Mainos

Koeajossa farkku-Focus sporttisesti maustettuna

Varustelulla voi vaikuttaa paitsi auton ominaisuuksiin myös ulkonäköön. Fordin uusi ST-Line vaikuttaa etenkin jälkimmäiseen.

Tykkäsimme

  • Ulkonäön piristyksestä
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Vaihteiston verkkaudesta
  • Takatiloista

Hinta alkaen 24 283 €
Koeajoauto 28 431 €

Kaikki tietävät, että ulkonäkö voi hämätä paljonkin. Automaailmassa erilaiset tehomallien mukaan nimetyt varustepaketit ovat yleistyneet viime aikoina, ja nyt Ford on tuonut tarjolle ST-Line-varustepaketit.

Varustelu tuo Focuksen tapauksessa ulkonäköön malliston toiseksi tehokkaimman ST-versiosta tuttua tyyliä. Auto lepää 10 millimetriä vakiota matalammalla ja samalla alustaa on hieman jäykistetty. Keulalta löytyy musta maski ja puskuri on saanut aavistuksen kulmikkaamman ilmeen. Lokasuojista löytyy ST-Line-logot ja sivuilla helmat tuovat tyylikästä näköä. Takapuskuri on niin ikään saanut ST:stä tuttua ilmettä ja alalaidasta löytyy diffuusorin näköä. Pakoputken päätä ei kuitenkaan ole tuotu esille.

Sisätiloissa ST-Line näkyy ja tuntuu vakiota jämäkämpien istuimien muodossa. Myös kolmipuolainen ohjauspyörä eroaa vakiosta ja koeajoyksilön kuljettajaa hellittiin vielä ohjauspyörän lämmityksellä, mikä on varsin miellyttävä varuste talviaamuihin.

Takaluukun EcoBoost-teksti kuitenkin paljastaa, ettei kyseessä ole tehoversio. Itse asiassa koeajoauton pellin alla piileksii Focuksen keulalle saatavan 1,0-litraisen kolmisylinterisen moottorin tehokkaampi 125-hevosvoimainen versio. Moottorin parina toimii keväällä tähän yhteyteen esitelty kuusiportainen perinteinen automaatti.

Focuksen tutut vahvuudet ovat tallella ja ST-Line varustelu korostaa hyvää ajettavuutta entisestään. Alustan jämäkkyys on mukavuuspainotteiseen makuun turhankin jämäkkä, mutta edelleen varsin hyvän maun rajoissa. Jämäkkyydestä huolimatta alusta toimii hyvin äänettömästi ja loogisesti. Jämäkän alustan parina toimii tarkka ja suhteellisen nopea ohjaus, joka viimeistelee ajonautinnon.

Hyvästä ajettavuudesta johtuen konehuoneessa saisi asustella hieman tehokkaampi voimanlähde. Nyt alustan parhaita etuja ei pääse hyödyntämään, vaan etenminen on nopeimmillaankin varsin verkkaista. Asiaa korostaa välillä hieman viivyttelevä vaihteisto, mikä samalla heikentää mukavuutta korkealle nousevan kierrosluvun ja ohjaamoon kuuluvan äänen myötä. Kaupunkiliikenteeseen vaihteisto tuo kuitenkin vaivattomuutta, ja rauhallisessa ajossa moottorikin pitää pahimmat mölyt mahassaan.

ST-Line varustelun saa koeajetun pikkukoneen lisäksi 150- ja 182-hevosvoimaisten bensakoneiden sekä 120- ja 150-hevosvoimaisten dieseleiden pariksi. Kaikki ovat näistä ovat tarjolla kahtena korimallina ja manuaali- tai automaattivaihteisena. Edellä mainituista syistä johtuen pikkukoneen ja automaatin yhdistelmän jättäisin mukavamman vakioalustan pariksi. ST-Line varustepaketti tarjoaa paremman vastineen pykälää tehokkaamman moottorin ja manuaalivaihteiston parina.

Ford Focus 1.0 EcoBoost A6 Wagon ST-Line
Moottori
998 cm3, R3 turbo
Teho 92 kW (125 hv) 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400-4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 12,2 s
Huippunopeus 192 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 556 mm, leveys 1 823 mm, korkeus 1 505 mm, akseliväli 2 648 mm
Omamassa 1 345 kg
Tavaratila 490-1 516 l

Ford Focus on Risto Virtasen testissä Teknavin 12. tuotantokauden 8. jaksossa keskiviikkona 16.11. kello 22.45 MTV3-kanavalla. Jakson uusinta nähdään samalla kanavalla lauantaina 19.11. kello 18.00.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.