Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies arvioi Ruutu+:n irtisanomisen liian vaikeaksi: "Monivaiheinen esterata"

"Irtisanomisen pitäisi olla kuluttajalle yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekemisen", kuluttaja-asiamies muistuttaa.
"Irtisanomisen pitäisi olla kuluttajalle yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekemisen", kuluttaja-asiamies muistuttaa.Shutterstock
Julkaistu 04.11.2024 14:45

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo kuluttaja-asiamiehen joutuneen puuttumaan Ruutu+-palvelun irtisanomisen vaikeuteen.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Sanoma Media Finlandin omistaman Ruutu+-suoratoistopalvelun irtisanomisen vaikeuteen niin kuluttajien yhteydenottojen myötä kuin sosiaalisessa mediassa kiertäneen videonkin vuoksi. Videolla yksittäinen kuluttaja yritti irtisanoa suoratoistopalvelua verkossa, Kuluttaja- ja kilpailuvirasto (KKV) kertoo tiedotteessaan.

KKV:n mukaan videolta näkyi, kuinka irtisanomisen aloittamiseksi kuluttajan täytyi ensin ymmärtää klikata tilauksen kohdalla aktiivisena ollut liukukykin off-asentoon. Tämän jälkeen jatka-painiketta piti painaa viidesti ennen kuin palvelun irtisanomisen lopulta pääsi vahvistamaan.

Irtisanomispolun aikana kuluttajalle esiteltiin muun muassa vaihtoehtoisia tilausmuotoja sekä niiden eri väreillä korostettuja tilauspainikkeita. Lisäksi kuluttajalle painotettiin tilauksen jatkamisen hyötyjä ja etujen menettämistä.

Kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan keskivertokuluttajien lisäksi tietoteknisesti etevämmätkin olivat kokeneet selaimella tapahtuvan irtisanomisen hankalaksi. 

Ruutu+:n käyttäjätuen verkkosivuilla annettu yksinkertainen irtisanomisohjeistus ei KKV:n mukaan vastannut todellisuutta. 

Irtisanomisen pitäisi olla yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekeminen

Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanominen on yksi kuluttajien keskeisimmistä oikeuksista, ja kuluttajille on tarjottava tosiasiallinen mahdollisuus tehdä irtisanominen sujuvasti ja vaivatta, KKV muistuttaa.

– Irtisanomisen pitäisi olla kuluttajalle yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekemisen. Jos sopimusta irtisanomassa olevaa kuluttajaa vaaditaan useaan kertaan vahvistamaan tahtonsa erilaisten välikyselyjen, varoitusten ja tarjousten kautta, kyseessä on kuluttajansuojalain vastainen sopimaton menettely asiakassuhteessa, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Tiedotteessa Ruutu+:n irtisanomispolkua kutsutaan "monivaiheiseksi esteradaksi", joka on esimerkki kuluttajien valintoja elinkeinonharjoittajan eduksi ohjaamaan pyrkivistä pimeistä käytännöistä.

– Pimeille käytännöille ominaisia ovat erilaiset visuaaliset ratkaisut, tiettyyn valintaan ohjaaminen ja niin kutsuttu hiirenloukku, jossa kuluttajien on helppo tehdä jokin toimenpide, mutta vaikea saada se perutuksi, tiedotteessa kuvaillaan.

Sanoma sitoutui muutoksiin

Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan kuluttajille luotiin toistuvasti epävarmuutta siitä, halusivatko he todella irtisanoa tilauksensa. Irtisanomissivulla ei myöskään ollut sanallista mainintaa irtisanomisesta, ja irtisanomispainike oli kuluttajien yhteydenottojen mukaan vaikea tunnistaa. Jotta irtisanomista kykeni jatkamaan, piti havaita erilaisia painikkeita.

– Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan Sanoma +:n irtisanomisprosessi on näin ollen estänyt kuluttajia käyttämästä lakisääteistä oikeuttaan irtisanoa palvelu tehokkaasti ja vaivattomasti.

Kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen Sanoma sitoutui tekemään palvelun irtisanomispolkuun ja -ohjeistukseen kuluttaja-asiamiehen edellyttämiä muutoksia. 

Lue myös: Hierontalahjakortista jäi neljä kertaa käyttämättä – kuluttaja vaati hyvitystä

Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksen

Katso myös: Suomalaisten lomakohteissa roihuaa – voiko pilalle menneestä lomasta saada korvauksia? 

8:32Suomalaisten lomakohteissa roihuaa – millainen on loma savupilven syleilyssä ja saako siitä korvauksia?Haastattelussa muun muassa toimittaja Sari Korpela, jonka lomalla maastopalo alkoi roihuta. Saako lomasta korvauksia? Sen kertoo kuluttajariitalautakunnan päätoiminen puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: KKV

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies älähti ElisalleKKV: Foodora toiminut lainvastaisesti – hintakikkailua ja hyvityksiä vain etukoodeinaEdes talon myynti ei riittänyt sopimuksen irtisanomiseen – tutun turvapalvelun irtisanomisaikaa pidetään kohtuuttoman pitkänäKKV puuttui valokuitufirmojen härskin harhaanjohtavaan markkinointiinOle tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"Älä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappia
KuluttajatuotteetDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajatuotteet
  • 13.10.15:37
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän tuotteen Clas Ohlsonilta? Älä käytä!

  • 12.10.19:08
    Kuluttajariidat

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 7.10.18:46
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän suklaalevyn? Palauta takaisin kauppaan!

  • 30.9.14:40
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän tuotteen Keskisen kyläkaupasta? Lakkaa heti käyttämästä!

  • 29.9.15:04
    Takaisinvedot

    Älä käytä! Tukesilta varoitus akkulaturista