Verkkokaupan asiantuntija ja K-ryhmän edustaja kertoivat MTV:n Uutisaamussa, miten poikkeuksellinen korona-aika on näkynyt räjähdysmäisesti suomalaisten verkkokauppaostoksissa.
K-ryhmän myyntijohtaja Antti Rajala kertoi MTV:n Uutisaamussa tiistaina, että poikkeusolot ovat kymmenkertaistaneet ruoan verkkokaupan Keskolla.
– Piikki tuli hyvin nopeasti maaliskuun puolessa välissä ja kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Toki se aiheutti meillä aluksi ruuhkaa.
Verkko-ostoksia tarjoavien kauppojen määrää on kuitenkin pikku hiljaa kasvatettu ja ihmisiä rekrytoitu lisää esimerkiksi ostoksia keräämään. Kun kapasiteetti on kasvanut, tilanne on alkanut ruuhkien osalta helpottamaan. Suomalaisten verkkokauppaostokäyttäytyminen eroaa Rajalan mukaan yhdellä olennaisella tavalla kivijalkaostamisesta.
– Isoin ja merkittävin ero kivijalkaostamiseen on se, että tilauksen tai ostoskorin koko on huomattavasti suurempi. Ennen koronaa se oli jo viisinkertainen kivijalkaan verrattuna, sanotaan että kolme verkkokauppa-pahvilaatikollista. Nyt se on vieläkin kasvanut, tällä hetkellä se on varmaan viisi pahvilaatikollista.
Ihmiset ostavat verkosta pääosin samoja tuotteita kuin normaalistikin ruokakaupasta. Rajalan mukaan suosittuja tuotteita ovat esimerkiksi tomaatit, kahvi, maito ja leipä. Lisäksi nousevina tuoteryhminä ovat olleet erilaiset kasvikset ja juurekset sekä tuoretuotteista lohi. Pääsiäisenä ja vappuna tilattiin paljon makeisia. Myös siivoustuotteiden myynti on viime aikoina kasvanut ja Rajala arvelee sen olevan kotoilun ansiota.
Nyt netistä tilataan jopa 15 000 euron kotiteattereita
Verkkokaupan asiantuntija sanoo, että verkkokauppojen suosio on kasvanut myös muilla osa-alueilla.