Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummasti

Julkaistu 21.02.2016 22:15
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Active Tourer ei ehkä näytä tyypilliseltä BMW:ltä, mutta 3-sylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin avulla se on yllättävän sporttinen menopeli.

Suomeen maaliskuu 2016
Hinta alk. 41 426 €

Tykkäsimme

  • voiman tunteesta
  • ajettavuudesta
  • alhaisesta verosta
  • runsaista ajoasetuksista

Emme tykänneet

  • tavaratila kutistunut
  • hybridiversion takaistuimet eivät liiku pituussuunnassa

Ladattavat hybridit tekevät vahvasti tuloaan, ja sähkömoottorin lisävoima tekee kummia Active Tourerin voimalinjalle. Kolmipyttyinen ja 136-heppainen bensakone on jo itsessään mukavan vahva puurtaja, ja sähkömoottorin lisävoima tekee autosta melkoisen menijän.

Moottoreilla on myös hyvin jaetut roolit. Bensakone sijaitsee keulalla ja pyörittää eturenkaita, kun 88-heppaisen sähkömoottorin vastuulla on taka-akseli. Kun molemmat tekevät hommia, auto on nelivetoinen ja sen yhteisteho on tila-autoon enemmän kuin riittävä 245 hevosvoimaa.

BMW ilmoittaa 225xe:n toimintamatkaksi täysillä akuilla 41 kilometriä, joka riittänee useimmilla hyvin työmatkaan. Pelkällä sähköllä voi ajaa jopa moottoritiellä aina 125 km/h nopeuteen asti. Ja jos 7,6 kilowattitunnin akuston lataa työpaikalla, myös kotiin päästään todennäköisesti polttamatta bensaa lainkaan. Lataus kestää normaalipistokkeesta kolme tuntia ja vartin. Näin ollen 225xe:llä on pienellä vaivannäöllä mahdollista hoitaa arkiajot pelkästään sähkömoottorin voimin.

Ajossa sähkömoottorin lisävoima on helppo tuntea täyskaasukiihdytyksessä. Auto lähtee eteenpäin kuin sähköraketti; eleettömästi ja vahvalla sykkeellä. Ei 225xe mikään Tesla ole, mutta sen suorituskyvyllä on helppo yllättää asiaan vihkiytymättömiä.

Vahvan väännön ansiosta 225xe on kotonaan myös mutkateillä, jossa se etenee melkoisen urheilullisesti hyvän ohjauksen ja jämäkän jousituksen tukemana. Madaltunut painopiste tekee hyvää ajettavuudelle sekin. Lisäksi vaihteistosta löytyy vielä dynaamisempaa ajoa varten vielä erillinen sport-nappi.

BMW lupaa 225xe:n normikulutukseksi tasan kaksi litraa sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa 46 gramman hiilidioksidipäästöjä. Tämä näkyy auton hintalapussa. Jos verrataan reilun 40 000 euron lähtöhintaa vastaavan tehoiseen ja alkaen noin 45 000 maksavaan 225i-malliin, 225xe tuntuu melkoisen houkuttelevalta tarjoukselta.

Käytännössä ilmoitettuun kulutuslukemaan on monen vaikea päästä, testilenkillä hyvin vaihtelevissa ajosuhteissa 225xe kulutti 5,1 l/100 km. Sekin on vielä hyväksyttävän maltillinen lukema – etenkin auton tehoon nähden. Ja tärkein kulutukseen vaikuttava tekijä istuu tuttuun tapaan penkin ja ratin välissä. Taloudellisessa etenemisessä kuskia auttaa älykäs elektroniikka. Kulutukseen ja myös ajettavuuteen voi vaikuttaa kolmen ajo-ohjelman (eco pro, comfort ja sport) sekä kolmen auton voimalinjaan vaikuttavan ohjelman (auto eDrive, Max eDrive ja Save Battery) avulla. Näistä etenkin jälkimmäinen auttaa kulutustalkoissa. Kuski voi myös määrätä auton säästämään akkuja, jotta niissä on tarvittaessa riittävästi virtaa esimerkiksi vain sähköautoille suunnitelluissa tulevaisuuden ympäristöissä. Toki sähköllä on kiva ajaa myös kotipihaan, kun auto ei pidä melua itsestään. Naapuritkin tykkäävät.

Mutta on hybriditekniikalla toki hintansa. Active Tourerin kohdalla akusto on sijoitettu takaistuimen alle, joten istuimia ei voi enää siirtää pituussuunnassa. Tämä rajoittaa aavistuksen auton monikäyttöisyyttä. Myös tavaratila on pienentynyt 70 litralla eli se vetää perusasennossaan enää 400 litraa. Ja onhan auton paino kasvanut sekin akuston ja sähkömoottorin myötä, auton kiskottava on reilusti yli 200 kiloa enemmän massaa verrattuna 225i-malliin.

BMW 225xe
Moottorit 1 499 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 100 kW (136 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 220 Nm / 1 250-4 300 r/min
Sähkömoottori
Teho 65 kW (88 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 165 Nm / 0-3 000 r/min
Yhteisteho 165 kW (224 hv)
Yhteisvääntö 385 Nm
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 202 km/h
EU-kulutus 2,0 l/100 km
CO2-päästöt 46 g/km
Akusto litium-ioni 7,6 kWh
Mitat Pituus 4 342 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 556 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 735 kg
Tavaratila 400–1350 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossaKoeajossa Mercedes-Benz E 350 e – lisää sähköä, kiitosAjossa BMW, joka saa verottajan itkemäänToimii vai ei? Koeajossa Lexus ilman hybriditekniikkaaKoeajossa E–Mercedeksen ladattava hybridi – 2,1 litraa sadalla kilometrilläKoeajo: BMW:n 252-heppainen ladattava hybridi sähköistää työsuhdeautoilijat
BMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli