Autotoimittajan ammatissa autoihin suhtautuu lähtökohtaisesti objektiivisesti. Ennen koeajoa auton tietoja tarkastellaan valmistajan ilmoittamien lukujen perusteella, ja mahdollisesti muiden tekemien mittausten avulla. Kulkine tulee myös asemoida mielessään oikeaan segmenttiin ja miettiä, mitkä mallit ovat sen kilpailijoita.
Liikkeelle lähdettäessä huomio kiinnittyy esimerkiksi rengasääniin, ohjaustuntumaan ja hallintalaitteiden sijoitteluun. Nämä ovat merkittäviä tekijöitä etenkin ensimmäisiä kertoja uudella autolla ajaessa. Ajan myötä nappien paikkoihin ja järjestelmien toimintalogiikkaan tottuu, jolloin ne alkavat tuntua normaaleilta. Tässä työssä tulee enää harvoin kovin suuria yllätyksiä vastaan, joten autoihin tottuminen käy melko nopeasti.
Fakta kuitenkin on, että pelkkien ominaisuuksiin tuijottamisen lisäksi autoihin liittyy paljon tunteita. Jokaisella merkillä on omat kannattajansa, kun toiset taas ovat vannoutuneita tietyn merkin mollaajia. Tämä on selvä merkki tunteiden heräämisestä ja vaikutuksesta merkkiä kohtaan.


