Koeajossa Toyotan timantti GT86 – täynnä tunnetta

Toyota GT86 on kaikkea muuta, mihin olemme brändin autoissa tottuneet. Se on osoitus siitä, että valmistaja osaa tehdä neutraalien käyttöautojen lisäksi todella hienoa työtä.

Tykkäsimme

  • Muotoilusta, varsinkin perästä
  • Vaihteistosta
  • Ajettavuudesta
  • Alustasta

Emme tykänneet

  • Peruutuskameran puutteesta
  • Näytön vanhanaikaisesta grafiikasta
  • Turvavyö jää hankaamaan kaulaa

Hinta alkaen 46 688 €
Koeajoauto 46 688 €

GT86:n tuotantomalli esiteltiin vuonna 2012. GT86 jatkaa mallinimellään 1960-luvun Toyota 2000GT ja 1980-luvun Toyota Corolla AE86 GT -urheiluautojen perinnettä. Mallilla ajetaan nykyään Saksassa omaa ratasarjaa, johon Toyota Motorsport GmbH tuottaa autot.

Mallin ensimmäinen uudistus toi muotoilullisia muutoksia, uutta varustelua ja ajo-ominaisuuksien parannusta. Keula on muotoiltu uudelleen ja katsetta on terävöitetty Bi-LED ajovaloilla. Erityisen onnistuneen takapään spoileri on uutta käsialaa kuten myös uudet LED-valot.

Sisätiloissa mittaristossa 4,2 tuuman näyttö näyttää ajotietokoneen lisäksi G-voimat, vääntö- ja tehokäyrät sekä mahdollistaa kierrosaikojen mittaamisen. Keskinäyttö on Toyotalle tyypillisesti retromaista grafiikkaa, jonka käyttö ei suju intuitiivisen luontevasti, vaan vaatii opettelua. Keskinäyttö ei yllättäen sisällä peruutuskameraa eikä sellaista ole lisävarusteissa saatavilla lainkaan.

Sisätilojen materiaalit ovat harkittuja: ovipaneeleissa on hiilikuitua muistuttavaa pintaa ja istuimet ovat valittavissa joko musta-punainen tai musta nahka-alcantaraverhoilulla ilman lisäveloitusta. Ergonomia on hyvää, joskin korkealta tuleva turvavyö jää hankaamaan kaulaa. Toisaalta, kalliimmassakaan hintaluokassa ei turvavöiden korkeussäätö ole itsestäänselvyys.

GT86:n erinomaiseen ajettavuuteen vaikuttaa auton matala painopiste ja lähes tasainen akseleiden välinen painonjako. Näiden ominaisuuksien nojalla valmistaja lupaa hyvää ajettavuutta myös talviolosuhteissa. Ihan mahdoton auto ei varmasti lumella olisikaan. Käyttökelpoisuutta lisää myös tarpeeksi korkealla oleva etupuskuri, joka ei ole vaarassa osua hidastetöyssyihin tai maltillisiin kynnyksiin.

Auton alkaen hinta ja koeajoauton hinta eivät ole vahingossa lipsahtaneet juttua kirjoittaessa samaksi. Perusvarustelu on vain kerrankin kohdallaan.

MIKÄ Toyotan tyylinäyte urheiluautojen saralla.

KENELLE Järkevän hintaista hyvää urheiluautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Ajettavuus on GT86:n paras ominaisuus. Auto tuntuu ratin takana kompaktin kokoiselta, jonka mittoja on luontevaa arvioida. Ohjaus on tunnokas ja sujuvalla vaihteistolla ajaminen on nautinnollista.

SUORITUSKYKY GT86:n suorituskyky ei näytä paperilla lupaavalta. Tämän auton kohdalla täytyy kuitenkin tunnustaa, että suorituskyky on paljon muutakin kuin suoritusarvo. Kun ajettavuus on täynnä tarkkaa tuntumaa, terävää ohjattavuutta ja hienoa äänimaailmaa, tuntuu auto suorituskyvyiltään tehokkaammalta.

TILAT GT86:n ohjaamo on miellyttävän tilava kahdelle aikuiselle. Takapenkki toimii parhaiten tavaroiden kuljettamiseen, koska jalkatilaa ei käytännössä ole. Tavaratilaa on 223 litraa, mikä riittää tiukasti pariskunnan viikonlopun viettoon.

MALLISTO GT86 on saatavilla yhdellä moottorilla joko manuaali tai automaattivaihteisena. Auto on aina takavetoinen ja voimanlähteenä toimii 2-litrainen 200 hevosvoiman boxermoottori.

Toyota GT86 2,0 M/T
Polttomoottori 1 998 cm3, B4
Teho 147 kW (200 hv) / 7 000 r/min
Vääntö 205 Nm / 6 400-6 600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa takaveto
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 226 km/h
EU-kulutus 7,8 l/100 km
CO2-päästöt 180 g/km
Mitat Pituus 4 240 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 320 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1315 kg
Perävaunumassa jarruin 0 kg
Tavaratila 223 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:

    Uusimmat