Kommentti: Volvo S90 on upea autouutuus – mutta sen peppu on suorastaan karmea

Onko Volvo S90:n perä kaunis vai ruma? 0:39

Olen arvioinut ja analysoinut niitä jo ennen kouluikää, olen siis pepuntuijottelun puoliammattilainen. Ja nyt puhun siis autoista. Volvo S90:n hanuri ei ole sommittelultaan sopusuhtainen.

Näkeehän sen heti, kun katsoo: Volvo S90:n takapuoli on kuvailtavissa kahdella sanalla: iso ja ruma. Auto on mitoiltaan leveä kuin vanhan pirtin kakluuni ja silloin yksityiskohtien sommittelu nousee tärkeään asemaan.

Volvon berberissä on unohdettu, että äärilaitoihin sijoitetut, erikoisesti muotoillut lamput jättävät väliinsä ammottavan tyhjän tilan, joka huutaa avukseen elementtejä. Niitä ei ruotsalaismerkin design-osastolla ole osattu piirtää, ja tälle on varmasti olemassa perusteensa – joita minä en kyllä hyväksy, vaikka ne kuulisinkin – lopputulos on niin karmea.

Nykyautojen, etenkin sedan-mallisten, muotoilussa näkee tätä minun visuaalista silmääni ärsyttävää designerhettä usein. Esimerkiksi Volkswagen Passat -sedanissakin takalamppujen välissä on hirvittävästi tyhjää ja mielikuva on ruma.

Moni automerkki onkin keksinyt perusmalliensa designvirheiden tueksi erilaisia korisarjoja, joilla ulkonäköä saa paremmaksi. Volvon kilpailijat lyövät silmäkarkkia kaipaaville asiakkailleen pöytään GT-mallia, M-pakettia, AMG-varusteita, S Linea, R-Linea. Mitä Volvolla on tarjota hanurinsa kosmeettiseksi kaventamiseksi? Merkin oma R Design –korisarja on tehnyt aiemmille Volvoille ihmeitä, mutta S90 Sedanin peballe ei sekään voi kuvien perusteella mitään. Silmiinpistävää on, että edes Volvo S90 R Design -mallin ikiomilla sivulla ei voi nähdä kuvia auton takaosasta. Pitääkö Volvo itsekin peppua epäonnistuneena?

Onneksi tämän auton farmariversiossa V90:ssa, eli uuden sukupolven kartano-Volvossa, on älytty tehdä toisenlaista jälkeä. Golftermein voi todeta "veeysikymppisen" pääsevän kaksi yli par-tulokseen takalistonsa muotoilussa. Tämä tarkoittaa lähes ihannetulosta.

Myönnän, että Volvon uutuusmallit ovat kokonaisuuksina upeita autoja. Kokonaisuus vain ei anna anteeksi S90:n takaosan perin erikoista muotokieltä.

Oletko samaa tai eri mieltä toimittajan kanssa? Kommentoi näkemyksesi alhaalta löytyvään kommenttikenttään!

Koeajossamme olevan S90:n arvostelu ei pääty tähän. Ensi viikolla kerromme, mitä mieltä ikonisen V70-kartanomallin ja S80-porrasperän korvaavista uutuuksista ovat vannoutunut merkkifanaatikko ja kokenut, Volvolla työtään tahkonnut taksinkuljettaja.

Lue myös:

    Uusimmat