Ajoimme uudistetun Avensiksen ensikoeajolla BMW:n dieselmoottoreilla varustetut versiot. Nyt otimme alle bensa-automaatin.
Tykkäsimme
- hyvin tilaa
- todistettavasti luotettava
- parantuneesta ulkonäöstä
Emme tykänneet
- automaatti ei kovin sujuvatoiminen
- moottorin luonteesta, eikä moottorin sammutusautomatiikkaa ole lainkaan
Jo Avensiksen tuoreet BMW:n moottoreilla varustetut dieselversiot tuntuivat hieman vanhahtavalta tämän kokoryhmän tuoreisiin kilpailijoihin verrattuna, eikä niiden yhteyteen saa lainkaan automaattivaihteistoa (Teknavin Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D -koeajo). Siksi testasimme automaattia arvostaville nyt 1,8-litraisen bensakoneen portaattomalla Multidrive-automaattilla.
Tämän auton ratissa vanhahtavan tekniikan tunne sen kuin voimistuu. Suurin syy tähän on moottorin luonne ja hieman kulmikkaasti sekä etenkin liikkeellelähdössä hitaasti toimiva CVT-vaihteisto.
Toyota satsaa tällä hetkellä voimakkaasti uudella tapaa uusissa tehtaissa valmistettaviin autoihin, joten Avensikseen ei haluttu enää panostaa liikaa. Niinpä autoon tehtiin vain välttämittömimmät uudistukset. Tämä näkyy muun muassa siinä, ettei tarjolla ole lainkaan useisiin kilpailijoihin jo saatavia mukavuusvarusteita. Myös moottorin sammutusautomatiikan puute hämmentää.
Toyotan perusasiakasta tämä ei todennäköisesti suuremmin hetkauta, sillä heillä ei ole tapana juosta uuden tekniikan perässä. Tärkeämpää on se, että auto toimii luotettavasti, ja tämän Toyota on jatkuvasti todistanut.
Moni Toyotan ostaja ei myöskään aseta auton urheilullisuutta kovin tärkeäksi ominaisuudeksi, joten hieman hengetön ja laiskahkosti vääntävä bensakone ei heitä häiritse. Avensis liikkuu aivan riittävästi Suomen olosuhteisiin. Tehoa on sen verran, ettei autolla tarvitse muiden jaloissa pyöriä. Lisäksi CVT-vaihteisto huudattaa konetta sen verran epämukavasti yläkierroksilla, ettei sekään kannusta urheilullisempaan ajoon. Automaatti kiihtyy satasen vauhtiin peräti sekunnin verkkaisemmin kuin manuaaliversio.
Toyota tarjoaa halukkaille myös kaksilitraista bensakonetta, mutta siinä on vain viisi hevosvoimaa enemmän. Näin ollen valtaosa ostajista päätynee 1,8-litraiseen versioon.
Toyota Avensis Touring Sports 1.8 Valvematic Multidrive S
Hinta alk. 32 183 € (1.8 Multidrive S), 33 928 € (2.0 Multidrive S)
Moottori 1 798 cm3
Teho 108 kW (147 hv) / 6 400
Vääntö 180 Nm / 4 000
0-100 km/h 10,7
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 138 g/km
Mitat Pituus 4 820 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 415 kg
Tavaratila 543 l
Uusimmat
-
09:41
KHO: Sinimustaa liikettä ei olisi saanut rekisteröidä puolueeksi – purki ministeriön päätöksen
-
09:32
Helsingin poliisista "korkein mahdollinen suositus" liikenteeseen, useita kaistoja suljettu – MTV seuraa
-
09:30
Näyttelijä Christina Hendricks avioitui
-
09:12
"Olen aivan raivoissani" – Tämä taklaus käynnisti valtavan kohun Ruotsissa
-
09:05
Grillikausi avataan näyttävästi keskellä lumituiskua – MTV paikalla
-
09:05
Jari-Matti Latvala yhtyi tähtikuskien kuoroon – Kroatian ralli näytti karun faktan: "Jotain pitäisi tehdä"
-
09:03
Kasvukausi on hieman myöhässä
-
08:51
NHL-supertähti Connor McDavid teki jotain äärimmäisen harvinaista
-
08:48
Pohjois-Korean uskotaan tehneen salaa animaatioita suoratoistopalveluille
-
08:35
Olisiko tässä Marko Anttilan korvaaja Leijonissa? Vuoristoratakauden pelannut hyökkääjä esiintynyt edukseen
-
08:33
Koko raitiovaunuliikenne keskeytetty pääkaupunkiseudulla
-
08:21
Anne Hathaway joutui suutelemaan kymmentä miestä koekuvauksissa: "Sitä pidettiin normaalina"
-
08:05
Etujärjestö julkishallinnon satojen miljoonien pikasäästöistä: Arvioidaanko seurauksia kunnolla?
-
08:01
Sihvonen: SM-liigafinaalien karu ratkaisutekijä paljastunut – "Kuohitsee peli peliltä pahemmin"
-
07:42
Inter varmisti Italian mestaruuden – peliasuun tulee nyt himoittu uudistus
-
07:39
Pekka Poudalta selvä ohje liikenteeseen – "Siellä aina joku pösilö pasauttaa perään"
-
07:22
400 miljoonaa tonnia uutta muovijätettä vuodessa – silti sopu kansainvälisestä muovisopimuksesta on kiven alla
-
07:03
Kalle Rovanperä sivalsi kartturiaan – vierestä välitön vastalause: "Eihän siinä tarvitse perusteluja"
-
06:44
Tämä tilasto hirvittää heikompia! Carolina laittoi myrskyksi, Sebastian Aho jättiroolissa
-
06:35
Miksi oma ääni kuulostaa nauhalla niin oudolta?
-
Lataa lisää