Smartiin saatiin vihdoin moderni kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Ajoimme sen 900-kuutioisen turbomoottorin yhteydessä sekä Fortwon että Forfourin yhteydessä.
Tykkäsimme
- toimiva automaatti on kaupungissa must
- kaupunkiliikenteessä sukkulointi entistä hauskempaa
Emme tykänneet
- Getragin valmistama 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti empii hetkittäin siirtojaan
- noin 1 500 euron lisähinta automaatista on pikkuautoon kova
Hymy nousee väkisin kasvoille. En häpeä tunnustaa, että olen aina ollut Smart-fani – minusta autoileva maailma tarvitsee näppärän kokoisia kaupunkiautoja, koska yhä useampi meistä asuu tiheästi kaupungissa. Kaksipaikkainen ja 2,69 metriä pitkä Fortwo ei vie turhaan liikaa tilaa liikenteessä, ja sille on huomattavan helppo löytää parkkipaikka.
Siksi Rooma, Pariisi ja myös monet Saksan kaupungit ovat näitä pullollaan. Kölnissä on esimerkiksi yksi Smart sataa asukasta kohden. Ei siis ihme, että uuden Twinamic-kaksoiskytkinautomaatin ensitesti tapahtuu juuri täällä.
Ajossa on ensin neliovinen ja -paikkainen Forfour – siis Renault Twingon sisarmalli. Se on näppärä pikkuauto, jolla ei turbomoottorin voimin jää muiden jalkoihin edes moottoritiellä. Eivät hevoset turbokoneessa vieläkään villisti laukkaa, mutta selvästi kasvanut vääntö vapaasti hengittävään moottoriin verrattuna tuo ajamiseen lisää mukavuutta.

