät, jotka eivät väistä tiensivuun kerääntyvältä liikenteeltä.

Ajattelematon alinopeus.

Kun autolla kääntyessä suoritetaan varsinaista kääntymistä todella pitkän kaavan mukaan. Käännytään ja käännytään ja käännytään, niin että takana tulevat joutuvat miltei pysähtymään.

Suurin osa autoilijoista ajaa joka paikassa alinopeutta ja ajattelee, että ne, jotka haluavat ajaa sallittua nopeutta, ovat kaahaajia.

Kun kameratolppaa lähestyttäessä hiljennetään alle rajoituksen.

Vanhemmat ihmiset, jotka köröttelee 60 alueella kolmeakymppiä.

100–80 km/h alueella ajetaan 5–7 kilometriä tunnissa alle sallitun. Tarkistakaa oman autonne matkamittarin todellinen nopeus.

Liittymäkaistamatelu. Kun liitytään pääväylälle, auto pitää kiihdyttää pyydettyyn päävauhtiin jo liittymäkaistalla.

Ei katsota peiliin, ja on kauhea letka takana.

Sekopäät, jotka kiilaavat heidän mielestään liian nopeasti ajavaa.

Kaikki hiljaa matelevat autot, jotka ajavat pari kymmenystä alempaa nopeutta kuin rajoitus osoittaa.

Se ärsyttää, kun ajetaan ylämäkeen, niin edellä ajava ei osaa painaa kaasua ja vauhti hiljenee mateluksi.

Hidastelu muun muassa kun lähestytään valoristeystä, jonne matkaa useita kymmeniä metrejä. Tukitaan samalla oikealle kääntyvien kaistaa.

Liian hiljaa ja epävarmasti liikkuvat, joilla ei ajotaito ole hallussa: olisiko parempi liikkua yleisillä? He aiheuttavat vaarallisia ohituksia, eivät osaa vaihtaa kaistaa tai ryhmittyä ja pysäköinti on onnetonta. Eivät todellakaan ole iäkkäämpiä. Yleensä jonoa vetää pieni punainen, keski-ikäinen nainen kännykkä korvassa. Joudan seuraamaan liikennettä, koska vaimoni on itseäni parempi kuljettaja.

Moottoritien liittymissä ei osata käyttää kiihdytyskaistaa. Useimmille se näyttää olevan ennemminkin jarrutuskaista. Ajan työmatkat Helsinki–Turku moottoritietä, ja juuri koskaan ei liittymästä moottoritielle kiihdyttäminen onnistu jarruttelematta, jos edellä ajaa toinen auto. Vauhti hiljenee aina vaan siinä vaiheessa kun sen pitäisi kiihtyä. Joskus jopa käy niin, että edellä ajava saattaa pysähtyä kokonaan.

Kun tullaan sivutieltä eteen eikä saada autoa kuitenkaan liikkeelle.

Kun kiihdytetään, niin se tapahtuu mahdollisimman hitaasti. Taloudellisempaa olisi kiihdyttää heti esim. 60 km/h nopeuteen.

Liian hitaasti (alinopeutta) ajavat terrorisoivat sujuvaa liikennettä, muodostavat jonoja ja aiheuttavat ohitus- ynnä muita vaaratilanteita.

Kaahailukin ärsyttää

Eniten ärsyttää se, että 120 km/h alueella ajetaan 140 km/h tai enemmän.

Nopeusrajoituksia ei noudateta! Tietyömaiden alhaisilla nopeuksilla toiset kaahaa ohi hulluna tai jos ei pääse ohi, tulee aggressiivisesti puskuriin, kun itse yrittää noudattaa rajoituksia ja turvata työmiesten terveyttä.

Autoilijat ja moottoripyöräilijät, jotka ajavat nopeusrajoituksista piittaamatta suuriakin ylinopeuksia ja vaarantavat muiden tiellä liikkujien hengen.

Kaikki, jotka ajavat huomattavaa ylinopeutta ja pitävän ajoteitä kilparatana.

Ajetaan niin lujaa takana, että joutuu ajamaan oranssin jo vaihtuessa liikennevaloihin välttyäkseen peräänajolta.

Studio55.fi

Kuva: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat