Kopiokone laulaa: Mersu esitteli edustusauton, joka ei monttuista mökkitietä säikähdä

Uuden ajan Eemeli? Tässä on Mercedes-Benz EQE SUV 0:50
Uuden ajan Eemeli? Mersu esitteli EQE SUV -edustuskatumaasturin.

Mercedes-Benz on esitellyt seuraavan sähköautonsa. Mersun E-sarjan, tuttavallisemmin Eemelin, sähköversio EQE saa rinnalleen nyt myös muodikkaan katumaasturin.

Täyssähköautojen kopiokone on Mercedes-Benzin kotipesässä Stuttgartissa laitettu laulamaan. Näin siis tekniikan osalta, sillä samalle perusarkkitehtuurille esitellään nyt neljäs korimalli.

Pariisissa ensi-iltansa sai Mercedes-Benz EQE SUV ja sen räyhäkkä AMG-versio. Mercedes-Benz ei ole virallisesti mukana Pariisin autonäyttelyssä, vaan autot julkistettiin erillisessä tilaisuudessa varsinaisen näyttelypaikan ulkopuolella Musee Rodinissa.

EQE SUV on EVA 2.0 -täyssähköautojen perusrakenteelle suunniteltu iso edustusluokan katumaasturi. Se perustuu vastaavaan EQE-sedaniin. Katumaasturin pituus on 4,86 metriä, eli se on kahdeksan senttimetriä lyhyempi kuin sedan. Kirjaimissa EQ kertoo sähköisyydestä ja E auton kokoluokan.

Sedaniin verrattuna suurin ero mitoissa on luonnollisesti korkeudessa. SUV-mallin kokonaiskorkeus on 1,69 metriä, 18 senttiä enemmän kuin sedanin. Katumaasturi on neljä senttiä sedania leveämpi, yhteensä 2,14 metriä.

Vaikka perusrakenne on sama, on katumaasturin 3,03 metrin akseliväli yhdeksän senttiä lyhyempi kuin sedanissa.

Neliveto edellä

Suomessa keskitytään nelivetoisiin versioihin. Keväällä alkavat EQE SUV 350 4Matic, EQE SUV 500 4Matic ja EQE AMG 43 4Matic -mallien toimitukset asiakkaille. Vastaavat teholukemat ovat 292, 408 ja 476 hevosvoimaa.

WLTP-syklin mukaiset toimintamatkat yhdellä latauksella ovat 548, 555 ja 492 kilometriä.

Ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla vuorossa on AMG 53 4MATIC.

Tavaratilan tilavuus on perusasennossa 520 litraa ja takapenkit kaadettuina 1675 litraa.

Edustusautolla maastoon

Mercedeksen mukaan sähkö-SUV:kin on rakennettu maastokelpoiseksi. Lisävarusteisella ilmajousituksella maavaraa saa nostettua kolme senttiä normaalista.

Vakiovarustetaso on pitkälti sama kuin EQE-sedanissa. Maahantuoja Veho kertoo, että Suomen-mallistossa on Keski-Euroopan mallistoa runsaampi vakiovarustelu.

Esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on kookkaampi, varusteina on mukautuva kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja korin pinnasta ylösnousevat ovenkahvat. Nämä ovat monilla muilla markkinoilla lisävarusteita.

Vakiona on myös lediajovalot, 11 kilowatin sisäinen laturi ja 150 kilowatin pikalatausliitäntä.

Lue myös:

    Uusimmat