Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo kuluttaja-asiamiehen joutuneen puuttumaan Ruutu+-palvelun irtisanomisen vaikeuteen.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Sanoma Media Finlandin omistaman Ruutu+-suoratoistopalvelun irtisanomisen vaikeuteen niin kuluttajien yhteydenottojen myötä kuin sosiaalisessa mediassa kiertäneen videonkin vuoksi. Videolla yksittäinen kuluttaja yritti irtisanoa suoratoistopalvelua verkossa, Kuluttaja- ja kilpailuvirasto (KKV) kertoo tiedotteessaan.
KKV:n mukaan videolta näkyi, kuinka irtisanomisen aloittamiseksi kuluttajan täytyi ensin ymmärtää klikata tilauksen kohdalla aktiivisena ollut liukukykin off-asentoon. Tämän jälkeen jatka-painiketta piti painaa viidesti ennen kuin palvelun irtisanomisen lopulta pääsi vahvistamaan.
Irtisanomispolun aikana kuluttajalle esiteltiin muun muassa vaihtoehtoisia tilausmuotoja sekä niiden eri väreillä korostettuja tilauspainikkeita. Lisäksi kuluttajalle painotettiin tilauksen jatkamisen hyötyjä ja etujen menettämistä.
Kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan keskivertokuluttajien lisäksi tietoteknisesti etevämmätkin olivat kokeneet selaimella tapahtuvan irtisanomisen hankalaksi.
Ruutu+:n käyttäjätuen verkkosivuilla annettu yksinkertainen irtisanomisohjeistus ei KKV:n mukaan vastannut todellisuutta.
Irtisanomisen pitäisi olla yhtä vaivatonta kuin sopimuksen tekeminen
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanominen on yksi kuluttajien keskeisimmistä oikeuksista, ja kuluttajille on tarjottava tosiasiallinen mahdollisuus tehdä irtisanominen sujuvasti ja vaivatta, KKV muistuttaa.

