Kun Ferrariin isketään V6 ja sähkömoottori, tapahtuu jopa Suomi-hinnalle kummia: "Selkeästi ennätysmyynnin tekevä malli"

1:46
Katso videolta, miltä näyttää Ferrari 296 GTB, joita on tilattu Suomeen jo 20 kappaletta.

Urheiluautovalmistaja Ferrarin mallisto sähköistyy. Uusin tulokas on ladattava 296 GTB, jonka Suomi-hinta on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Ferrarin uunituore 296 GTB tarjoaa mallimerkintänsä mukaisesti 2,9-litraisen V6-moottorin. Ei kaksitoista- tai kahdeksansylinteristä, vaan valmistajan superautoille epätyypillisesti "vain" kuusisylinterisen.

Sylinterimääränsä lisäksi myös litroiltaan pienehköltä kuulostavan polttomoottorin kaverina on sähkömoottori sekä 7,5 kilowattitunnin akusto, jonka avulla autolla voi ajaa reilut parikymmentä kilometriä pelkällä sähköllä.

296 GTB:n henkinen edeltäjä on vuosina 1967–1974 valmistettu Dino, jossa löylyä heitettiin niin ikään V6-malliselle kiukaalle.

Valtion kassa kiittää

Ferrareita maahantuovan Luxury Collection Automobilesin johtaja Esa Schroderus voi olla erittäin tyytyväinen, sillä uutuuksia on tilattu Suomeen jo tässä vaiheessa peräti 20 kappaletta.

Schroderus kertoo, että hybriditeknologian ansiosta Suomen valtion autoverojärjestelmä kohtelee uutukaista hellästi – siis superautojen mittapuulla mitattuna – mikä luonnollisesti näkyy auton menekissä.

Vaikka autoveroa ja arvonlisäveroa on 296 GTB:ssä toki edelleen satatuhatta euroa perusvarustein, on se toisaalta yli 130 000 euroa vähemmän kuin esimerkiksi Ferrari F8 Tributossa, jonka voimanlähteenä on 3,9-litrainen kaksoisahdettu V8.

Heposia F8 Tributosta otetaan noin 710, kun taas 296 GTB:stä peräti 820. Paino on F8 Tributon puolella, mutta 296 GTB:n akuista huolimatta eroa on vain 35 kiloa.

Auton verollinen hinta Suomessa tulee olemaan Schroderuksen mukaan noin 305 000 euroa.

– Valtion verokertymän kannalta kyseessä on erittäin positiivinen ilmiö, kun kyseessä on selkeästi ennätysmyynnin tekevä malli, Schroderus kertoo MTV Uutisille.

Kuudestakin sylinteristä saadaan hyvät äänet

296 GTB kiihtyy nollasta sataan 2,9 sekunnissa, kahteensataan 7,3 sekunnissa ja saavuttaa yli 330 tuntikilometrin huippunopeuden. 740 newtonmetrin vääntöhuippu saavutetaan 6 250 minuuttikierroksen kohdalla. Punainen viiva tulee vastaan 8 500 kierroksessa.

Eikä niistä äänistäkään kannata olla huolissaan.

– Moottori tuottaa V12-tyyppisen pakoäänen, Schroderus lupaa.

Kuuntele artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miltä uutukainen kuulostaa!

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja