Koeajo: Alfa Romeo Giulietta QV – hymy huulilla

Useat autovalmistajat kiillottavat merkkinsä imagoja mallistojen huipulta löytyvillä tehoversioilla. Harvalla on yhtä vakuuttavaa moottoriurheilutaustaa kuin Alfa Romeon neliapilatunnuksella (Quadrifoglio Verde).

Hinta alkaen 43 994 €

Tykkäsimme

  • Tunnepuolesta
  • Muotoilusta

Emme tykänneet

  • Ohjaustuntumasta
  • Automaatin toiminnasta

Juuret ulottuvat aina 1920 luvulle asti, jolloin kilpa-autoihin maalattiin neliapila tuomaan onnea. Menestystä tuli heti ensimmäisestä kilpailusta lähtien, kun Alfa Romeo voitti Targa Florio -kilpailun. Tunnus koristi myös F1-maailmanmestaruuden tuonutta autoa vuonna 1950.

Sittemmin neliapila on löytänyt tiensä myös italialaismerkin urheilullisempiin henkilöautomalleihin. Yksi näistä on Teknavin Suomessa koeajama Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde, joka uudistui mallivuodelle 2015. Auto on läpikäynyt joukon kosmeettisia uudistuksia. Samalla huippuversion tehoa on nostettu viidellä hevosvoimalla lukemaan 240. Voimanlähteenä käytettään samaa moottoria kuin paljon kehuja saaneessa 4C-urheiluautossa.

Valmistaja mukaan moottorin iskutilavuus on säilynyt ennallaan (1742 cm3), mutta luonteeseen tullut selvästi lisää fiilistä. Ja siitähän tässä autossa on kyse - fiiliksen tuottamisesta niin ulkomuodoilla kuin ajo-ominaisuuksilla.

Eli ei muuta kuin moottori käyntiin ja menoksi. Nelisylinterinen voimanlähde murisee alfauroksen tavoin jo heti tyhjäkäynnin tuntumasta. Kaasun ronskimpi käyttö saa kuljettajan pulssin nousemaan ja etupyörät taistelemaan pidon rajamailla. Satasen spurtista auto suoriutuu tasan kuudessa sekunnissa, joten liikennevaloista poistutaan useimmiten ensimmäisenä ja hymy huulilla. Alfa Romeon tehomallin ratissa on siis fiilistä – kuten täysiverisessä italiaanossa kuuluukin.

Pientä parannettavaakin löytyy. Kaksoiskytkinautomaatti ei toimi yhtä jouhevasti kuin tietyissä kilpailijoissa ja ohjaus palauttaa turhan hanakasti. Näitä molempia pystyy säätämään keskikonsolin ajo-ohjelmasäätimestä, mutta säätäminen ei tuo merkittävää parannusta tilanteeseen. Harmi sinänsä, koska auton alusta ja ajo-ominaisuudet ovat muuten kunnossa.

Sisätiloissa kuljettajaa kosiskellaan Recaron sporttipenkillä ja alalaidasta typistetyllä urheiluohjauspyörällä. Urheilullista tunnelmaa korostetaan myös punaisilla tikkauksilla sekä mittaristosta löytyvällä ahtopainemittarilla. Nämä pienet yksityiskohdat tekevät autosta kiehtovan ja juuri sopivasti perusversiosta poikkeavan.

Alfa Romeo QV tarjoaa siis sopivassa suhteessa tehoa ja tunnetta. Tämä ei tosin tule ilmaiseksi, sillä Giuliettan huippuversio keventää lompakkoa noin 44 000 euroa.

Alfa Romeo Giulietta QV
Moottori 1742 cm3, 4-sylinterinen, bensaturbo
Vaihteisto 7-vaihteinen, automaatti
Teho 177 kW (240 hv) 5750 r/min
Vääntö 340 Nm / 2000 r/min
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 244 km/h
EU-kulutus 7,0 l / 100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4351 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2634 mm
Omamassa 1395 kg
Tavaratila 350 l

Lue myös:

    Uusimmat