Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Nissan X-Trail – Qashqaita tuntemattomampi SUV vakuuttaa kyvyillään

Julkaistu 16.01.2018 11:20

Mia Pelttari

mia.pelttari@teknavi.fi

Nissan uudisti molemmat kaupunkimaasturinsa samoihin aikoihin. Suomen markkinoilla eniten noteerattu Qashqai ei kuitenkaan ole valmistajalleen tärkein SUV-malli, vaan eniten paukkuja laitetaan X-Trailiin, joka ylsi vuonna 2016 maailman myydyimmäksi katumaasturiksi.

Hinta alkaen 31 591 €
Koeajoauton hinta 50 540 €

Tykkäsimme

  • Muotoilusta
  • Tiloista
  • Käytännöllisyydestä

Emme tykänneet

  • Moottorin äänekkyydestä
  • Ohjauksen tunnottomuudesta

Kuten Qashqain kohdalla, myös X-Trail uudistettiin asiakaspalautteiden perusteella. Toiveina laajalta asiakaskunnalta oli parannukset muotoilussa ja käytännöllisyydessä. Näiden lisäksi sisätilojen laatuvaikutelmaan ja muun muassa tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymään tehtiin päivityksiä.

Auton saa viisi- tai seitsemänpaikkaisena, ja X-Trail korvaa lisäpaikoillaan markkinoilta pois jääneen seisemänpaikkaisen Qashqain. Lisäpenkkirivillä varustettua versiota arvellaankin myyvän Euroopassa 40 prosenttia kokonaismyynnistä. Qashqain tavoin myös X-Trail saa täydennystä itseohjautuvuuteen, kun Nissan lanseeraa markkinoille ProPILOT-teknologiaansa vuoden 2018 aikana.

Suomen markkinoilla Qashqain ja X-Trailin hintaero on noin 4900 euroa, kun vertaillaan samalla voimanlähteellä ja varustelutasolla varustettujen autojen lähtöhintoja (130 hevosvoimainen diesel ja Visia-varustetaso). Lisärahalla itselleen saa huomattavasti suuremman ja jämäkämmän tuntuisen kaupunkimaasturin, jonka akseliväli on kuusi senttimetriä pidempi ja maavara 3 senttimetriä korkeampi. Autot muistuttavat ulkoisesti läheisesti toisiaan saman sukunäköisyyden vuoksi, mutta X-Trailissa korostuu muistot auton kulmikkuudesta.

Vuonna 2000 tapahtuneen lanseerauksensa jälkeen maailmalle on lähtenyt yli 3,7 miljoonaa X-Trailia, kun mukaan lasketaan myös Yhdysvaltain markkinoilden vastaava Rogue-nimisenä myytävä malli.

Vaikka X-Trailin pitkä historia lisää sen luotettavuutta ja kehitystyössä on kuunneltu erityisesti vanhoja asiakkaita, ovat sen kilpailuasetelmat muuttuneet viime vuosina huomattavasti. Markkinoilla on tällä hetkellä laaja kattaus joko modernimpaa linjaa edustavista kaupunkimaastureita tai rouheampia, käytännöllisyyttä korostavia, jopa työkonemaisempia autoja. X-Trailin kohdalla ominaisuudet painottuvat ainakin toistaiseksi enemmän käytännöllisyyden puolelle, jolloin näytön grafiikka ei ole hienostuneinta eikä moottoriäänistä pidä välittää turhia. Muotoilussa on kuitenkin pyritty samaan helposti lähestyttävään hyväntuulisuuteen kuin sukunäköisyydeltään samankaltaisessa Qashqaissa.

MIKÄ Nissanin SUV-perheen suurin ja kyvykkäin.

KENELLE Tilava ja käytännölllinen kaupunkimaasturi, jonka saa myös 7-paikkaisena.

AJETTAVUUS Pienemmän Qashqain tavoin X-Trailin ajettavuus tarjoaa kevyttä ja mukavuuspainotteista ajotuntumaa. Ohjaus ei välitä kovin tarkkaa tuntumaa tiestä, ja ääritilanteissa kuljettaja saattaa sortua liiallisiin ratinliikkeisiin tuntumaa hakiessaan. Suuren auton hallinta normaalitilanteessa on kuitenkin helppoa ja mukavaa.

SUORITUSKYKY Kaksi-litrainen dieselmoottori vääntää liikkeellelähdöissä äänekkäästi, mutta kevyesti lähes kaksitonnista autoa. Voimanlähteen tekemä työ kiristyy kiihdytyksissä selkeästi ja vaihteisto heräilee nopeisiin käskyihin viiveellä. Tuulen suhinat ja rengasmelu ovat kuitenkin eristetty hyvin ja tasaisessa työssä myös moottori rauhoittuu.

TILAT X-Trailin kasvanut tavaratila vetää suurimmillaan viisipaikkaisessa versiossa 565 litraa, mikä on 65 litraa edeltäjämallia enemmän. Seitsemänpaikkaisen version tavaratila, 445 litraa, on pysynyt ennallaan. Tavaratilan uusia innovaatioita edustaa tilanjakaja, joka mahdollistaa yhdeksän eri variaatiota tilan jakamiseen. Lisäksi sähkötoimisen takaluukun voi heilauttaa jalalla auki takapuskurin alta. X-Trail tuntuu huomattavasti suuremmalta autolta kuin Qashqai, mutta todellisuudessa kuusi senttimetriä pidempi akselinväli ei muuta auton tiloja huomattavasti. Suurin etu tuntuu takapenkeillä, joissa pidennys pitää kattolinjan korkealla pidemmälle. Tilantunnetta etuistuimilla luovat leveät istuimet, joiden ergonomia on riittävän tukevaa arkiajoon.

MALLISTO Vaikka Suomen markkinoilla X-Trailin kysyntä jää Qashqain varjoon, on suuremmasta katumaasturista saatavilla valikoimaa. Viisi- tai seitsemän paikkaisuuden lisäksi saatavilla on neljä varustetasoa. Dieselpainotteisessa moottoriperheessä on 130 ja 177 hevosvoimaiset diesel-voimanlähteet joko etu- tai nelivetoisina. Molemmista on saatavilla joko kuusivaihteinen manuaaliversio tai 8-vaihteinen CVT-automaatti. Bensiinivaihtoehtona saatavilla on ainoastaan 163 hevosvoimainen manuaali-etuveto.

Nissan X-Trail dCi 177 Xtronic Tekna 4x4
Polttomoottori 1 995 cm3, R4 turbo
Teho 130 kW (177 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 380 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto Portaaton CVT-automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 6,1 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 460 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 715 mm, akseliväli 2 705 mm
Omamassa 1 830 kg
Perävaunumassa jarruin 1 650 kg
Tavaratila 565 l
Maavara 210 mm

Galleria

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Koeajossa lisää puhtia saanut Nissan X-Trail
Koeajossa Nissan X-Trailin tehodiesel: jättää kaipaamaan vieläkin enemmän

Lisää aiheesta:

Kotimaan koeajossa Suomen suosituin crossoverKoeajossa lisää puhtia saanut Nissan X-TrailKoeajossa Kian kuuma Soul - tehoversio sielukkailla saundeillaKoeajossa suomalaisten kestosuosikin tehoversioKoeajossa Nissan X-Trail – kestosuosikin isoveliKoeajo: Mitsubishi Outlander – sopivasti karumpi
NissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja