Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy Afrikkaan

2:05Hybridejä liikenteessä jo 13 000Hybridiautoja on liikenteessä jo 13 000.Shutterstock
Julkaistu 11.02.2019 12:24
Toimittajan kuva

Keimo Lehtiniemi

keimo.lehtiniemi@mtv.fi

Sähköauton hankintahinta on vielä sen verran suolainen, että moni tavallinen kansalainen ei uhraa investoinnille ajatustakaan, toteaa MTV Uutisten toimittaja Keimo Lehtiniemi.

Ne jotka harkitsevat sähköauton ostamista, pohtivat myös vaihtoautonsa kohtaloa. Onko sille markkinoita?

On, vakuuttaa autoala. Ja perustelu on se, että jokainen iso muutos toimintaympäristössä synnyttää aina uudet tarpeet, uudet markkinat. Tapahtuu niin sanottua markkinasopeutumista.

– Kyllä niille sähköautoon siirtyvien omistajien vaihtoautoille ottajia löytyy vielä pitkään. Mutta arvo tietenkin alenee jos ne eivät ole enää niin haluttuja, fundeeraa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Siihen alan toimijoilta ei saa selkeää vastausta kuinka paljon ja missä aikataulussa arvo alenee.

– Polttomoottoriautolla on elinkaarensa, jos sillä saa ajaa. Verotuspäätökset ja erilaiset vuosilukuun sidotut takarajapäätökset tietenkin vaikuttavat paljon, Nieminen sanoo.

Sukulaisille vai romuttamoon?

Muutama sähköautoilijaksi ryhtynyt muistuttaa, että sähköautokaupassa vaihdokista ei välttämättä olla innostuneita. Joku ottaa vastaan vastahakoisesti huonolla hinnalla, osa kertoo missä on lähin romuttamo.

– Itse ratkaisin ongelman myymällä vaihtoauton sukulaisille, kertoo Tesla-kuski.

Lue myös: Pääsin kokeilemaan polttomoottorilla toimivaa autoa – terävä koeajoraportti ei sovi huumorintajuttomille

Vaihtoautoihin keskittyvät autoliikkeet ovat tietenkin sähköautobuumissa merkittävä tekijä suorakaupan lisäksi.

– Valtiolla on erilaisia keinoja edistää sähköautoilua. Romutuspalkkion kehittämisellä voidaan imuroida tehokkaasti vanhoja autoja pois liikenteestä, Nieminen muistuttaa.

Suomessa auton keskihinta (arvo) on nyt noin 3 600 euroa. Se yllättää monet. Uusi pieni sähköauto maksaa 30 000 euroa, iso 100 000 euroa.

Elinkaari jatkuu Afrikassa

Sähköautojen hankintaa perustellaan mieluusti ilmastosyillä. Vaihtoautomarkkina on kuitenkin piikkinä lihassa.

On hyvin todennäköistä, että päästöjen vähentämiseksi sähkökaaraan vaihdettu haiseva bensa- ja dieselpeli jatkaa elämäänsä Afrikkaan vietynä vielä pari vuosikymmentä. Siinä ei maailma pelastu.

Tänä keväänä kirjoitettavaan uuteen hallitusohjelmaan tulee varmuudella kirjauksia liikenteen päästöjen vähentämisestä ja todennäköisesti tekstissä mainitaan myös sähköautot.

– Kaikkia toimia tarvitaan. Pienipäästöisten autojen autovero, romutuspalkkio, biopolttoaineet, kaasuautoilun kehittäminen, hybridit, Nieminen luettelee seikkoja jotka päästökeskustelussa pitäisi huomioida pelkän sähköauto-hypetyksen sijasta.

– Lisäksi pitää huomata, että Suomessa jakeluverkon eli lataamisen eteen ei valtakunnallisesti ole tehty vielä juurikaan mitään.

Tukitarve satoja miljoonia

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän raportissa tavoitteeksi asetettiin päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. Keskeiset toimenpiteet pitäisi toteuttaa kahden seuraavan hallituskauden aikana, siis selvästi alle 10 vuodessa.

Työryhmä arvioi, että sähköautojen hankintaa olisi tuettava verovaroin vuosina 2019–2025 reilusti yli 300 miljoonalla eurolla.

Autoala pitää epärealistisena tavoitteena, että Suomessa olisi 750 000 täyssähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tällaisia lukuja ovat heitelleet poliittiset puolueet ilmasto-ohjelmissaan.

Nykyisin myydään noin 120 000 uutta polttomoottoriautoa vuodessa. Poliitikkojen tavoitteisiin pääsemiseksi sähköautoja pitäisi myydä vuodessa selvästi enemmän.

– Rohkenen epäillä, sanoo vuosikymmenet akkukauppaa tehnyt yrittäjä.

Hinnan ja erilaisten tukitoimien epävarmuuden lisäksi myös akkukapasiteetin riittävyys asettaa tavoitteille omat ehtonsa.

Viime vuonna myytiin 750 täyssähköautoa ja 2019 arviolta tuhat. Vuoden 2018 lopussa Suomessa oli 2273 sähköautoa ja ladattavia hybridejä 12 700 kappaletta.

Lisää aiheesta:

Milloin sähköauton saa samaan hintaan kuin vastaavan polttomoottoriauton? Tässä tuore suomalaisarvioAutotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriNäin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"Samalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukeaSähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä""Nopeaa muutosta ei ole tiedossa" – autojen sähköistyminen on iso haaste ikääntyvälle Suomelle
SähköautotAuton ostaminenEnsirekisteröinnitAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • pe18:45
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää sähköautojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • pe10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • pe10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"