Kotimaan ensituntumat E-sarjasta – mukavuus kohdallaan

Mercedeksen uusi E-sarja on yksi vuoden suurimmista autouutuuksista. Siitä ollaan saatu tietoa tipoittain pitkin alkuvuotta ja heti Geneven jälkeen auto esiteltiin ulkomailla. Nyt E-sarja on kerennyt Suomeen asti ja pääsimme hakemaan ensifiilikset autosta.

Hinta alkaen 52 932 €

Uuden korikoodilla W213 kulkevan E-sarjalaisen muotoilu noudattelee S- ja C-sarjoissa nähtyjä linjoja. Linjat ovat huomattavasti aiempaa pehmeämmät ja nopealla vilkaisulla sekaantumisvaara sisarmalleihin on merkittävä. Sisätilojen osalta auto on ottanut suuren harppauksen eteenpäin ja lisävarusteisilla näytöillä Eemelin näkymä vetää vertoja lippulaivamalli S-sarjallekin.

Varustelumahdollisuudet uudessa E-sarjassa ovat lähes rajattomat, ja täyteen pakatun auton hintalapun lukema karkaa helposti täysin uusiin ulottuvuuksiin lähtöhintaan verrattuna. Yksittäisten varusteiden lisäksi tarjolla on myös paketoituja tarjouksia, mutta eivät nämäkään ilmaisia ole. Esimerkkinä käynee se kiinnostavin eli kaksi isoa näyttöä ohjaamoon tuova Command Online sekä Widescreen cockpit -mittaristo. Nämä on paketoitu liikennemerkkiavustimen ja tuulilasinäytön kanssa yhteen noin 4 400 euron arvoiseen teknologia-pakettiin, mutta tämän paketin saadakseen auto täytyy varustella reilun 4 000 euron arvoisella Premium-paketilla, tai valita jo alkuun suunnilleen saman maksavalla Premium Business -varustelulla. Näiden pakettien myötä kokonaishinta on E 220 d -mallilla reilussa 60 000 eurossa.

Suomen tuontiohjelmassa on alkuun uuden 2,0-litraisen dieselin (E 220 d, 194 hv) lisäksi edeltäjästä tuttu 3,0-litrainen V6-diesel (E 350d, 258 hv) sekä 2,0-litrainen bensaturbo (E 200, 184 hv). Kaikkien moottorien parina toimii 9-portainen automaattivaihteisto. Kaikki ensiesittelyn yhteydessä koeajettavissa olleet autot olivat mielenkiintoisimmalla uudella dieselillä varustettuja.

Ensimmäisenä ajoon valikoituva perinteisellä mittaristolla ja keskikonsolin vakiokoon 8,4-tuumaisella näytöllä varustettu auto ei ensisilmäyksellä säväytä samalla tavalla. Lievästi latistuneesta tunnelmasta huolimatta uudella voimalinjalla varustettu auto pehmeästi liikkeelle. Moottori on suhteellisen hiljainen, mutta etenkin reilun 1 000 kierroksen tuntumassa sisälle kantautuu moottorin ääntä. Rauhallisessa ajossa vaihtotapahtumia ei käytännössä huomaa muusta kuin äänestä ja kierroslukumittarista.

Myös mukavuus on kohdallaan, eikä rengasmelu nouse häiritseväksi 17-tuumaisilla kitkarenkailla varustettuna. Eemeli etenee odotetun pehmeästi ja kuljettajan paikalla on vaivaton tunnelma. Uusimman sukupolven ajoavustimet pitävät auton kaistalla ja valvovat liikennettä edessä. Paneudumme näiden järjestelmien toimintaan laajemman koeajon yhteydessä.

Seuraavaksi vuorossa oleva auto on varustettu 15 millimetriä vakiota matalammalla alustalla ja 19-tuumaisilla kesärenkailla. Alusta toimii tälläkin kombinaatiolla hyvin ja aavistuksen jämäkämmin tehden kaarreajosta täsmällisempää. Eniten häiritseväksi tekijäksi nousee varsin merkittävästi kasvava rengasmelu keväisen karheilla teillä.

Tämänkin kanssa tulee toimeen ainakin lyhyellä koeajolla, sillä päähuomio kiinnittyy tämän yksilön kahteen isoon näyttöön. Ohjaamon ilme muuttuu merkittävästi samojen kehysten sisälle sijoitettujen näyttöjen myötä. Mittariston ilmettä pystyy muokkaamaan ja esille saa haluamaansa informaatioa. Myös ohjauspyörässä sijaitsevat kosketusnäppäimet toimivat hyvin, ja älypuhelimiin tottuneille käyttö on varsin intuitiivisesti.

Näiden pikaisten ensituntumien perusteella uudessa E-sarjassa on palikat varsin hyvin kohdallaan. Uusi voimalinja on todella vakuuttava ja auto tuntuu laadukkaasti tehdyltä. Ajettavuuden ja mukavuuden suhteen on onnistuttu löytämään sopiva kompromissi, mutta rengasmelu nousee matalien ja leveiden renkaiden myötä valitettavan korkealle tasolle. Valitettavan korkeat ovat myös mielenkiintoisimpien varusteiden hinnat, mikä hidastaa niiden yleistymistä.

Mercedes-Benz E 220 d A
Moottori
1 950 cm3, R4 turbo
Teho 143 kW (194 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 600-2 800
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 240 km/h
EU-kulutus 3,9 l/100 km
CO2-päästöt 102 g/km
Mitat Pituus 4 923 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 939 mm
Omamassa 1 680 kg
Tavaratila 540 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat