Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ole tarkkana, jos isket silmäsi tähän edulliseen sähköautoon – "Ei virallista huoltoverkostoa"

0:41Dacia Spring on Euroopan halvin sähköautoDacia Spring on Euroopan halvin sähköauto, mutta Suomeen sitä ei ole virallisia reittejä pitkin tulossa. Katso videolta, miltä auto näyttää.
Julkaistu 27.09.2022 14:09

Ville Järveläinen

Euroopan edullisimmaksi hehkutettu sähköauto ei ole näillä näkymin tulossa Suomeen virallisia reittejä pitkin.

Kun suomalaisillekin tuttu romanialaismerkki Dacia esitteli Spring-mallinsa syksyllä 2020, tituleerasi se sitä markkinoiden halvimmaksi täyssähköautoksi.

Auto saapui hiljattain myyntiin Ranskassa, jossa sen karvalakkimallin hinta on asettunut houkuttelevaan 16 990 euroon. Ranskalaiset hankintatuet mukaanlaskettuna hinta painuu 12 000 euron tuntumaan.

Edullisempia sähköautoja odottaneille suomalaisille maahantuojalla ei kuitenkaan ole tarjota hyviä uutisia, sillä Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen – ainakaan virallisia reittejä.

Lue myös: Kahdelle eurooppalaiselle sähköautolle umpisurkea tulos kolaritestissä – yhteensäkin vain yksi tähti: "Aikoinaan synonyymi turvallisuudelle"

– Tehdas ei valmista Springistä kylmän ilmaston versiota ja siksi mallia ei ole tulossa Suomeen. Kaikki meidän maahantuontimalliston autot ovat sellaisia, joissa kylmät olosuhteet on otettu huomioon, maahantuojan tiedotuspäällikkö kertoo.

Riitta Leskinen

Leskisen mukaan toivo Springin saamisesta Suomeen on elänyt, ja kiinnostusta autoa kohtaan on ollut. Tällä hetkellä tilanne ei kuitenkaan näytä hyvältä.

Artikkeli jatkuu videon alla.

0:10Uudessa Dacia Sanderossa on nerokas kattotelineratkaisuKATSO MYÖS: Tätä eivät ole muut keksineet! Uudessa Dacia Sanderossa on suorastaan nerokas kattotelineratkaisu.

– Odotimme pitkään, että tilanne muuttuisi, mutta harmiksemme näin ei ole tapahtumassa ainakaan lähiaikoina.

Samasta syystä autoa ei ole virallisesti hinnoiteltu Suomessa, eikä ennakkotilauksia ole otettu vastaan.

Myynnissä olevat autot tuotu epävirallisia reittejä

Suomessa kuitenkin on myynnissä Dacia Spring -sähköautoja, jotka ovat yksittäisten toimijoiden tuomia.

Lue myös: Lada tuo markkinoille sähköauton – tältä se näyttää

Esimerkiksi Nettiautossa Springejä on tällä hetkellä myynnissä peräti 27 kappaletta. Hinnat vaihtelevat täysin ajamattomien yksilöiden noin 26 000 eurosta vähän enemmän kilometrejä nielleiden yksilöiden runsaaseen 21 000 euroon.

Yhtäkään alle 20 000 euron Springiä ei ole Nettiautossa tarjolla, joten epävirallisia reittejä Suomeen tuotujen autojen hinnassa on tuntuvasti Suomi-lisää verrattuna esimerkiksi Ranskan hintoihin.

Leskisen mukaan liikkeiden itse Suomeen tuomien yksittäiskappaleiden tilanne ei ole täysin mutkaton.

– Näille autoille ei ole Suomessa virallista huoltoverkostoa. Meidän verkostoamme ei ole siis luonnollisestikaan koulutettu sellaista mallia varten, jota emme tuo itse maahan, Leskinen huomauttaa.

Miten sähköauton huoltaminen sitten tapahtuu, jos maahantuojallakaan ei ole koulutusta sen kanssa toimimiseen?

– Ainakin toistaiseksi mahdollisessa vikatilanteessa pitää kääntyä auton Suomeen tuoneen yrityksen puoleen, Leskinen sanoo.

Lue myös: Kolaritestissä pahasti sukeltanut sähköauto palkittiin järkiostoksena – "Rohkaisee meitä jatkamaan samalla tiellä"

Lisää aiheesta:

Oliko Teslojen halpuuttaminen huonosti ajoitettu peliliike? – "Suomen osalta ei osunut kohdalleen"Onko tässä seuraava Dacia? Uusi automerkki tekee tuloaan Eurooppaan"Norjan sähköautoihmettä ei ole tehty kepillä, vaan porkkanalla" – autoalalla uskotaan, etteivät markkinat normalisoidu vielä vuosiinMikä on hyvä hetki ostaa uusi sähköauto? Hinta voi pudota nopeasti jopa tonneilla – näissä malleissa nyt hyvät aletSuomeen laskeutunut Polestar pyllistää vanhanaikaiselle autokaupalle ja välikäsille: "Täällä ei enää tarvita kravatteja tai lasipalatseja autojen myymiseen"Auto, joka reväytti maahantuojan tilauskirjat: Suomen halvimman sähköauton tilaajista osa saa omansa vasta ensi vuonna – tämä on identtisten kolmosten tilanne nyt
AutotSähköautotAuton huoltaminenAuton viatDaciaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • Eilen08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • to14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • to08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!