Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Dacia Logan MCV Easy R: Suomen halvimmat perhefarkut rentouttavat nyt vasenta jalkaa

Julkaistu 03.01.2017 11:07
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Dacia tuo myös Suomen mallistoihin robottivaihteiston. Automatisoitu Easy-R-vaihteisto on saatavilla Sanderoon, Stepwayhin sekä Logan MCV:hen. Teknavi ajoi näistä jälkimmäisen.

Tykkäsimme

  • vasen jalka lepää
  • robottivaihteiston maltillisesta 799 euron hinnasta
  • hyvistä tiloista
  • kevyestä omamassasta

Emme tykänneet

  • ei sovi kiireisille, robotin toiminta viipyilevää
  • robottivaihteisto saatavissa vain Laureate-varusteltuun autoon
  • MCV:n hinta näkyy ohjaamon karuutena
  • tahmeasta ohjauksesta

Suomeen alkuvuosi 2017
Hinta 14 198 €

Kiinnostaako halpa perusauto hyvillä tiloilla? Dacia Logan MCV on edelleen kova vaihtoehto uutta ja mutkatonta perhefarkkua tarvitseville. Edullisimmillaan hyvän kokoisen farmarin saa itselleen 10 999 eurolla, joskin iso osa asiakkaista päätynee parhaiten varusteltuun Laureate-tasoiseen autoon. Sen hinnat alkavat 13 399 eurosta. Kun tähän lisätään päälle nyt uutena vaihtoehtona saataville tulleen Easy-R-robottivaihteiston 799 euron lisähinta, saadaan loppusummaksi 14 198 euroa. Ei paha 4,49 metriä pitkästä ja 573-litraisen tavaratilan tarjoavasta ”automaatti”perhefarkusta.

Teknavin koeajaman MCV:n keulalta löytyy Renaultin tuttu 3-sylinterinen, 900-kuutioinen ja 90-heppainen bensakone, joka tarjoaa maltillista kyytiä kohtalaisen taloudellisesti. Ainoastaan tämän koneen yhteyteen saatava automatisoitu manuaalivaihteisto ei tosin auta saamaan moottorista parasta irti, sillä robotin toiminta on hyvin verkkaista. Pienen harjoittelun jälkeen homma pelittää kuitenkin kohtalaisen sulavasti – varsinkin jos kuski oppii hieman hölläämään kaasua vaihtojen yhteydessä. Kaasupoljinta ei muutenkaan kannata survoa väkisin lattiaan, sillä meno ei muutu missään vaiheessa räjähtäväksi ja moottorin nouseva melutaso häiritsee vain turhaan matkustusmukavuutta.

Automatisoidulle MCV:lle ilmoitettu EU-kulutus on varsin maltillinen 4,9 litraa sadalla kilometrillä, ja tästä on kiittäminen ennen kaikkea auton alhaista omamassaa. Se pudottaa kulutusta kuskin ajotavasta riippumatta. Maantietä paljon ajaville Easy-R ei tuo suurta helpotusta, mutta kaupunkipyörittelyssä siitä on oma ilonsa. Lisäksi voimalinjan yhteydessä on myös vakiona moottorin sammutusautomatiikka, hyvä varuste sekin taajama-ajelussa.

Uuden robottivaihteiston lisäksi Dacia on myös faceliftiannut MCV:tä. Se on saanut samantapaiset kohennukset kuin muukin Dacian mallistot. Keulamaski on uusi, ja ajovalojen yhteydessä on LED-päiväajovalot. Ohjaamossa suurin näkyvä uudistus on puolestaan uusi ratti, jonka keskeltä löytyy nyt töötti. Ennen torvi löytyi hassusti suuntavilkun päästä. Ja vaikka ratti on uusi, se liikkuu edelleen vain korkeussuunnassa. Etäisyys on säädettävä siis mieluisaksi penkkiä siirtämällä. Ajoasento on näin jonkin sortin kompromissi.

Muita sisustan muutoksia ovat keskikonsolista oviin siirretyt ikkunannostimien kytkimet ja sen vuoksi uusittu keskikonsoli. Kässäri on toki vielä mekaaninen, eli kahva löytyy. Kojelaudan keskellä, joskin harmittavasti hieman turhan alas sijoitettuna, löytyy 7-tuumainen kosketusnäyttö. Näyttö myös heijastelee ilkeästi kirkkaassa päivänvalossa ajeltaessa.

Teknisesti MCV:n faceliftin tärkein uudistus on puolestaan konepellin alle saatava Renaultin uusi matalatehoisesempi eli litrainen, 75-heppainen ja 3-pyttyinen moottori, joka korvaa vanhan saman tehoisen mutta nelisylinterisen ja 1,2-litraisen Renault-voimalan. Kolmas moottorivaihtoehto on tuttu 90-heppainen turbodiesel.

Kasvojenkohotuksesta huolimatta ei MCV vieläkään mikään kaunotar ole. Etenkin reilu peränylitys saa auton mittasuhteet näyttämään hieman kömpelöiltä. Toisaalta moni arvostaa vielä nykymaailmassakin käytännöllisyyttä enemmän kuin ulkonäköä. Logan MCV on rehti perusfarkku ilman oikeastaan mitään turhaa. Tämä puree myös suomalaisiin, MCV on Dacian toiseksi myydyin malliversio Suomessa Dusterin jälkeen.

Ja onhan MCV:ssä edelleen oma viehätyksensä, vaikka sen ero moderneihin kilpasisariin kasvaa jatkuvasti niin tyylin kuin myös varusteiden suhteen. Tosin suoraa kilpailijaa ei MCV:lle edelleenkään löydy uusien autojen joukosta. Suorat hinnalliset verrokit on haettava käytettyjen autojen puolelta.

Dacia Logan MCV Easy-R
Moottori 898 cm3, 3-syl. bensamoottori
Teho 66 kW (90 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 140 Nm / 2 250 r/min
0-100 km/h 11,0 s.
Huippunopeus 175 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 110 g/km
Mitat Pituus 4 492 mm, leveys 1 733 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 634 mm
Omamassa 1 075 kg
Tavaratila 573-1 518 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta Vignale – pikkuauton meikatumpi versioKoeajossa uusi Picanto – Kia-perheen beibi on luokkansa kovin haastajaKoeajo: hyvä automaatti tekee hyvää Dacia DusterilleAjossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainosPyhäinhäväistys? Lexuksen näyttävä coupé sai keulalleen neloskoneenKoeajo: Miten uusi VW Tiguan pärjää supertiukassa maasturikisassa?
DaciaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Dacia
  • 27.09.202214:09
    Autot

    Ole tarkkana, jos isket silmäsi tähän edulliseen sähköautoon – "Ei virallista huoltoverkostoa"

  • 16.06.202206:24
    Autot

    Tämä on suomalaisten mielestä kaikkein aliarvostetuin automerkki – "Yllättävää"

  • 19.12.202111:01
    Autot

    Kolaritestissä pahasti sukeltanut sähköauto palkittiin järkiostoksena – "Rohkaisee meitä jatkamaan samalla tiellä"

  • 09.12.202106:24
    Autot

    Kahdelle eurooppalaiselle sähköautolle umpisurkea tulos kolaritestissä – yhteensäkin vain yksi tähti: "Aikoinaan synonyymi turvallisuudelle"

  • 05.09.202113:57
    Autot

    Halpismerkki esitteli täysin uuden automallin – Joggerista leivotaan Dacian ensimmäinen hybridi