Kommentti: Poliittinen voima puuttuu

Pitipäs sattua. Ministeri Stubb vie pitkän rivin suomalaisyrityksiä ensi viikolla Norjaan. Hyvä niin. Ei ole ministerin vika, että norjalaiset pitävät suomalaisia jo nahjuksina Barentsin mahdollisuuksien ymmärtämisessä.

Pahimmassa tapauksessa Suomi on jo myöhässä. Ainakin on vihoviimeiset hetket edes osoittaa kiinnostusta Barentsin tarjoamaa työtä ja bisnestä kohtaan.

Kysymys ei ole ministerivierailuista eikä niiden määrästä. Kysymys on asenteista. Ikiaikaisista ja kerta kaikkiaan vanhentuneista asenteista. Ehkä myös huonosta maantiedosta.

Etelän kuppaajien puuhastelua

Pohjoisen hankkeita ei koeta Suomessa koko maan yhteisiksi asioiksi. Sodankylän, Inarin ja Utsjoen kuntayhtymän kehittämispäällikkö Timo Lohi sanoi viime viikolla osuvasti, että Norjan suuntaan tehtävää yhteistyötä pidetään Suomessa vain lappilaisten pienen piirin puuhasteluna.

Pohjoinen on valtaosalle suomalaisista - ja ikävä kyllä myös päättäjistä - lappilaisten takamaata, jonka hengissä pitämiseen rahat ruinataan etelästä. Nehän oikein kuppaavat etelän elinvoimaa. Tähän typeryyteen törmää tämän tästä.

Sairas asenne näkyy siinä, että Jäämeren rannan huikeita kasvumahdollisuuksia ei koeta missään muualla kuin Lapissa koko Suomen asiaksi.

Tähän asennevammaan ei ole saatu muutosta, koska Lapissa ei ole poliittista voimaa ajaa Barentsin hankkeita eteenpäin. Siis lähinnä liikenneyhteyksiä ja muita investointeja.

Eikä ole poliittista voimaa tai henkilökohtaista karismaa muuttaa vanhentunutta asenneilmastoa. Yhdelläkään puolueella ei ole Lapissa nyt poliitikkoa joka jyrähtäisi asiasta niin järeästi, että se havaittaisiin. Surkea juttu.

Niin ja sitten on se Liikennevirasto. Kuitenkin parempi olla avaamatta tarkemmin mita viraston virkamiehista Lapissa puhutaan.

Ulottuvuus luiskahti hyppysistä

Paavo Lipponen puhui pääministerivuosinaan kummallisesta Pohjoisen Ulottuvuudesta, mutta eihän siitä ottanut tolkkua kukaan. Pohjoinen ulottuvuus jäi sumuiseksi ja turhauttavaksi askaroinniksi joka vei lopunkin konkretian pohjoisen liiketoimintamahdollisuuksista.

Toinen takaisku oli Lapin kaivosbuumin hyytyminen. Alku oli lupaava, nyt pitäisi malttaa odottaa. Keski-Lappiin Sodankylän seutuville voi nousta vielä useita ison mittaluokan kaivoksia. Maaperä on siellä suuria salaisuuksia täynnä.

Valtiovaltakin ehti jo vähän innostua kaivosbuumista. Mutta konkretia on jäänyt kurjan vähäiseksi. Toki hallituksella on ollut muitakin murheita.

Päätösvalta uhkaa karata

Paikkoheittoon olisi nyt mainio mahdollisuus koko eduskunnalla, kun uusi pohjoisen strategia tulee lähiviikkoina suureen saliin. Tehkääpä siitä räväkkä paperi ja pankaa toimeksi.

Muuten korealaiset ja kiinalaiset tulevat ja tekevät rahoineen myös päätökset miten Barentsin alueen hyödyt jaetaan. Samalla päätetään mitä reittejä pitkin pohjoisen merialueen energiaherkut maailmalle viedään.

Ihan vain tiedoksi pikkujuoru. Kun Jäämeren ratahanketta selvittävä suomalainen projektipäällikkö Jorma Pietiläinen tiedusteli korealaisten kiinnostusta asiaan, korealaiset kysyivät ensimmäiseksi onko tästä puhuttu kiinalaisten kanssa. He haluavat olla paikalla ennen muita.

MINISTERI STUBB NORJAAN

Vielä se päivä koittaa....

Etelä-Suomessa pitäisi vihdoin tajuta, että pohjoisessa on todella suuria mahdollisuuksia. Niiden rahoittaminen esimerkiksi valtion verovaroilla ei ole aluepolitiikkaa tai etelän kuppaamista, vaan viisasta pitkän aikavälin kehittämistyötä.

Voi olla, että tulee päivä, jolloin etelän investointejakin rahoitetaan pohjoisessa syntyneillä verotuloilla. Mitenkähän maltan silloin olla riekkumatta. Nunnuka nunnuka lai laa laa.

Lue myös:

    Uusimmat