Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies: Valtaosa yritysten palvelunumeroista lainvastaisia

Lehtikuva
Julkaistu 17.12.2014 09:24

MTV UUTISET

Valtaosa yritysten asiakaspalvelunumeron hinnoista ei ole lainmukaisia tai hintaa ei ilmoitettu ollenkaan. Tämä selvisi Kuluttaja-asiamiehen valvontakampanjassa.

Yritysten on 13.6.2014 lähtien pitänyt tarjota asiakkailleen ns. perushintainen asiakaspalvelunumero tilanteisiin, joissa asiakkaan asia liittyy hänen aikaisemmin tekemäänsä sopimukseen. Asiakkaan on esimerkiksi voitava irtisanoa sopimus sekä valittaa tavaran tai palvelun viivästyksestä tai virheestä soittamalla perushintaiseen numeroon.

Perushintaiseen asiakaspalvelunumeroon soittamisen hinta ei saa ylittää kuluttajan liittymäsopimuksen mukaista hintaa tai Viestintäviraston vuosittain määrittelemää laskennallista perushintaa, joka on tällä hetkellä 0,088 euroa / minuutti.

Perushintaista asiakaspalvelunumeroa ei tarvitse olla tarjolla niihin yhteydenottoihin, jotka koskevat jotain muuta kuin jo olemassa olevaa sopimusta, kuten uutta sopimusta tai myymälän aukioloaikoja. Yrityksen on kuitenkin kerrottava asiakkaille selvästi, minkälaiseen asiointiin mikäkin numero on tarkoitettu ja mitä niihin soittaminen maksaa.

Hinta pitää kertoa aina, kun numero mainitaan esimerkiksi mainoksissa, luettelossa, sopimusehdoissa ja verkkosivuilla.

Perushintaisella asiakaspalvelunumerolla on haluttu vähentää niitä haittoja, joita kuluttajille on aiheutunut yritysten käyttämistä kalliista yritysnumeroista. Erityisen tärkeää puhelimitse saatava kohtuuhintainen asiakaspalvelu on ns. haavoittuville kuluttajaryhmille, joilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia tai kykyä käyttää sähköisiä asiakaspalvelukanavia.

Kuluttaja-asiamies toteutti syksyn 2014 aikana valvontakampanjan, jonka tavoitteena oli selvittää, miten hyvin yritykset noudattavat perushintaista asiakaspalvelunumeroa koskevia säännöksiä. Kampanja oli osa kansainvälisen markkinointia valvovien viranomaisten verkoston (ICPEN) hanketta, jossa keskityttiin haavoittuvien kuluttajaryhmien kohtaamiin ongelmiin.

Kuluttaja-asiamies kävi läpi lähes 300 verkkosivustoa, jotka edustivat muun muassa verkkokauppoja, tavarataloja, kodinkone- ja huonekaluliikkeitä, autokauppoja, kiinteistönvälitysliikkeitä, vaatekauppoja ja optikkoliikkeitä.

Lähes 70 prosentilla sivustoista löytyi puutteita. Osalla yrityksistä oli käytössä liian kallis asiakaspalvelunumero, osa taas ei ilmoittanut lainkaan numeroon soittamisen hintaa, jolloin epäselväksi jäi myös se, onko numero hinnoittelultaan lainvastainen.

Kuluttaja-asiamies on ilmoittanut puutteellisten sivustojen taustalla oleville yrityksille, että niiden on muutettava kuluttajien käytössä oleva asiakaspalvelunumeronsa vastaamaan lainsäädännön vaatimuksia.

Yritysten on myös varmistettava, että kaikki samaan konserniin tai liikeketjuun kuuluvat myymälät käyttävät aikaisemmin tehtyyn sopimukseen liittyvissä asioissa asiakaspalvelunumeronaan perushintaista numeroa.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa lisäksi, että yritysten on ilmoitettava numeroon soittamisen hinta aina yritysnumeron välittömässä yhteydessä selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla.

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies älähti ElisalleMarkkinaoikeus: Soitot Telian sopimusasiointinumeroon liian kalliitaKuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyäKuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"Älä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappiaKKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 18:22
    Sää

    Talvi valtaa koko Suomen: "Ei millään tavalla pitäisi olla kesärenkaita käytössä"

  • 16:27
    Kuopio

    14-vuotias kateissa Kuopiossa – havainnot hätänumeroon

  • 14:48
    Onnettomuudet

    Media: Suomalaisturisti loukkaantui vakavasti Thaimaassa

  • 14:28
    Sää

    Yli 20 asteen lämpötilaero jakaa Suomen – tässä viimeisin tieto Etelä-Suomen lumisateista

  • 11:44
    Työnhaku

    Näin työnantajat käyttävät tekoälyä rekrytoinneissaan – väärinkäyttö voi tulla kalliiksi