Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"

7:23Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaanMyynti räjähti: Mitä suomalaiset nyt ostavat verkkokaupoista? Asiantuntijat kertovat
Julkaistu 05.05.2020 11:18

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Verkkokaupan asiantuntija ja K-ryhmän edustaja kertoivat MTV:n Uutisaamussa, miten poikkeuksellinen korona-aika on näkynyt räjähdysmäisesti suomalaisten verkkokauppaostoksissa.

K-ryhmän myyntijohtaja Antti Rajala kertoi MTV:n Uutisaamussa tiistaina, että poikkeusolot ovat kymmenkertaistaneet ruoan verkkokaupan Keskolla.

– Piikki tuli hyvin nopeasti maaliskuun puolessa välissä ja kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Toki se aiheutti meillä aluksi ruuhkaa. 

Verkko-ostoksia tarjoavien kauppojen määrää on kuitenkin pikku hiljaa kasvatettu ja ihmisiä rekrytoitu lisää esimerkiksi ostoksia keräämään. Kun kapasiteetti on kasvanut, tilanne on alkanut ruuhkien osalta helpottamaan. Suomalaisten verkkokauppaostokäyttäytyminen eroaa Rajalan mukaan yhdellä olennaisella tavalla kivijalkaostamisesta.

– Isoin ja merkittävin ero kivijalkaostamiseen on se, että tilauksen tai ostoskorin koko on huomattavasti suurempi. Ennen koronaa se oli jo viisinkertainen kivijalkaan verrattuna, sanotaan että kolme verkkokauppa-pahvilaatikollista. Nyt se on vieläkin kasvanut, tällä hetkellä se on varmaan viisi pahvilaatikollista.

Ihmiset ostavat verkosta pääosin samoja tuotteita kuin normaalistikin ruokakaupasta. Rajalan mukaan suosittuja tuotteita ovat esimerkiksi tomaatit, kahvi, maito ja leipä. Lisäksi nousevina tuoteryhminä ovat olleet erilaiset kasvikset ja juurekset sekä tuoretuotteista lohi. Pääsiäisenä ja vappuna tilattiin paljon makeisia. Myös siivoustuotteiden myynti on viime aikoina kasvanut ja Rajala arvelee sen olevan kotoilun ansiota.

Nyt netistä tilataan jopa 15 000 euron kotiteattereita

Verkkokaupan asiantuntija sanoo, että verkkokauppojen suosio on kasvanut myös muilla osa-alueilla. 

Leevi Parsama

– Verkkokaupan renesanssia eletään. Tässä tuli ihan selkeä tasonnosto, ei pelkästään ruokaan, vaan hirveän monelle verkkokaupan osa-alueelle. Uskon, että normaalioloissa tullaan myynneissä jonkun verran alas. Opittu tapa jää kuitenkin voimakkaasti ja esimerkiksi ruoka on ihan varmasti yksi voittaja. Ihmiset vihdoin ja viimein oppi käyttämään sitä (ruoan verkkokauppaa), Parsama pohtii.

Parsamaa on ihmetyttänyt erityisesti se, millaisia ostoksia suomalaiset ovat tehneet korona-aikana eri verkkokaupoista.

– Ei voi olla hämmästymättä, että ostetaan todella kalliitakin tuotteita. Juttelin juuri Hifistudion edustajan kanssa ja he myyvät 15 000 euron kotiteatteripaketteja etänä. Toki esittelyt onnistuu esimerkiksi Facetimella suoraan myymälästä, Parsama hämmästeli.

Lue myös: Suomalaisten suosikkisäilykkeessä piilee yllätys – tiesitkö tätä tonnikalasta?

Lue lisää lifestyle-aiheista!

Lisää aiheesta:

Ihmiset ryntäsivät joulun alla lahjakauppaan koronasta huolimatta, kerrotaan kauppaketjuistaRuoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä – hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksiMyynnit räjähtivät jopa 1000 prosentilla – ruoan verkkokaupasta hitti: S-ryhmän kikkailu mullisti yli 3200 ihmisen työtMatsmart: Täällä päin Suomea ruoan verkkokauppa on kasvanut selkeästi eniten – maajohtaja muistuttaa tärkeästä asiasta: "Meidän tulee auttaa"Tilasitko sinäkin? Suomalaiset himoitsevat nyt erityisesti yhtä asiaa verkkokaupoista – Paytrail: "Kovaa kasvua on havaittavissa"Wolt otti käyttöön nerokkaan tavan koronaviruksen leviämisen ehkäisyyn – Suomen maajohtaja vetoaa nyt viranomaisiin: "Antakaa ravintoloiden pitää kotiinkuljetukset auki kaikissa tilanteissa"
VerkkokauppaRuokaKauppaKoronavirusUutisaamuLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Verkkokauppa
  • 22.9.10:20
    Kuluttaminen

    Tukesin pääjohtaja varoittaa kiinalaisverkkokauppojen vaaroista: "Sikaa säkissä"

  • 13.9.07:33
    Shoppailu

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 10.9.16:47
    Kaupan ala

    Kotimainen verkkokauppa on elpymässä

  • 25.8.06:34
    Opiskelu

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut

  • 12.8.18:21
    Huijaukset

    Temussa kaupataan väärennettyjä Finlaysonin tuotteita – toimitusjohtaja parahtaa MTV:lle: "Hirvittävää roskaa"