Active Tourer ei ehkä näytä tyypilliseltä BMW:ltä, mutta 3-sylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin avulla se on yllättävän sporttinen menopeli.
Suomeen maaliskuu 2016
Hinta alk. 41 426 €
Tykkäsimme
- voiman tunteesta
- ajettavuudesta
- alhaisesta verosta
- runsaista ajoasetuksista
Emme tykänneet
- tavaratila kutistunut
- hybridiversion takaistuimet eivät liiku pituussuunnassa
Ladattavat hybridit tekevät vahvasti tuloaan, ja sähkömoottorin lisävoima tekee kummia Active Tourerin voimalinjalle. Kolmipyttyinen ja 136-heppainen bensakone on jo itsessään mukavan vahva puurtaja, ja sähkömoottorin lisävoima tekee autosta melkoisen menijän.
Moottoreilla on myös hyvin jaetut roolit. Bensakone sijaitsee keulalla ja pyörittää eturenkaita, kun 88-heppaisen sähkömoottorin vastuulla on taka-akseli. Kun molemmat tekevät hommia, auto on nelivetoinen ja sen yhteisteho on tila-autoon enemmän kuin riittävä 245 hevosvoimaa.
BMW ilmoittaa 225xe:n toimintamatkaksi täysillä akuilla 41 kilometriä, joka riittänee useimmilla hyvin työmatkaan. Pelkällä sähköllä voi ajaa jopa moottoritiellä aina 125 km/h nopeuteen asti. Ja jos 7,6 kilowattitunnin akuston lataa työpaikalla, myös kotiin päästään todennäköisesti polttamatta bensaa lainkaan. Lataus kestää normaalipistokkeesta kolme tuntia ja vartin. Näin ollen 225xe:llä on pienellä vaivannäöllä mahdollista hoitaa arkiajot pelkästään sähkömoottorin voimin.

