KSML: Valitus kuluttajariitalautakuntaan saattaa muuttua maksulliseksi – ratkaisupyynnöissä keskimäärin jopa sata sivua tekstiä

Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa 2:15
Katso videolta kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa!

Valittaminen kuluttajariitalautakuntaan saattaa vastaisuudessa olla maksullista, jos lautakunnan työtaakka kasvaa vielä nykyisestä.

Asiasta kertoo Keskisuomalainen.

Valituksia on voinut tehdä toissa vuodesta lähtien sähköisellä lomakkeella.

Keskimäärin sata sivua tekstiä

Paperiaikaan verrattuna on kasvanut erityisesti liitteiden määrä.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo lehdelle, että yhdessä ratkaisupyynnössä on nykyisin keskimäärin yli sata sivua.

Hän toivookin, että kuluttajat oppisivat tekemään valitukset nykyistä jäsennellymmin.

Maksullisuuteen siirtyminen viimeinen vaihtoehto

Puheenjohtajan mukaan mahdollinen maksu voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään.

Yksi vaihtoehto on, että eri hyödykkeitä koskevilla valituksilla olisi eri hinnat.

Ståhlberg kuitenkin korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.

Lue myös:

    Uusimmat