Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Tässäkö muka uusi Skoda? Ulkonäkö pettää pahasti

Julkaistu 31.08.2015 22:15
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Vain kaksi vuotta markkinoilla ollut Skoda Rapid koki ison muutoksen – sisältä.

Tykkäsimme

  • Päivitetystä alustarakenteesta
  • Pienentyneistä päästöistä

Emme tykänneet

  • Tylsähköstä ulkonäöstä
  • Muovisesta kojelaudasta

Skoda esitteli viime viikolla uudistuneen Rapidin suomalaismedioille. Paikalla ollut lehdistö hämmästyi, sillä auto näytti samalta kuin ennenkin. Ulkoa päin katsottaessa ainoa ero edeltäjämalliin verrattuna on vilkkujen siirtyminen sivupeileihin, joten ihmettelyt olivat perusteltuja.

Isot uudistukset löytyvät tekniikkapuolelta. Auto hyödyntää nyt suurilta osin Volkswagenin MQV-pohjalevyrakennetta, joka on mahdollistanut uudet moottorit, sähköisen ohjaustehostimen ja suurimman osan tekniikasta (mm. sähköiset ohjainlaitteet, mittaristo, infotainment- ja avustinjärjestelmät).

Moottoripuolella mielenkiintoisin uutuus on 1,2–litrainen TSI-moottori, jossa on entistä enemmän tehoa (90 hv tai 110 hv). Päivitettyjä versioita löytyy myös dieselpuolelta. Taloudellisin 1,4–litrainen TDI kuluttaa vain 3,6 litraa satasella, joka vastaa 94 gramman CO2-päästöjä.

Ajettavuudeltaan Rapid on selvästi aikuismaisempi kuin edeltäjäsukupolvi, joten alustan ja ohjauksen uudistaminen on tehnyt ihmeitä auton ajo-ominaisuuksille. Kiitosta saa myös hienosti toimiva voimalinjasto. Koeajossamme ollut 1,2-litrainen TSI (90 hv) riittää hyvin kevyen Rapidin voimanlähteeksi.

Lyhyen koeajotuokion päässä pyöri yksi iso kysymys: minkä takia Skoda on tehnyt näin valtavat uudistukset autoon, joka on ollut markkinoilla vasta kaksi vuotta? Ihmetystä lisää se, että autolle tehtiin pieni päivitys vasta vuosi sitten.

Vastaus lienee se, että tehdas on halunnut vastata kuluttajien pyyntöihin mahdollisimman hyvin. Viestiä päivitystarpeesta on tullut varmasti myös autotoimittajien suunnalta, sillä itsekin vanhempaa versiota ajaneena voin todeta, että parannukset tulivat tarpeeseen.

Skoda Rapid Spaceback 1,4 TSI DSG
Hinta alk. 17 988 € (1,2 TSI 90 hv)

Moottori 1197 cm3, 4-sylint. Bens. Turb.
Vaihteisto 6-vaiht. automaatti
Teho 66 kW (90 hv) / 4400 r/min
Vääntö 160 Nm / 1400-3500 r/min
0-100 km/h 11,2
Huippunopeus 184 km/h
EU-kulutus 4,7 l / 100 km
CO2-päästöt 105 g/km
Mitat Pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm
Omamassa 1194 kg
Tavaratila 550 l
Lisätietoa Helkama-Auto Oy, www.skoda.fi

Lue myös nämä Skoda-jutut:
Koeajo: Uusi Skoda Superb – yksinkertaisesti edustava
Koeajo: Skoda Fabia Combi – perä edellä nousuun
Tässä on kaikkien aikojen nopein Skoda Octavia
Video: Muistatko tämän Teknavi-herkun? 94-vuotias Skoda-pappa on täyttä terästä

Lisää aiheesta:

Miksi tämä automalli aina menestyy? Kotimaan koeajossa arkiautoilun kruunaamaton kuningasKoeajossa Clion hauskin versioKoeajo: Opelilta astetta parempi paahto MokkastaAjossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainosKoeajossa kaikkien aikojen nopein KiaKoeajo: Audi A4 – uusi businessluokka
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras

  • 07.08.202213:55
    Autot

    Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."