Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toyotalta mielenkiintoinen vastaisku VW:lle – ”Voidaan rakentaa puolta halvemmalla”

Julkaistu 20.04.2015 14:03
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

VW-konserni on jahdannut määrätietoisesti maailman suurimman autonvalmistajan titteliä, ja yksi suurimmista syistä saksalaisten viimeaikaiseen menestykseen on modulaarinen pohjarakenne.

VW ei varsinaisesti keksinyt modulaarista rakennetta, sillä vastaavia ratkaisuja on ollut olemassa jo aikaisemmin. VW on vain vienyt toteutuksen selvästi pidemmälle kuin kukaan muu.

Toyota aikoo nyt tehdä vastaavanlaisen harppauksen. Kuvassa oleva ja vielä tänä vuonna esiteltävä neljännen sukupolven Prius rakentuu Toyotan uudelle modulaariselle pohjarakenteelle (TNGA = Toyota New Global Architecture), ja vuoteen 2020 mennessä jo puolet Toyota-mallistosta on kasattu uudelle tekniikalle.

Toyotan varapääjohtajan Mitsuhisa Katon mukaan uuden rakenteen mukanaan tuomat säästöt ovat merkittäviä. Uudet tuotantolinjat voidaan rakentaa puolta halvemmalla verrattuna vuoteen 2008. Kokonaan uuden tehtaan pystytyskustannukset ovat puolestaan noin 40 prosenttia edullisemmat. Itse tuotannossa säästöä syntyy noin 20 prosenttia, koska tuotanto on aiempaa yksinkertaisempaa ja siten myös joustavampaa.

Säästyvän rahan Toyota aikoo sijoittaa tuotekehitykseen. Taistelussa VW:tä vastaan Toyota aikoo panostaa tulevaisuudessa enemmän autojensa laatuvaikutelmaan sekä ajo-ominaisuuksiin.

Saksalaiset tunnetaan insinööritaidoistaan. On mielenkiintoista nähdä, miten käy, kun sitä vastaan asettuu japanilainen tehokkuus. VW:llä on etumatkaa, mutta Toyota ampaisee takaa-ajoon varmasti tosissaan.

Jo nyt voi veikata, että kisasta tulee tiukka. Autonostajille parasta tässä on tietysti se, että kilpailu parantaa tuotteita joka tapauksessa.

Lisää aiheesta:

Pitääkö uusien autojen polttomoottorikieltoa lykätä? – "Veikkaan, että EU joutuu perääntymään"Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."Sähköauto mielessä, mutta hintakattona 20 000 euroa? Autojätillä voi olla sinulle hyviä uutisiaOnko Volkkari kateellinen ”halpismerkkinsä” menestyksestä?Yksi Volkkarin historian tärkeimmistä autoista vaarassa myöhästyä jopa vuodella? Yli 10 000 työntekijää ratkoo mystisiä ongelmiaRobottiautokilpa käy kiivaana – voittaako Apple, Google tai joku muu?
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"