Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KSML: Valitus kuluttajariitalautakuntaan saattaa muuttua maksulliseksi – ratkaisupyynnöissä keskimäärin jopa sata sivua tekstiä

2:15Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassaKatso videolta kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa!imago/blickwinkel/ All Over Press
Julkaistu 04.01.2019 07:37

MTV UUTISET-STT

Valittaminen kuluttajariitalautakuntaan saattaa vastaisuudessa olla maksullista, jos lautakunnan työtaakka kasvaa vielä nykyisestä.

Asiasta kertoo Keskisuomalainen.

Valituksia on voinut tehdä toissa vuodesta lähtien sähköisellä lomakkeella.

Lue myös: Myöhästyneet lennot työllistivät kuluttajariitalautakuntaa eniten

Keskimäärin sata sivua tekstiä

Paperiaikaan verrattuna on kasvanut erityisesti liitteiden määrä.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo lehdelle, että yhdessä ratkaisupyynnössä on nykyisin keskimäärin yli sata sivua.

Hän toivookin, että kuluttajat oppisivat tekemään valitukset nykyistä jäsennellymmin.

Maksullisuuteen siirtyminen viimeinen vaihtoehto

Puheenjohtajan mukaan mahdollinen maksu voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään.

Lue myös: Kuluttajansuoja uhkaa heikentyä EU-sääntelyn takia – "Esitys sotii kestävyysajattelua vastaan"


Yksi vaihtoehto on, että eri hyödykkeitä koskevilla valituksilla olisi eri hinnat.

Ståhlberg kuitenkin korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.

Lisää aiheesta:

Autokaupat poikivat viime vuonna eniten valituksia KuluttajariitalautakuntaanNäistä asioista suomalaiset valittavat kuluttajariitalautakuntaan – kärjessä myöhästyneet lennot: Näissä tapauksissa lentoyhtiön ei tarvitse korvataLentoasiat poikivat yhä eniten valituksia Kuluttajariitalautakuntaan – puheenjohtaja hämillään: "On ihan kummallista, ettei tämä lentoasia rauhoitu, vaan päinvastoin kiihtyy"Lakifirma sysää Nokian Renkaiden asiakkaiden ratkaisupyynnöt kuluttajariitalautakunnalleSavon Sanomat: Asuntoriitely siirtynyt käräjille - "syynä pitkät käsittelyajat" Lennot työllistävät kuluttajariitalautakuntaa: Tämä perustilanne tuo vakiokorvauksen
KuluttajariidatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 29.11.19:08
    Televisiot

    Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnasta

  • 9.11.19:12
    Vuokra-asuminen

    Vesivahinko pilasi huoneiston: Paljonko vuokralaisen pitää maksaa pelkästä irtaimiston säilyttämisestä?

  • 4.11.20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua