Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Fordin tyylitelty helmasankari

Julkaistu 14.09.2016 07:39
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Mitä isot edellä, sitä tavikset perässä. Saksalaisessa premium-liigassa on käytännöksi muodostunut varustaa autot näyttävillä helmasarjoilla. Ilmiö siirtyy myös tavallisiin perheautoihin.

Tykkäsimme

  • ST Line -lisukkeet tehty tyylikkäästi
  • moottorin voimavaroista
  • ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • kulutus nousee automaattivaihteistolla helposti suurehkoksi
  • automaatti miettii välillä siirtojaan

Testiauto 29 624 €

Osa tykkää koristella perhefarmarinsa tänä päivänä muovihelmoilla ja kutsua niitä maastofarmareiksi. Tyyliniekka ei vain autoaan metsään vie. Siksi hän koristelee mieluummin autonsa helmat sporttisilla levikkeillä ja isommalla rengaskoolla sekä näyttävillä vanteilla.

Nyt puhutaan Fordin uudesta ST Line -varustelusta. ST:hän on Fordilla sporttikieltä, joka yhdistetään tietysti urheilullisiin ST-versioihin. Audilla vastaavat korisarjat kulkevat S-linenä, BMW:llä M-sportpakettina ja Mercedeksellä AMG-linenä.

Testiin saatu ST Line -varusteltu auto oli tuttu 125-heppainen litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, jonka jatkeena oli keväällä mallistoon lisätty 6-portainen ja perinteisellä momentinmuuntimella toteutettu automaattivaihteisto. Teknavi on ajanut tuon yhdistelmän jo aikaisemmin ja tuo koeajo on luettavissa tästä linkistä. (http://teknavi.fi/autot/koeajossa-vaivattomampi-focus-pikkukoneen-liitto-automaattivaihteiston-kanssa)

ST Linen vakiovarusteisiin kuuluvat mm. 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, helmoja koristava korisarja sekä urheilulliset etuistuimet sekä metalliviimeistellyt polkimet. Auton ovihelmoissa on myös kiiltävät ST Line -listat muistuttamassa omistajaa auton lisukkeista aina kun hän nousee autoon tai poistuu siitä.

Silmiltä piilossa oleviin varusteisiin kuuluu vielä sporttisempi alusta, jonka myötä auto istuu sentin lähempänä tien pintaa. Yhdessä 17-tuumaisten pyörien kanssa kokonaisuus on varsin menevän näköinen.

Keulassa mustareunainen hunajakennomaski, pullistettu etupuskuri sekä tummakehyksiset sumuvalot antavat Focus ST Linelle selvästi perusversiota sporttisemman ja samalla myös edustavamman ilmeen. Takana puolestaan helman alta kurkistava diffuusori hallitsee perän ilmettä. Sivuilmeen kruunaavat vielä tummennetut takasivulasit.

Koeajon aikana useampikin ohikulkija kommentoi spontaanisti Focuksen ulkonäköä ja totesi auton näyttävän hyvältä. Tähän on pakko yhtyä. Ilmeessä on selvästi enemmän imua kuin perusversiossa. Muotoilun ja tyylin arvostus on kasvanut jatkuvasti myös Suomessa, ja ihmiset ovat myös valmiita panostamaan ulkonäköön – sekä omaan että autojensa. Näistä lähtökohdista ST Line -paketille riittänee kysyntää.

Eivätkä ST Line -lisukkeet rajoitus siis pelkästään koreaan ulkokuoreen. Ohjaamossa suurin ST-etu on sportti-istuimet. Nyt ei puhuta mistään kuppi-istuimista vaan mukavista mutta hieman peruspenkkejä paremman sivuttaistuen antavista jakkaroista. Penkkien punaiset tikkaukset piristävät myös ohjaamon muuten hieman harmaata ilmettä.

ST Line on tilattavissa Focuksessa useamman moottorin yhteyteen sekä 5-oviseen versioon että farmariin. Ja jos Focus ei ole oikea automalli, ST Linen -kilkkeet saa myös Fiestaan sekä piakkoin myös Mondeoon.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv Start/Stop A6 Wagon
Moottori 999 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 92 kW (125 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400-4 500 r/min
0-100 km/h 11,2 s.
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 556 mm, leveys 1 823 mm, korkeus 1 492 mm, akseliväli 2 648 mm
Omamassa 1 345 kg
Tavaratila 490-1 516 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta Vignale – pikkuauton meikatumpi versioKoeajossa Volkswagen T-Roc – muodin mukaisesti moneen makuunKoeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa uusi Picanto – Kia-perheen beibi on luokkansa kovin haastajaKoeajossa farkku-Focus sporttisesti maustettunaKoeajossa uusi Renault Mégane – mielenkiintoinen vaihtoehto Suomen rakastetuimpaan autoluokkaan
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle