Koeajossa Opelin pippurinen pikkusportti

Opelin kangaskattoinen minimaasturi sai uuden tehoversion ja samalla kottikärryllisen lisää luonnetta.

Hinta alkaen 23956 €

Tykkäsimme

  • Jousituksesta
  • Karting-automaisesta fiiliksestä

Emme tykänneet

  • Lievästä vetelystä
  • Takatiloista

Pienet sporttiset autot ovat allekirjoittaneen mieleen. Tähän luokkaan lukeutuvat muun muassa Mini Cooper S, Citroën DS3 Sport ja Volkswagen Polo GTI. Opel ei ole kuitenkaan aivan tavallinen pikkusportti, vaan autossa yhdistyvät minimaasturi ja tavallaan myös avoauto.

Tavallisesta Adam Rocksista auto poikkeaa niin ulkoa kuin sisältä. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy kookkaaseen takaspoileriin, isoihin vanteisiin ja sisältä pilkottaviin Recaron sporttipenkkeihin (lisävaruste). Urheilulliselle olemukselle on myös katetta. Konehuoneesta löytyy 1,4-litrainen bensaturbo, joka tuottaa 150 hevosvoimaa.

Näillä tehoilla taskuraketti kiihtyy satasen vauhtiin 8,4 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h. Suorituskyky on siis riittävä, vaikka luokasta löytyykin vielä aavistuksen tehokkaampia malleja. Sen sijaan luonnetta kaipaisi enemmän. Pakoputkesta kuuluu pelkkää suhinaa ja moottori kuulostaa tavalliselta perheauton turbomoottorilta.

Tavalliseen Rocksiin verrattuna auto istuu 15 mm lähempänä tietä ja ohjausta sekä jarruja on säädetty paremmin urheilulliseen ajoon sopivaksi. Ajo-ominaisuuksiltaan ”Ässä” onkin mallinimensä ansainnut.

Auto taipuu mutkiin karting-automaisen ketterästi ja nopeuden mukaan säätyvä ohjaus on hyvin painotettu. Alusta on säädetty luonnollisesti perusmallia napakammaksi, mutta ei liian kovaksi arkiajoon - paikat pysyvät hampaissa myös mukulakivikadulla ajettaessa. Ainoa moite tulee ohjauksen lievästä vetelystä täyskiihdytyksissä.

Adam Rocks S:n hinnat alkavat 23 956 eurosta. Se on paljon rahaa pikkuautosta, mutta isoa hintalappua kompensoi kattava perusvarustelu. Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, ohjauspyörän lämmitys sekä takaikkunoiden tummennukset.

Opel Adam Rocks S
Moottori 1364 cm3, 4-sylinterinen, bensaturbo
Vaihteisto 6-vaihteinen, manuaali
Teho 110 kW (150 hv) 4900–5500 r/min
Vääntö 220 Nm 2750–4500 r/min
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 210 km/h
Keskikulutus 5,9 l / 100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat pituus 3747 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm
Omamassa 1101 kg
Tavaratila 170–663 l

Lue myös:

    Uusimmat