Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Smart Twinamic – pieni kuuluu olevan entistäkin parempi

Julkaistu 13.07.2015 17:30
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Smartiin saatiin vihdoin moderni kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Ajoimme sen 900-kuutioisen turbomoottorin yhteydessä sekä Fortwon että Forfourin yhteydessä.

Tykkäsimme

  • toimiva automaatti on kaupungissa must
  • kaupunkiliikenteessä sukkulointi entistä hauskempaa

Emme tykänneet

  • Getragin valmistama 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti empii hetkittäin siirtojaan
  • noin 1 500 euron lisähinta automaatista on pikkuautoon kova

Hymy nousee väkisin kasvoille. En häpeä tunnustaa, että olen aina ollut Smart-fani – minusta autoileva maailma tarvitsee näppärän kokoisia kaupunkiautoja, koska yhä useampi meistä asuu tiheästi kaupungissa. Kaksipaikkainen ja 2,69 metriä pitkä Fortwo ei vie turhaan liikaa tilaa liikenteessä, ja sille on huomattavan helppo löytää parkkipaikka.

Siksi Rooma, Pariisi ja myös monet Saksan kaupungit ovat näitä pullollaan. Kölnissä on esimerkiksi yksi Smart sataa asukasta kohden. Ei siis ihme, että uuden Twinamic-kaksoiskytkinautomaatin ensitesti tapahtuu juuri täällä.

Ajossa on ensin neliovinen ja -paikkainen Forfour – siis Renault Twingon sisarmalli. Se on näppärä pikkuauto, jolla ei turbomoottorin voimin jää muiden jalkoihin edes moottoritiellä. Eivät hevoset turbokoneessa vieläkään villisti laukkaa, mutta selvästi kasvanut vääntö vapaasti hengittävään moottoriin verrattuna tuo ajamiseen lisää mukavuutta.

Sydämeni syttyy kuitenkin vasta Fortwolle, joka on minulle yhä ainoa oikea Smart. Meno sen ratissa on yhä hieman nyökkivää, vaikka automaatti sinänsä hoitaa hommansa hienosti. Fortwo on sen kokoinen kuin se on, fysiikan lakeja ei voi muuttaa.

Joskus minusta tuntuu, että ihmisten todellisuuden käsitys on hämärtynyt nykymaailmassa. Autotehtaat sekoittavat luokkarajoja, ja autotehtaiden insinöörit tekevät parhaansa kumotakseen fysiikan lait, joten ihmiset odottavat ihmeitä. Monen toiveissa on maasturin näköinen ja kokoinen auto, jossa matkustetaan yhtä mukavasti kuin S-luokan Mercedeksessä, ja joka on samalla kuitenkin näppärä ajaa ja joka kuulostaa sekä kiihtyy kuin Ferrari. Ja enempää kuin 30 000 euroa tämä auto ei saisi maksaa, mielellään hinta saisi olla jopa alle 20 000 euroa.

Minä tulin toimeen hyvin edellisten sukupolvien automaatin kanssa, mutta samalla ymmärrän sen, että sen hitaanpuoleinen toiminta sai monet hermostumaan. Ja koska Smarteja pitäisi nykyään myydä entistä enemmän myös muualla maailmassa – etunenässä USA:han ja Kiinaan – sujuvatoiminen automaatti on näillä markkinoilla must.

Ja hyvinhän tuo siis toimii. Lisäksi kaksoiskytkinautomaattia voi käskyttää myös käsin nykimällä vaihdekeppiä. Lisähintaan ratin kehälle ilmestyvät jopa lavat, eli vaihteita voi vaihdella käsiä ratilta siirtämättä. Lisäksi kytkinpolkimen poistuminen jalkatilasta on luonut vasemmalle jalalle sopivasti lisätilaa. Mukavuustekijä sekin – etenkin isompijalkaiselle kuskille.

Käsinvalintamahdollisuus on fiksu ratkaisu. Se lähentää kuljettajaa autoon. Paljon autoileva on myös tyytyväinen, kun hän voi valmiiksi ennakoida ajotapahtumia ja valita "oikean" pykälän silmään. Tästä on iloa etenkin mutkaisimmilla ja mäkisimmillä tieosuuksilla. Kaupunkiliikenteessä vaihteiden vaihtaminen itse korostaa vielä entisestään auton näppäryyttä. Puikkelehtiminen muiden autojen seassa muuttuu vielä astetta hauskemmaksi.

Turboversion lisäksi automaatin saa myös 71-heppaisen vapaasti hengittävän ja litraisen kolmipytyn yhteyteen: kesyintä 60-heppaista versiota ei ole edes hinnoiteltu Suomeen.

Smart Fortwo 66 kW A
Hinnat alkaen 17 202 € (fortwo) ja 17 868 € (forfour)
Suomeen syksyllä 2015

Moottori 898 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500
Vääntö 135 Nm / 2 500
0-100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 155 km/h
EU-kulutus 4,1 l/100 km
CO2-päästöt 96 g/km
Mitat Pituus 2 695 mm, leveys 1 663 mm, korkeus 1 555 mm, akseliväli 1 873 mm
Omamassa 900 kg
Tavaratila 260 l

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajo: hyvä automaatti tekee hyvää Dacia DusterilleKoeajossa 2,74 metriä ja 109 heppaa avointa hauskuuttaKoeajossa Fordin urbaani selviytyjäKoeajo: Ford lisäsi pikkuhevosia talliinMaseratin ensimmäinen SUV on melkoinen hahmo, jossa on luonnetta vaikka muille jakaaUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestään
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian