Koeajo: Toyotan katumaasturissa on nelivetoisena perushybridinä enemmän järkeä kuin Priuksessa

Toyota tunnetaan hybrideistään, joten monimoottoritekniikan tuominen RAV4-mallistoon oli vain ajan kysymys. Ja vaikka hybridit ovat yleistyneet viime vuosina nopeasti, katumaastureihin ei tekniikkaa ole vielä hirveästi tarjolla – varsinkin kun puhutaan alle 50 000 euron hintaluokasta.

RAV4 Hybridin hinta alk. etuvetoisena 40 633 € ja nelivetoisena 45 783 €

Tykkäsimme

  • vaivattomasta ajettavuudesta
  • isoa bensakonetta ei tarvitse kierrättää turhaan
  • tilavasta matkustamosta
  • osa käyttökytkimistä sijoitettu hankalasti

Emme tykänneet

  • portaattoman automaattivaihteiston toiminnasta
  • sisämelusta
  • kori kallistelee melkoisesti

Jos asioita mitataan pelkästään rahalla – kuten rationaalisten ihmisten on usein tehtävä, RAV4:n hybridiversio saa nopeasti Priuksen kummalliseen valoon. Sitä voi helposti sanoa, että RAVin ostaja saa enemmän vastinetta sijoitukselleen. Priukseen nähden vajaan kuuden tonnin lisäsijoituksella saa trendikkään näköisen katumaasturin, joka on arjessa Priusta vaivattomampi ja tilavampi kumppani.

Se on sitten aivan toinen asia, kuinka moni on valmis maksamaan RAV4:n hinnassa olevan hybridilisän, sillä tavallisen voimalinjan valinnalla säästyy aika monta tonnia silläkin.

Hybriditekniikan saa RAV4:ssä sekä etu- että nelivetoiseen versioon, ja jälkimmäisessä kaikki pyörät ottavat talteen jarrutusenergiaa. Sen lisäksi nelivedoissa on kaksi sähkömoottoria, kun taka-akselille on lisätty ylimääräinen moottori pyörittämään taka-akselia.

Toyota luottaa hybrideissään yhä nikkelimetallihydridiakkuihin. Ja kun akkujen ei tarvitse kuljettaa autoa pitkiä matkoja pelkällä sähköllä – eikä akkuja tarvitse ladata pistokkeesta, akkujen olemassaoloa ei oikeastaan edes huomaa. Ne eivät siis syö liikaa litroja tavaratilasta, eikä niitä pidä ladata hankalasti piuhan kautta. Haittapuolena pienestä akustosta on vastapainoksi se, ettei pelkällä sähköllä voida ajaa kuin muutamia sekunteja kerrallaan. Tankilla on siis käytävä huomattavasti useammin kuin ladattavan hybridin kanssa.

Edellä mainittujen erojen lisäksi neliveto nostaa RAV4:n vetokyvyn 1 650 kiloon, kun etuvetoisessa versiossa perävaunulla saa olla massaa enimmillään 800 kiloa. Se on Muulien luvatussa maassa iso ero.

Hybridit ovat aina omimmillaan seisahtelevassa kaupunkiliikenteessä, mutta Prius on luonteeltaan selvästi enemmän kaupunkilainen kuin RAV4. Toki RAV4 menee kevyellä kaasujalalla annostellessa vähällä kaupunkiliikenteessä sekin, mutta se ei tunnu olevan vieraassa elementissä maantielläkään. Kun Priuksen 1,8-litraista bensakonetta joutuu pakottamaan väkisin ripeämmän liikkumisen tarpeen tullessa eteen, RAV4 ravaa 2,5-litraisen bensakoneen avulla jouheammin ja nöyremmin. Vielä suurempi vaikutus isommalla moottorilla on ajamisen mukavuuteen, sillä RAV4:n bensamoottoria ei tarvitse kierrättää yhtä paljon kuin Priuksen. Tämä on erinomainen asia, koska kummankin voimalinjan jatkeena on tunnetusti sisämelua nostava CVT-vaihteisto.

Muutenkin RAV4 tuntuu jotenkin automaisemmalta kuin Prius. Toyotat ovat vuosien varrella lisänneet huomattavasti pehmeää pintaa kovien muovien päälle, ja RAV4:n ohjaamo on hyvin tehdyn ja laadukkaan oloinen. Premium-tuote se ei ole edes parhaassa varusteverhoilussaan, mutta laatuvaikutelma on parempi kuin enemmän kovaa muovia ohjaamoonsa saaneessa Priuksessa. Lisäksi RAV4:n ratissa on helpompi tuntea olonsa kotoisaksi, koska mittaristo ja näytöt ovat perinteisillä paikoilla ja suht perinteisen näköisiä. Priuksen keskellä kojelautaa sijaitseva korostetun digitaalinen mittaristo on monille turhankin moderni.

RAV4 on tervetullut lisä Suomen hybridivalikoimaan. Korkea ostohinta verottaa sen suosiota omalla rahalla autonsa ostavien keskuudessa, mutta yritysautoilijoille se voi alhaisen kulutuksensa ansiosta olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Tämä tiedetään myös Toyotalla, joka on ottanut yritysasiakkaat huomioon RAV4:n hinnoittelussa.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT
Moottori 2 494 cm3, 4-syl. bensa
Teho 114 kW (155 hv)
Vääntö 206 Nm
Kaksi sähkömoottoria
Vaihteiston yhteydessä 105 kW (143 hv)
Taka-akselilla 50 kW (68 hv)
Voimalinjan yhteisteho 145 kW (197 hv)
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 675 mm, akseliväli 2 660 mm
Omamassa 1 785 kg
Tavaratila 501-1 735 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lue myös:

    Uusimmat