Olen arvioinut ja analysoinut niitä jo ennen kouluikää, olen siis pepuntuijottelun puoliammattilainen. Ja nyt puhun siis autoista. Volvo S90:n hanuri ei ole sommittelultaan sopusuhtainen.
Näkeehän sen heti, kun katsoo: Volvo S90:n takapuoli on kuvailtavissa kahdella sanalla: iso ja ruma. Auto on mitoiltaan leveä kuin vanhan pirtin kakluuni ja silloin yksityiskohtien sommittelu nousee tärkeään asemaan.
Volvon berberissä on unohdettu, että äärilaitoihin sijoitetut, erikoisesti muotoillut lamput jättävät väliinsä ammottavan tyhjän tilan, joka huutaa avukseen elementtejä. Niitä ei ruotsalaismerkin design-osastolla ole osattu piirtää, ja tälle on varmasti olemassa perusteensa – joita minä en kyllä hyväksy, vaikka ne kuulisinkin – lopputulos on niin karmea.
Nykyautojen, etenkin sedan-mallisten, muotoilussa näkee tätä minun visuaalista silmääni ärsyttävää designerhettä usein. Esimerkiksi Volkswagen Passat -sedanissakin takalamppujen välissä on hirvittävästi tyhjää ja mielikuva on ruma.
Moni automerkki onkin keksinyt perusmalliensa designvirheiden tueksi erilaisia korisarjoja, joilla ulkonäköä saa paremmaksi. Volvon kilpailijat lyövät silmäkarkkia kaipaaville asiakkailleen pöytään GT-mallia, M-pakettia, AMG-varusteita, S Linea, R-Linea. Mitä Volvolla on tarjota hanurinsa kosmeettiseksi kaventamiseksi? Merkin oma R Design –korisarja on tehnyt aiemmille Volvoille ihmeitä, mutta S90 Sedanin peballe ei sekään voi kuvien perusteella mitään. Silmiinpistävää on, että edes Volvo S90 R Design -mallin ikiomilla sivulla ei voi nähdä kuvia auton takaosasta. Pitääkö Volvo itsekin peppua epäonnistuneena?


