Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Toyotan katumaasturissa on nelivetoisena perushybridinä enemmän järkeä kuin Priuksessa

Julkaistu 26.04.2016 21:36
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Toyota tunnetaan hybrideistään, joten monimoottoritekniikan tuominen RAV4-mallistoon oli vain ajan kysymys. Ja vaikka hybridit ovat yleistyneet viime vuosina nopeasti, katumaastureihin ei tekniikkaa ole vielä hirveästi tarjolla – varsinkin kun puhutaan alle 50 000 euron hintaluokasta.

RAV4 Hybridin hinta alk. etuvetoisena 40 633 € ja nelivetoisena 45 783 €

Tykkäsimme

  • vaivattomasta ajettavuudesta
  • isoa bensakonetta ei tarvitse kierrättää turhaan
  • tilavasta matkustamosta
  • osa käyttökytkimistä sijoitettu hankalasti

Emme tykänneet

  • portaattoman automaattivaihteiston toiminnasta
  • sisämelusta
  • kori kallistelee melkoisesti

Jos asioita mitataan pelkästään rahalla – kuten rationaalisten ihmisten on usein tehtävä, RAV4:n hybridiversio saa nopeasti Priuksen kummalliseen valoon. Sitä voi helposti sanoa, että RAVin ostaja saa enemmän vastinetta sijoitukselleen. Priukseen nähden vajaan kuuden tonnin lisäsijoituksella saa trendikkään näköisen katumaasturin, joka on arjessa Priusta vaivattomampi ja tilavampi kumppani.

Se on sitten aivan toinen asia, kuinka moni on valmis maksamaan RAV4:n hinnassa olevan hybridilisän, sillä tavallisen voimalinjan valinnalla säästyy aika monta tonnia silläkin.

Hybriditekniikan saa RAV4:ssä sekä etu- että nelivetoiseen versioon, ja jälkimmäisessä kaikki pyörät ottavat talteen jarrutusenergiaa. Sen lisäksi nelivedoissa on kaksi sähkömoottoria, kun taka-akselille on lisätty ylimääräinen moottori pyörittämään taka-akselia.

Toyota luottaa hybrideissään yhä nikkelimetallihydridiakkuihin. Ja kun akkujen ei tarvitse kuljettaa autoa pitkiä matkoja pelkällä sähköllä – eikä akkuja tarvitse ladata pistokkeesta, akkujen olemassaoloa ei oikeastaan edes huomaa. Ne eivät siis syö liikaa litroja tavaratilasta, eikä niitä pidä ladata hankalasti piuhan kautta. Haittapuolena pienestä akustosta on vastapainoksi se, ettei pelkällä sähköllä voida ajaa kuin muutamia sekunteja kerrallaan. Tankilla on siis käytävä huomattavasti useammin kuin ladattavan hybridin kanssa.

Edellä mainittujen erojen lisäksi neliveto nostaa RAV4:n vetokyvyn 1 650 kiloon, kun etuvetoisessa versiossa perävaunulla saa olla massaa enimmillään 800 kiloa. Se on Muulien luvatussa maassa iso ero.

Hybridit ovat aina omimmillaan seisahtelevassa kaupunkiliikenteessä, mutta Prius on luonteeltaan selvästi enemmän kaupunkilainen kuin RAV4. Toki RAV4 menee kevyellä kaasujalalla annostellessa vähällä kaupunkiliikenteessä sekin, mutta se ei tunnu olevan vieraassa elementissä maantielläkään. Kun Priuksen 1,8-litraista bensakonetta joutuu pakottamaan väkisin ripeämmän liikkumisen tarpeen tullessa eteen, RAV4 ravaa 2,5-litraisen bensakoneen avulla jouheammin ja nöyremmin. Vielä suurempi vaikutus isommalla moottorilla on ajamisen mukavuuteen, sillä RAV4:n bensamoottoria ei tarvitse kierrättää yhtä paljon kuin Priuksen. Tämä on erinomainen asia, koska kummankin voimalinjan jatkeena on tunnetusti sisämelua nostava CVT-vaihteisto.

Muutenkin RAV4 tuntuu jotenkin automaisemmalta kuin Prius. Toyotat ovat vuosien varrella lisänneet huomattavasti pehmeää pintaa kovien muovien päälle, ja RAV4:n ohjaamo on hyvin tehdyn ja laadukkaan oloinen. Premium-tuote se ei ole edes parhaassa varusteverhoilussaan, mutta laatuvaikutelma on parempi kuin enemmän kovaa muovia ohjaamoonsa saaneessa Priuksessa. Lisäksi RAV4:n ratissa on helpompi tuntea olonsa kotoisaksi, koska mittaristo ja näytöt ovat perinteisillä paikoilla ja suht perinteisen näköisiä. Priuksen keskellä kojelautaa sijaitseva korostetun digitaalinen mittaristo on monille turhankin moderni.

RAV4 on tervetullut lisä Suomen hybridivalikoimaan. Korkea ostohinta verottaa sen suosiota omalla rahalla autonsa ostavien keskuudessa, mutta yritysautoilijoille se voi alhaisen kulutuksensa ansiosta olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Tämä tiedetään myös Toyotalla, joka on ottanut yritysasiakkaat huomioon RAV4:n hinnoittelussa.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT
Moottori 2 494 cm3, 4-syl. bensa
Teho 114 kW (155 hv)
Vääntö 206 Nm
Kaksi sähkömoottoria
Vaihteiston yhteydessä 105 kW (143 hv)
Taka-akselilla 50 kW (68 hv)
Voimalinjan yhteisteho 145 kW (197 hv)
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 675 mm, akseliväli 2 660 mm
Omamassa 1 785 kg
Tavaratila 501-1 735 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Koeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeäAjossa BMW, joka saa verottajan itkemäänPrius on yhä erikoisuus maailman autokartallaKoeajo: Hyundain historiallinen uutuus haastaa tosissaan Toyota PriuksenKoeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummastiKoeajossa Toyotan suositun katumaasturin hybridiversio – metkuja ja miellyttävä keula
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"