Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Honda Africa Twin – matkaenduroiden legenda

Julkaistu 13.05.2019 20:45

Teknavi

@teknavi

Nykyaikaisista matkaenduroista on moneksi. Maastokykyisyytensä lisäksi ne tarjoavat nykyaikaista mukavuutta ja yllättävän näppärää käsiteltävyyttä.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Alustasta

Emme tykänneet

  • Korkeasta omamassasta

Hinta alkaen 20 290 €
Koeajopyörä 21 970 €

Honda Africa Twin on oikeutetusti yksi matkaenduroluokan legendoista. Pyörän juuret ovat 80-luvun Afrikassa, missä pyörällä voitettiin haasteellisuudestaan tunnettu Paris-Dakar-ralli peräti neljä kertaa peräkkäin. Tämän jälkeen matkassa on ollut sekä nousuja että laskuja.

Honda lopetti Africa Twinin valmistuksen vuonna 2004, mutta paluu nähtiin 12 vuotta myöhemmin. Uuden sukupolven pyörä heijasteli alan trendejä; pyörä oli huomattavasti alkuperäistä isompi ja tehokkaampi, mutta toki myös tekniikassa oli otettu loikka modernimpaan suuntaan.

Africa Twin sai viime vuoden päivitysten myötä muun muassa sähköisen kaasun, tehonsäätömahdollisuuden, uuden pakoputkiston ja 7-portaisen luistonestojärjestelmän. Koeajossa ollut Adventure Sport -malli puolestaan pitää sisällään pidemmät iskunvaimentimet, isomman tankin, lämpökahvat ja alumiinisen pohjapanssarin. Kyseessä on siis korkeamman maavaran myötä kyvykkäämpi, mutta samalla myös maastoajoa ajatellen paremmin suojattu versio.

Poikkeuksellisen korkea ajoasento sekä yli 240 kilon omamassa tuovat omat haasteensa pyörän käsittelyyn parkkipaikalla. Tilanne helpottaa välittömästi liikkeellelähdön jälkeen. Iso pyörä etenee vakaasti ja katurenkailla mukavasti, minkä lisäksi tilava ja ryhdikäs ajoasento tekee ajamisesta miellyttävää. Moottori vetää hienosti jo alhaisilta kierroksilta ja suorituskyky on pyöräluokka huomioiden täysin riittävällä tasolla. Myös vaihdelaatikko toimii jämäkästi.

Africa Twin tuntuu pääsevän kunnolla elementtiinsä, kun ajoalustan kunto huononee. Pitkäliikkeiset iskunvaimentimet siloittavat isotkin epätasaisuudet ja takaiskunvaimentimen säätö onnistuu myös ajon aikana pyörän kyljessä löytyvällä rullalla. Koko huomioiden pyörä yllättää käsiteltävyydellään ahtailla metsäpoluilla. Alustan lisäksi pyörän muodot tukevat aktiivista ajamista. Jalkatapeilla seisoessa jaloilla on helppo saada tukea tankista ja reilusti kääntyvä ohjaustanko helpottaa tarkkuutta vaativaa ajoa. Enemmän maaston puolella viihtyvät kuljettajat arvostavat myös ABS-järjestelmän poiskytkentää.

Honda Africa Twin on legendaarisen maineensa veroinen menopeli. Kyseessä on todellinen monitaituri, jolla taittuvat sekä pitemmät maantiesiirtymät kuin myös huonokuntoisemmat metsätaipaleet arvostusta herättävällä vaivattomuudella.

Honda Africa Twin on Janne Uskalin koeajossa Teknavin tv-kauden päätösjaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 13.5. klo 22.45 MTV3-kanavalla.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sport
Moottori
998 cm3, 2-sylinterinen, 4-tahtinen
Teho 70 kW (95 hv) 7 500 r/min
Vääntö 98 Nm / 6 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 2 340 mm, leveys 930 mm, korkeus 1 274 mm, akseliväli 1 570 mm, istuinkorkeus 900/920 mm
Omamassa 243 kg (ajovalmiina)
Tankki 24,2 l
Renkaat Edessä 90/90-21, takana 150/70-18

Galleria

Teksti: Janne Uskali
Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 17. tuotantokauden päätösjakso esitetään maanantaina 13.5. klo 22.45 MTV3-kanavalla. Uusinnat ti 14.5. klo 14.00 ja su 19.5. klo 14.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lisää aiheesta:

Koeajossa Kawasaki Z125 – tyylikäs ja kyvykäs uutuuspiikkiKoeajossa uusi Honda CR-V – lisää mukavuutta ja maastokykyäKoeajossa Citroen C4 Cactus – pehmeyden uusi aikakausiKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenKoeajossa Volkswagen Amarok jääradalla – hämmästyttää käsiteltävyydelläänKoeajossa katumaasturien kestosuosikki – historiaa yli 20 vuotta
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille