Mainos

Koeajossa lisää puhtia saanut Nissan X-Trail

Nissan täydensi Qashqain isoveljen, X-Trailin, mallistoa kaivatulla dieselin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä.

Tykkäsimme

  • Voimalinjan toiminnasta
  • Alustasta
  • Muunneltavuudesta

Emme tykänneet

  • Kolmannen penkkirivin tiloista
  • Moottorin äänestä
  • Ohjauksesta

Hinta alkaen 30 761 €
Koeajoauto 47 890 €

Nissan on ehdottomasti ollut yksi crossover-markkinoiden onnistujista. Erityisesti kompaktiin luokkaan sijoittuva Qashqai on ollut merkin kaupallinen lippulaiva jo pitkään, ja kaikki muutkin mallit tuntuvat saavan osansa tästä menestysreseptistä.

Yhteneväisyys Qashqai ja X-Trailin välillä on helppo havaita. Etenkin edeltäjän kulmikkaaseen ja maasturimaiseen ilmeeseen verrattuna nykyinen X-Trail tuntuu todella pehmeältä tuttavuudelta. Samaa mukavuutta on tuotu myös sisätiloihin ja tärkein ero näiden kahden mallin välillä on X-Trailin tarjoaminen 7-paikkaisena. Viimeisen istuirivin tilat ovat lähinnä lasten tilapäiseen käyttöön sopivat ja silloinkin keskiriviä täytyy liikuttaa hieman eteenpäin.

X-Train ei ole varsinaisesti uusi tuttavuus, mutta mallisto on saanut etenkin kokoluokka huomioiden erittäin tärkeän täydennyksen. Mallistosta on puuttunut isojen maastureiden keskuudessa suosittu diesel-automaatti, ja nyt tämä yhdistyy vielä nelivetoon. Etenkin säännöllisesti haastavissa oloissa autoilevat, ja esimerkiksi paljon perävaunua vetävät arvostanevat tätä yhdistelmää.

Nissanin ikä alkaa näkyä muutamissa kohdissa. Auton multimediajärjestelmä on sekä näytön koon että grafiikan puolesta hiukan vanhanaikainen, vaikka pääasiassa hoitaakin tehtävänsä hyvin. Tämän lisäksi monissa uusissa kilpailijoissa on kiinnitetty huomiota äänieristykseen. Nissanin dieselmoottorin ääni kuuluu epämiellyttävän karkeana sisälle jo tyhjäkäynnillä, mikä korostuu etenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

Tehokkaampi dieselmoottori yhdistettynä nelivetoon ja automaattivaihteistoon on erittäin tervetullut lisä X-Trailin mallistoon. Tämä malli mahdollistaa täysin uuden asiakasryhmän tavoittamisen, ja potentiaalia viime vuoden hieman alle 600 auton rekisteröintiin löytyy aiempaa enemmän.

Uudella voimalinjalla varustettu Nissan X-Trail nähdään Risto Virtasen testissä tv-kauden kahdeksannessa jaksossa, jonka ensiesitys on maanantaina 1.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jakson uusinta nähdään sunnuntaina 7.5. klo 15.30 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Nissanin suosikkimalli Qashqain isoveli.

KENELLE Tilavaa ja maastokykyistä neliveto-dieseliä etsivälle.

AJETTAVUUS Nissanin alustan perussäätö tähtää mukavuuteen. Alusta löytyy myös jämäkkyyttä, ja harmittavin tekijä on voimakkaasti tehostettu ja heikon tunnen tarjoava ohjaus.

SUORITUSKYKY Uusi 2,0-litrainen diesel tuo X-Trailin suorituskykyyn kaivattua vaivattomuutta. Kyseessä on varsin iso auto, joten kiitettävä 380 newtonmetrin vääntö helpottaa arkiajoa. Usein myös portaattoman CVT-vaihteiston toiminta on hienostuneempaa vääntävien moottoreiden kanssa ja niin myös tässä tilanteessa. Normaalissa ajossa kierrokset eivät nouse kovinkaan korkealla ja eteneminen on tasaisen vaivatonta. Rajummissa kiihdytyksissä kuminauhamainen veto ei korosta kiihtyvyyden tunnetta ja moottorin ääni nousee korkeilla kierroksilla epämiellyttäväksi. Neliveto tuo luonnollisesti oman lisänsä auton etenemiskykyyn.

TILAT X-Trail jakaa paljon tekniikkaa Qashqain kanssa ja se näkyy myös sisällä. Ohjaamonäkymä on lähes identtinen pikkusisaren kanssa. Tilaa X-Trail tarjoaa pituussuunnassa kuitenkin enemmän ja tarjolla on myös kolmas penkkirivi. Vaihtoehtoisesti tavaratilaa on tarjolla runsaasti.

MALLISTO Nissan isompi crossover on tarjolla koeajetun uutuuden lisäksi 163-hevosvoimaisella bensaturbolla, joka on aina etuvetoinen ja manuaalivaihteistolla varustettu. Suomessa suosituimmaksi noussut vaihtoehto on 1,6-litrainen 130-hevosvoimainen dieselmoottori, joka on saatavana etuvetoisen lisäksi nelivetoisena. Etuvedon yhteydessä auto on tarjolla myös automaattivaihteistolle, mutta nelivetoisena pikku-diesel on aina manuaalivaihteinen.

Nissan X-Trail 2,0 dCi 4WD
Polttomoottori
1 995 cm3, R4 turbo
Teho 130 kW (177 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Sähköisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 6,1 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 640 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 705 mm, akseliväli 2 705 mm
Omamassa 1 775 kg
Perävaunumassa jarruin 1 650 kg
Tavaratila 550-1 982 l

Kuvat: Mikko Autio

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.