Raaseporissa tasoristeyksessä junaan törmännyttä varusmieskuljettajaa ei ollut ohjeistettu lähettämään tähystäjää varmistamaan ylityksen turvallisuutta, Puolustusvoimien edustaja sanoi hovioikeudessa maanantaina.
Kolme varusmiestä kuoli, kun Puolustusvoimien kuorma-auto ja VR:n taajamajuna törmäsivät Skogbyn vartioimattomassa tasoristeyksessä lokakuussa 2017.
Lisäksi viisi ihmistä loukkaantui, mukaan lukien kuorma-autoa ajanut varusmies, joka oli tuolloin 20-vuotias. Aiemmin käräjäoikeus hylkäsi kuorma-auton kuljettajan syytteet kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta.
Syyttäjä valitti Helsingin hovioikeuteen, jossa pääkäsittely alkoi maanantaina. Aluesyyttäjä Marianna Semin mukaan kuljettajan olisi pitänyt ymmärtää, että kuorma-auton ohjaamosta ei pysty näkemään oikealta mahdollisesti lähestyvää junaa.
Siksi kuljettajan olisi pitänyt pyytää jotakuta toista ohjaamossa olevaa katsomaan, ettei juna ole tulossa, tai menemään ulos ohjaamaan ylitystä, syyttäjä sanoo.
Hovioikeudessa kuultiin Uudenmaan prikaatissa ajo-oikeuksiin liittyvästä kurssituksesta vastaavaa kapteeniluutnantti Peter Fredrikssonia, joka kertoi, ettei tällaisesta ollut annettu ohjeistusta varusmiehille.
– Jos Puolustusvoimissa vaaditaan jotain käytäntöä, kyllä se koulutetaan. Miten voidaan olettaa, että joku tietää tehdä tietyllä tavalla, jos siitä ei ole sanottu mitään, Fredriksson sanoi.
"Näytti siltä, että auto pysähtyy"
Syytetyn ajama kuorma-auto oli osa marssirivistöä, johon kuului useita muita ajoneuvoja. Kuljettajan puolustusasianajaja Mikko Puhakka kysyi, kuinka tavallista on, että marssirivistössä varusmieskuljettaja lähettää tähystäjän varmistamaan tasoristeyksen tai muun risteyksen ylittämistä.
– Mitään vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut. Mitä kollegojen kanssa on puhuttu, ei sellaista ole tapahtunut eikä kukaan sitä vaadi, Fredriksson vastasi.
Syyttäjä Semi kysyi, eikö kuljettaja kuitenkin ollut tilanteessa vastuussa siitä, että noudattaa tieliikennelaissakin edellytettävää erityistä varovaisuutta tasoristeykseen ajaessaan.
– Vastuu on kuskilla, mutta jos hän tekee kaikkensa, se ei poista sitä, että tässä maassa on risteyksiä, joissa näkyvyys on huono ja joista on silti ajettava, Fredriksson sanoi.
