Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Nissan X-Trailin tehodiesel: jättää kaipaamaan vieläkin enemmän

Julkaistu 30.11.2016 15:07
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Kolmannen sukupolven Nissan X-Trail on ehtinyt kohta kolmen vuoden ikään. Nyt se sai vihdoin keulalleen vahvemman dieselin.

Tykkäsimme

  • mallistoon vihdoin vahvempi diesel
  • mukavasta jousituksesta ja isoista joustovaroista päällystettyjen teiden ulkopuolella
  • reilusta maavarasta
  • henkilöautomaisuudesta ja mukautuvista tilaratkaisuista

Emme tykänneet

  • CVT-vaihteiston toiminnasta
  • tehoa voisi olla vieläkin enemmän

Suomeen kevät 2017
Hinta avoinna

Muistan kolmannen sukupolven X-Trailin ensikoeajon vielä hyvin. Ainoa moottorivaihtoehto auton keulalle oli tuolloin 1,6-litrainen ja 130-heppainen diesel. Se on sinänsä ihan kelpo kone, mutta isohkoon autoon tehoa on vain hieman vaatimattomasti.

Vuoden 2015 syksyllä moottorivalikoimaan lisättiin 1,6-litrainen ja 163-heppainen bensaturbo ja nyt mallisto täydentyy vihdoin Euroopassa niin tärkeällä vahvemmalla dieselillä. Tätä moottoria ovat peräänkuuluttaneet niin autotoimittajat kuin X-Trail-asiakkaatkin. Kone on kaksilitrainen ja tuottaa 177 hv sekä 380 Nm.

Moottori on hyvä; se vääntää vahvasti jo riittävän alhaalta, joskin aivan alakierroksilla kone on pienemmän dieselin tapaan turhan hengetön. Koneen jatkeena on etuvetoisessa versiossa joko 6-portainen manaalivaihteisto tai CVT-automaatti; nelivedon yhteydessä on aina CVT. Sen toiminta ei tosin istu kaikkien makuun, etenkin jos arvostaa ripeämpää liikkumista. Rauhallisessa ajossa esiasetukset pelittävät ihan hyvin. Ja tämän kokoisessa autossa jos missä automaattivaihteisto on kuitenkin mukavuusvaruste. Kone käy myös miellyttävän värinättömästi, mukavuustekijä sekin.

Uudessa ”tehodieselissä” on paukkuja 47 heppaa enemmän kuin 1,6-litraisessa nakussa, ja sen tuntee – etenkin jos autossa on vähäänkään enemmän kuormaa päällä. Maantiellä meno on näillä reserveillä vielä joustavaa ja riittävän rivakkaa, mutta moottoritielle kiihdytettäessä tehoa kaipaisi nopeasti vieläkin enemmän.

Ja kun nopeusrajoitukset saksalaisella moottoritiellä poistuvat kokonaan, X-Trailin meno hiipuu selvästi 180 km/h nopeuteen yllettäessä. Viimeiset kilometrit 196 km/h huippunopeuden saavuttamiseksi vaativat kärsivällisyyttä.

Uutta moottoria lukuunottamatta X-Trail on ennallaan. Henkilöautomaiset tilaratkaisut miellyttävät perheellisiä, X-Trail taipuu joustavasti mitä erilaisempiin kuljetustehtäviin. X-Trail on löytänyt roolinsa crossover-piireissä. Tästä kertovat jo Suomen myyntiluvutkin, iso osa autoista myydään etuvetoisina.

Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4WD
Moottori 1 995 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 130 kW (177 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 380 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 10,0 s.
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 158 g/km
Mitat Pituus 4 640 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 710 mm, akseliväli 2 705 mm
Tyhjäpaino 1 665 kg
Tavaratila 550-1 982 l (5-paikkaisena)

Lisää aiheesta:

Koeajossa Dacia Logan MCV Easy R: Suomen halvimmat perhefarkut rentouttavat nyt vasenta jalkaaAlfa Romeo Giulia vakuuttaa myös dieselinäSäästön paikka, Ford Mondeon moottorivalikoima ennätyksellisen laajaKoeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummastiPyhäinhäväistys? Lexuksen näyttävä coupé sai keulalleen neloskoneenKoeajo: Range Rover Evoque – uusi säästösydän
NissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja